Jump to content

Edit History

Gudrun

Gudrun

Lager en egen liten tråd for ikke å tråkke noen på tærne.

Etter å ha vært innom her i en del år slår det meg at noen av problemene som dukker opp kunne vært unngått hadde det forelagt en form for dokumentasjon/maskin logg ombord. Det har og blitt utført oppgraderinger/reparasjoner uten neste eier aner noe om dette. Her kunne og olje/filter/impeller/propell/reimer og vet ikke hva og vært notert ned.

Har foreslått dette et par ganger før, men det var da heller ønske om elektroniske løsninger man dytter i lommen. Ja det vil jeg tro følger båten gjennom div eierskifter til høggeren forbarmer seg over den...:giggle:

Eller etter båteier/mannskap har mistet den på sjøen....:diving:

Føler det er spesielt viktig med all elektronikk som er på motorene.

For mange år siden kunne det jukses med kilometerstanden på biler ved hjelp av en el. drill. Mange jublet da det ble elektronisk. Ja til noen luringer laget et lite dataprogram som etter et par minutter påkoblet bilen hadde endret alt. Vi var like langt inntil man hadde fått sjekket servicehefte og/eller forsikringsselskap.

Usikkerhet ved salg av båt kan lettere unngås med slik dokumentasjon da det er bare å bla i loggen og se hva som er utført og når. Vil og tro juristene hadde fått mindre å gjøre...:saint:

Spørsmålet er hvordan vi som tredje/fjerde/femte eier av en båt kan ha den minste formening om hva de(n) første utførte/endret? 

La ut en tråd her tidligere om US Navy som etter div usikkerhet muligens var litt på vei tilbake til det dagens navigatører gjerne kaller for "dinosaurer" innen navigasjon. Kanskje vi som eiere av fritidsbåter og bør ta et skritt tilbake, spandere 140kroner på en liten notatbok og ha ombord som dokumentasjon?  Den følger båten og ikke eier. Mine tanker over en kopp kaffe, skal ikke la det bli en vane.

https://www.nautiskfritid.no/products/logg-turdagbok-motorlogg2

Gudrun

Gudrun

Etter å ha vært innom her i en del år slår det meg at noen av problemene som dukker opp kunne vært unngått hadde det forelagt en form for dokumentasjon/maskin logg ombord. Det har og blitt utført oppgraderinger/reparasjoner uten neste eier aner noe om dette. Her kunne og olje/filter/impeller/propell/reimer og vet ikke hva og vært notert ned.

Har foreslått dette et par ganger før, men det var da heller ønske om elektroniske løsninger man dytter i lommen. Ja det vil jeg tro følger båten gjennom div eierskifter til høggeren forbarmer seg over den...:giggle:

Eller etter båteier/mannskap har mistet den på sjøen....:diving:

For mange år siden kunne det jukses med kilometerstanden på biler ved hjelp av en el. drill. Mange jublet da det ble elektronisk. Ja til noen luringer laget et lite dataprogram som etter et par minutter påkoblet bilen hadde endret alt. Vi var like langt inntil man hadde fått sjekket servicehefte og/eller forsikringsselskap.

Usikkerhet ved salg av båt kan lettere unngås med slik dokumentasjon da det er bare å bla i loggen og se hva som er utført og når. Vil og tro juristene hadde fått mindre å gjøre...:saint:

Spørsmålet er hvordan vi som tredje/fjerde/femte eier av en båt kan ha den minste formening om hva de(n) første utførte/endret? 

La ut en tråd her tidligere om US Navy som etter div usikkerhet muligens var litt på vei tilbake til det dagens navigatører gjerne kaller for "dinosaurer" innen navigasjon. Kanskje vi som eiere av fritidsbåter og bør ta et skritt tilbake spandere 140kroner på en liten notatbok og ha ombord som dokumentasjon?  Den følger båten og ikke eier. Mine tanker over en kopp kaffe, skal ikke la det bli en vane.

Gudrun

Gudrun

Etter å ha vært innom her i en del år slår det meg at noen av problemene som dukker opp kunne vært unngått hadde det forelagt en form for dokumentasjon/maskin logg ombord. Det har blitt utført oppgraderinger/reparasjoner uten neste eier aner noe om dette.

Eller etter båteier eller mannskap har mistet den på sjøen....:diving:

For mange år siden kunne det jukses med kilometerstanden på biler ved hjelp av en el. drill. Mange jublet da det ble elektronisk, vel til noen luringer laget et lite dataprogram som etter et par minutter påkoblet bilen hadde endret alt. Vi var like langt inntil man hadde fått sjekket servicehefte og/eller forsikringsselskap.

Usikkerhet ved salg av båt kan lettere unngås med slik dokumentasjon da det er bare å bla i loggen og se hva som er utført. Vil og tro juristene hadde fått mindre å gjøre...:saint:

Spørsmålet er hvordan kan vi som tredje/fjerde/femte eier av en båt ha den minste formening om hva de(n) første utførte/endret? 

La ut en tråd her tidligere om US Navy som etter div usikkerhet muligens var litt på vei tilbake til det dagens navigatører gjerne kaller for "dinosaurer" innen navigasjon. Kanskje vi som eiere av fritidsbåter og bør ta et skritt tilbake spandere 140kroner på en liten notatbok og ha ombord som dokumentasjon?  Den følger båten og ikke eier. Mine tanker over en kopp kaffe, skal ikke la det bli en vane.

• Create New...