larsen2000 Startet 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2017 (redigert) Har en 2006 modell Yamaha F100 hvor det i tillegg til anoder i kjølevannsystemet sitter tre anoder under eksosdekselet. Er det nødvendig å inspisere/bytte disse, eller er det så minimalt med tæring på disse at det fort kan gjøre mer skade enn nytte å demontere dekselet her (med tanke på bolter som kan knekke etc)? Noen med erfaring rundt dette? Motor har gått 330 timer. Redigert 2.Oktober.2017 av larsen2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Altså nr 3 på dette bildet Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 (redigert) Tror det samme gjelder for den som for de andre på stammen. Tror en liten børste til rens er tingen i første omgang... Nedenfor er det klippet ut fra siste versjon av Yamaha's "Maintenance Matters" http://maintenance.yamahaoutboards.com/wp-content/uploads/2017/04/Maintenance_Matters_Brochure_-_Final_Full_Run_Production.pdf Anodes: Anodes intentionally corrode before your outboard does, in order to help protect it. Better known as “sacrificial anodes,” they are typically dull grey in color. On Yamaha outboards, they’re usually located on the lower unit just above the prop and on the bottom of the engine bracket. As corrosion occurs over time, they begin to “dissolve.” Replace them when they are about 50% gone with only high-quality, factory-recommended replacements. Don’t be fooled by lesser-quality imitations. There’s too much at stake here to risk it. Yamaha sacrificial anodes are made of a blend of high-quality alloys specifically designed to help protect your Yamaha outboard. Caution: Never paint or cover anodes in any way, as they must be in direct contact with the water in order to perform correctly. When exposed to the water (especially freshwater), they can become covered with a layer of organic growth (often referred to as “scum”). This is often so thin you won’t even notice it, but it can prevent an anode from doing its job. Therefore, during your regular washdown procedure, make sure to take a brush and some soap to the anodes to keep them clean and in direct contact with the water. This will help keep them working properly. Redigert 3.Oktober.2017 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.