Gudrun Startet 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2017 (redigert) Lager en egen liten tråd for ikke å tråkke noen på tærne. Etter å ha vært innom her i en del år slår det meg at noen av problemene som dukker opp kunne vært unngått hadde det forelagt en form for dokumentasjon/maskin logg ombord. Det har og blitt utført oppgraderinger/reparasjoner uten neste eier aner noe om dette. Her kunne og olje/filter/impeller/propell/reimer og vet ikke hva og vært notert ned. Har foreslått dette et par ganger før, men det var da heller ønske om elektroniske løsninger man dytter i lommen. Ja det vil jeg tro følger båten gjennom div eierskifter til høggeren forbarmer seg over den... Eller etter båteier/mannskap har mistet den på sjøen.... Føler det er spesielt viktig med all elektronikk som er på motorene. For mange år siden kunne det jukses med kilometerstanden på biler ved hjelp av en el. drill. Mange jublet da det ble elektronisk. Ja til noen luringer laget et lite dataprogram som etter et par minutter påkoblet bilen hadde endret alt. Vi var like langt inntil man hadde fått sjekket servicehefte og/eller forsikringsselskap. Usikkerhet ved salg av båt kan lettere unngås med slik dokumentasjon da det er bare å bla i loggen og se hva som er utført og når. Vil og tro juristene hadde fått mindre å gjøre... Spørsmålet er hvordan vi som tredje/fjerde/femte eier av en båt kan ha den minste formening om hva de(n) første utførte/endret? La ut en tråd her tidligere om US Navy som etter div usikkerhet muligens var litt på vei tilbake til det dagens navigatører gjerne kaller for "dinosaurer" innen navigasjon. Kanskje vi som eiere av fritidsbåter og bør ta et skritt tilbake, spandere 140kroner på en liten notatbok og ha ombord som dokumentasjon? Den følger båten og ikke eier. Mine tanker over en kopp kaffe, skal ikke la det bli en vane. https://www.nautiskfritid.no/products/logg-turdagbok-motorlogg2 Redigert 2.Oktober.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Syns det er på sin plas og ha en form for logg på hva som er gjort. Selv har jeg ført en logg i Excel over hver minste ting og tatt vare på kvitteringer i en mappe, slik at kvitteringer samsvarer med loggen. Er vel det beste jeg selv kan gjøre uten å ha ett stempel fra en bedrift? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) Noterer alt arbeid i loggboka, men det hadde vært smartere med én loggbok og én bok for utført arbeid, for loggboka har jeg lyst til å beholde når jeg selger båten... Redigert 2.Oktober.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 På de to siste båtene mine (skjærgårdsjeeper) har det medfulgt service/garanti-logg fra motorprodusenten (Yamaha). Det er i alle fall et bra sted å starte, for her er notert historikken til motoren, med gangtimer og hovedservicer ifølge fastsatte intervaller. For nyere båter med utenbordsmotorer ville jeg ikke tatt sjansen på et kjøp , dersom selger ikke hadde en dokumentert oppfølging av nettopp denne loggen. Lurt å sette seg litt inn i hva som har inngått i slike verksted-besøk hos forhandler , og hva de elektroniske diagnoseverktøyene kan vise om motorens tilstand. Har du papirene i orden er det selvfølgelig lettere å få god pris ved et salg. Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Ida Marie III Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Tror mange fører en privat logg over service og slitedeler som byttes. Selv gjør jeg det, og mange jeg kjenner gjør det samme .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.