Jump to content

Edit History

Cirion

Cirion

Lagde meg et lite Excel ark for å regne ut prisforskjellen på forskjellige batterier. En ting er prislisten en annen er hva man faktisk får for pengene. Jeg har behov for ca 100Ah i båten, men ønsker meg det dobbelte :)

 

Så jeg har startet med disse 3 som alle teoretisk skal kunne gi meg 100Ah

https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-med-innebygget-bms

https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-260ah

https://seatronic.no/strom/batterier/vmf-batterier-for-bat-og-fritid-230a

  Kapasitet Max utnyttelse Pris   Max forbruk Pris pr. tilgjengelig Ah
Bly 230Ah 50 % 2 999,00  115Ah 26,08
AGM 260Ah 80 % 5 295,00  208Ah 25,46
LiFePo4 100Ah 100 % 7 999,00  100Ah 79,99

 

Teoretisk, ser det ut som at AGM faktisk er billigere enn Bly, og siden jeg ønsker meg 200Ah, kan jeg klare meg bare 1 pakke hvis jeg velger AGM.

 

LiFePo4 blir dyrt i forhold, og jeg må ha 2 for å dekke ønsket om 200Ah

 

Men over til bly igjen, som i følge prislisten virket som det billigste valget. Min erfaring i hvertfall før solceller, laderegulator og prosplit var at om jeg dro på tur så var det nesten umulig å fylle opp de siste 20% av batteribanken uten landstrøm. Når banken var 80% full så gikk ladingen så langt ned at den putret på 1 eller 2A . Resultatet var at teoretisk startet med 50% etter landstrøm og satt jeg igjen med 30% max utnyttelse etter å ha brukt batteriet.

 

Så da blir prisen mye dyrere og jeg har ikke lenger behovet mitt på 100Ah. Det betyr at jeg må ha 3x slike batterier for et ønske om 200Ah. Det har jeg ikke plass til.

Bly 230Ah 30 % 2 999,00   69Ah 43,46

 

Har AGM samme problem? Eller er det lettere å lade AGM opp til 100%? Jeg har nå Pdar og Prosplit som går fint med AGM og landstrømsladeren støtter også AGM så der tror jeg ikke jeg trenger å investere mer.

 

Tar nå med LiFePo4 200Ah også:
https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-200ah-med-innebygget-bms
Ganger jeg opp prisene så er de som følger:
Bly      50%  5 998,- 2x230Ah=230Ah forbruk
Bly      30%  8 997,- 3x230Ah=207Ah forbruk
AGM      80%  5 295,- 1x260Ah=208Ah forbruk
LiFePo4 100% 15 998,- 2x100Ah=200Ah forbruk
LiFePo4 100% 16 999,- 1x200Ah=200Ah forbruk

Hvis jeg har forstått ting riktig, så er pr. idag LiFePo4 3x prisen av AGM for samme kapasitet.
LiFePo4 veier vel 1/3 og man kan få BMS med bluetooth... Så noen fordeler er det jo.

Hvis mine utregninger er riktige, så er det ingen tvil om hva jeg bør velge.
https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-260ah

Cirion

Cirion

Lagde meg et lite Excel ark for å regne ut prisforskjellen på forskjellige batterier. En ting er prislisten en annen er hva man faktisk får for pengene. Jeg har behov for ca 100Ah i båten, men ønsker meg det dobbelte :)

 

Så jeg har startet med disse 3 som alle teoretisk skal kunne gi meg 100Ah

https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-med-innebygget-bms

https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-260ah

https://seatronic.no/strom/batterier/vmf-batterier-for-bat-og-fritid-230a

  Kapasitet Max utnyttelse Pris   Max forbruk Pris pr. tilgjengelig Ah
Bly 230Ah 50 % 2 999,00  115Ah 26,08
AGM 260Ah 80 % 5 295,00  208Ah 25,46
LiFePo4 100Ah 100 % 7 999,00  100Ah 79,99

 

Teoretisk, ser det ut som at AGM faktisk er billigere enn Bly, og siden jeg ønsker meg 200Ah, kan jeg klare meg bare 1 pakke hvis jeg velger AGM.

 

LiFePo4 blir dyrt i forhold, og jeg må ha 2 for å dekke ønsket om 200Ah

 

Men over til bly igjen, som i følge prislisten virket som det billigste valget. Min erfaring i hvertfall før solceller, laderegulator og prosplit var at om jeg dro på tur så var det nesten umulig å fylle opp de siste 20% av batteribanken uten landstrøm. Når banken var 80% full så gikk ladingen så langt ned at den putret på 1 eller 2A . Resultatet var at teoretisk startet med 50% etter landstrøm og satt jeg igjen med 30% max utnyttelse etter å ha brukt batteriet.

 

Så da blir prisen mye dyrere og jeg har ikke lenger behovet mitt på 100Ah. Det betyr at jeg må ha 3x slike batterier for et ønske om 200Ah. Det har jeg ikke plass til.

Bly 230Ah 30 % 2 999,00   69Ah 43,46

 

Har AGM samme problem? Eller er det lettere å lade AGM opp til 100%? Jeg har nå Pdar og Prosplit som går fint med AGM og landstrømsladeren støtter også AGM så der tror jeg ikke jeg trenger å investere mer.

 

Tar nå med LiFePo4 200Ah også:
https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-200ah-med-innebygget-bms

Ganger jeg opp prisene så er de som følger:

Bly 50% 5998,- 2x230Ah=230Ah forbruk
Bly 30% 8997,- 3x230Ah=207Ah forbruk

AGM 80% 5295,-. 2x260Ah=208Ah forbruk

LiFePo4 100%



×
×
  • Create New...