Jump to content

Forslag til båt? for landkrabbe som vil ha i pose og i sekk

Seeking

Recommended Posts

Hei 

er en landkrabbe som driver og leser på båtførerprøven, har planer om og ta den når jeg føler kunnskapen sitter.  (til vinter / våren tenker eg )

sitter som mangen andre og surfer gjennom finn etter båter som kan friste, og friste gjer jo ein del men mangen er utelukket grunnet ett lågt budsjett da eg er ufør, trur eg kan strekke meg opp til 200k men føler meg mest komfortabel rundt 125k.

Men så var det jo dette med bruksområde da og der vil en jo gjerne ha i pose og sekk , dette vet jo eg att umulig og kompromiss må jo finnes en plass , leter fortsatt etter det men med mange ønsker så blir jo dette vanskelig spesielt da eg ikke er mye kjent med båter i fra før sist eg var i båt var eg vel mellom 10 og 12.

- Planen er en helårsbåt da jeg som sagt er ufør og prøver å finne livs glede / nytelse.

- ønsker også en båt som gjerne er mulig og bu i, rein seilbåt er nok utelukket da eg ikke liker og sitte ute i regn x) og planen er jo att den skal være hyppig i bruk gjennom året (forhåpentligvis )

- ønsker jo også en driftsøkonomisk båt da månedsinntekten ikke er så stor.

- ønsker muligheten til og legge ut på langturer med den , leiker med tanken om spania tur i fremtiden men det kan vel kanskje utsettes til eventuelt ny båt og mer erfaring men muligheten til langtur opp i nord og ned til Sverige hadde jo vore flott

- finner også teinefiske etter krabbe (kanskje andre typer teinefiske også ) interresant så vurderer og registrere meg og forsøke meg på det , da tenker eg mer på og få solgt til motak eller lignende for noen ekstra kroner i lommeboka , i tilleg til att det gir meg noe å gjere som ufør. (fritidsfisker)

- størrelse leter eg stort sett i fra 25 fot til 35 fot

når eg ser på mine egne ønsker så hadde det kanskje gjort seg med to båter men det tilater desverre ikke økonomien :( så da er det vel og prøve og finne beste kompromiss :D

Redigert av Seeking (see edit history)
7 minutes ago, Platypus said:

Den her treffer vel på dei fleste kriteriane dine og ser veldig bra ut viss en skal dømme fra bildene. Det einaste du kanskje vil slite med er å få plass til alle teinene.
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=99967842

Det har du rett i den såg faktisk veldig fin ut, kan sette den opp modellen på lista mi.

siden båten mest sannsynlig ikke blir kjøpt før etter at jeg har tatt båtførerprøven er det vel tvilsomt at den fortsatt ligger men kanskje en finner en ny annonse av modellen.

Er redd for at jeg må luke ut noen kriterier egentlig , er en litt smårar mix føler eg.

har selv sett litt på https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100506327 denne for og være ærlig må inrømme att dei båtene virker snesne =)  

Ser at du utelukker seilbåt, men det er nok den typen båt som vil innfri flest av de andre kriteriene dine, og da spesielt lav driftsutgift og langtur muligheter. Det er og plass til masse teiner på framdekket på en seilbåt hvis du ikke skal heise seil på de turene, og med selvlensende dekk er den jo grei å fiske og grapse i bare å skylle over etterpå,  men noen ren yrkesfiskebåt får du  neppe utav det, om du så skulle montere teinehaler på den.

+ for seilbåt er også at du er selvberget, med 2 uavhengige fremdrifts metoder.

Sleng på deg en slik, så sitter du komfortabelt ute i all slags vær (hvis det ikke blir for varmt ) : http://www.jula.no/catalog/fritid/fiske/fisketilbehor/klar/flyteoverall-901200/

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

11 hours ago, hanto1 said:

Viksund er trygge og solide båter

Er det inntrykket eg også sitter med om desse båtene, Ja uten ac for større akterdekk er nok lurt hvis en ikke bruker/bygger om ac til verksted.

angående rig og slingring kan eg nokk ikke uttale meg for mye om men det frister og ha seil i tillegg, ville nokk ikke merket att seilegenskapene ikke er særlig gode da eg ikke har erfaring med seiling.

11 hours ago, Hank said:

Saga 25 i lukket versjon. Dette er samme skroget som Saga 26, men vesentlig rimeligere. Fåes både som hel og halvplaner.  Saga leverer også fortsatt reservedeler til disse båtene.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=104177790

Den var absolutt ett godt tips må innrømme at jeg likte båten godt så det er en båttype eg  absolutt skal se litt nærmere på og vurdere når tiden er inne for og kjøpe båt.

10 hours ago, Faxen said:

Hva med en Fairline Mirage 29. God plass på fordekk til tegner.

To motorer = større sikkerhet. Feriebå Kr.t med alt du trenger.

Ligger på land i Horten. Kommer på Finn til våren. 150.000

Den båten har eg nokk ikke kjennskap til har ikke sett noen på finn heller dessverre så eg har ikke kunne vurdere om det kan være en passende båt eller ikke :(

Får søke litt på google og se om eg finner ei side som kan gje meg ett inntrykk av den , men prisen hørtes da ikke so galen ut vertfall =) 

9 hours ago, Erik said:

Ser at du utelukker seilbåt, men det er nok den typen båt som vil innfri flest av de andre kriteriene dine, og da spesielt lav driftsutgift og langtur muligheter. Det er og plass til masse teiner på framdekket på en seilbåt hvis du ikke skal heise seil på de turene, og med selvlensende dekk er den jo grei å fiske og grapse i bare å skylle over etterpå,  men noen ren yrkesfiskebåt får du  neppe utav det, om du så skulle montere teinehaler på den.

+ for seilbåt er også at du er selvberget, med 2 uavhengige fremdrifts metoder.

Sleng på deg en slik, så sitter du komfortabelt ute i all slags vær (hvis det ikke blir for varmt ) : http://www.jula.no/catalog/fritid/fiske/fisketilbehor/klar/flyteoverall-901200/

Utelukker vel egentlig bare tradisjonell seilbåt, motorseiler er høyst aktuelt egentlig siden dei har innvendig styreposisjon

er nok enig i att seilbåt er det som lettes innfrir kriteriene mine.

Vel til og begynne med blir det vel og farte hovedsakelig i sogn og fjordane slik att eg blir båtvand ( Sannsynligvis får eg en lang hentetur når det er på tide og kjøpe båt så eg får jo kanskje smakt på langturer og om det passer meg)

glømmer ofte att det kan være svært god plass på fordekket ja x)

Yrkesfiske er ikke aktuelt, trenger ikke og få enda værre helse, men fritidsfiske og kanskje tjene noen kroner ekstra som ufør hadde nok vore kjekt (vel times betalinga vill garantert være dårlig uansett med plagene mine ) 

ja 2 forskjellige fram driftsmetoder har absolutt fordeler med seg.

haha er klar over at varme klær ikke egentlig er noe problem, det har nok mer med meg som person og slik eg kjenner meg selv, er stygt redd for att må eg begynne og kle på meg slikt for og reise på tur så blir det rett og slett ikke :s så og kunne være inne i varmen og styre om det er for motor eller seil er nok viktig for meg x) 

Sidan du er ufør, og har begrensa med økonomi, er det svært viktig at du vurderer kostnaden med å eige ulike båttyper. Ville prioritert høgt ein båt med nyare motor, og der det tekniske var på stell. Kosmetiske skavankar er enklare og billigare og ordne på. Ville også valgt vekk båtar med store motorar og høgt drivstoffforbruk. Det bør helst vere slik at ein kan ta seg ein tur på fjorden utan å føle at lommeboka blir tømt kvar gong. 

Vurder også storleiken. Ei snekke på 27 fot er mykje billigare å drifte enn ei på 35 for. Kanskje Viksund 880 med hardtop kunne vere aktuell? Solide og sjøsterke båtar, med akterdekk der du kan dra inn litt fisk, men langt frå ein skikkeleg "krabbebåt". 

Neida, dette er nok sikkert riktig. Det er nok individuelle forskjellar på båtar kor lettdrevne dei er, og dette må trådstartar ta med i beregning. Han må også vurdere behovet for fart. Eg går for eksempel med ca 0,3 liter/NM i 6 knops fart. Om trådstartar synes 6 knop er greitt, så vil han med rette båten få eit drivstofforbruk som er til å leve med. 

Ein annan ting, er at i trådstartar si prisklasse, så blir det nok vanskeleg å finne ein stor motor som er forholdsvis ny. Ein kan sjølvsagt vere heldig med ein eldre motor, men skulle det skje noko med motoren kan kostnaden brått bli stor. 

On 5.10.2017 at 5:29 PM, Lenasmartin20 said:

Hva med denne?  Jeg har lik båt men med outboard 200 zuki, motoren er jo veldig driftsikker og har lite forbruk ved lav fart, men samtidig mulighet til planfart om du ønsker det!

http://tlf.as/?boat=101515

Skal innrømme att der er ein fin båt men den er siden den er åpen frister det ikke so veldig som en helårsbåt for både sommer og vintersbruk.

On 5.10.2017 at 6:37 PM, Faxen said:

Ser ut til att det er ein fine båt men det kan se ut som om att styreposisjonen er halvlukket og at du er avhengig av kalesje for og få det tett og det kan eg ikke se for meg att er særlig bra på vinterhalvåret, varmetapet må jo være enormt :(

On 5.10.2017 at 7:35 PM, sunnmøre said:

Sidan du er ufør, og har begrensa med økonomi, er det svært viktig at du vurderer kostnaden med å eige ulike båttyper. Ville prioritert høgt ein båt med nyare motor, og der det tekniske var på stell. Kosmetiske skavankar er enklare og billigare og ordne på. Ville også valgt vekk båtar med store motorar og høgt drivstoffforbruk. Det bør helst vere slik at ein kan ta seg ein tur på fjorden utan å føle at lommeboka blir tømt kvar gong. 

Vurder også storleiken. Ei snekke på 27 fot er mykje billigare å drifte enn ei på 35 for. Kanskje Viksund 880 med hardtop kunne vere aktuell? Solide og sjøsterke båtar, med akterdekk der du kan dra inn litt fisk, men langt frå ein skikkeleg "krabbebåt". 

Det er nok en av grunnene til at jeg spørr dere her inne med mer erfaring enn meg so eg forhåpentligvis kan finne ein båt som passer økonomien min og mitt teoretiske bruksmønster / ønsket bruksmønster.

hvem ønsker ikke en båt med nyere motor og det tekniske på stell, men det er det og finne det spesielt med tanke på att budsjettet er såpass lite som det er, men eg kan da kanskje være heldige :)

det hadde vore kjekt med ein båt som har en fornuftig drivstofføkonomi ja, fart er ikke det viktigste siden eg har bra med død tid slik livet mitt er nå. har sett her inne at vedlikeholdsutgiftene går bra opp med båtstørrelse (ofte går vel drivstoff utgiftene opp også) , eg ser stort sett på båter fra 25fot til 34fot på finn.

eg har fått et veldig positivt inntrykk av viksund båtene etter og kikka ei stund nå så noe slikt som en viksund 880 er kanskje ikke uaktuelt.

nei er kanskje ikke krabbebåt i den forstand men er mulig med noen teiner vist vilja er der tenker eg, vist eg forelsker meg i teinefiske kan eg no altids se på muligheten til og finne ein båt som passer bedre til det i fremtiden, for øyeblikket er det mer en tanke om kanskje litt ekstra i lommeboken og ha det som hobby/tidsfordtiv 

On 5.10.2017 at 8:26 PM, boble65 said:

Enig med siste taler? finn deg en båt med én motor og fast aksling. 

Det kan fort bli like dyrt og kjøpe billig gammelt som dyrere og nyere? saga 25 er gode båter. Enes 25 er vel og greie. Skal du langt av sted for en rimelig penge er det vel seil som gjelder ?

Sant det , her sett att det kan være smart for meg med fast aksling og en motor. Ja du har nok rett i det att skal eg langt so burde eg ha seil er nok derfor eg ser på motorseiler også , men nå i utgangspunktet er det nok ingen krise trur eg må bli båtvant før eg i det heletatt kan tenke på langturer (hente turen blir sikkert vel lang i utgangspunktet trur eg)

Ja saga 25 ser ut til og være en båt med smarte løsninger og plass so er en høyst aktuell båt, enes 25 har eg vel sett på også men husker ikke kva eg synest om den eg såg på :p

12 hours ago, sunnmøre said:

Neida, dette er nok sikkert riktig. Det er nok individuelle forskjellar på båtar kor lettdrevne dei er, og dette må trådstartar ta med i beregning. Han må også vurdere behovet for fart. Eg går for eksempel med ca 0,3 liter/NM i 6 knops fart. Om trådstartar synes 6 knop er greitt, så vil han med rette båten få eit drivstofforbruk som er til å leve med. 

Ein annan ting, er at i trådstartar si prisklasse, så blir det nok vanskeleg å finne ein stor motor som er forholdsvis ny. Ein kan sjølvsagt vere heldig med ein eldre motor, men skulle det skje noko med motoren kan kostnaden brått bli stor. 

Trådstarter er nokk ikke so veldig opptatt av fart klart det kan være kjekt til tider men det er absolutt ikke noe krav.

Er det noen god måte og finne ut ca drivstofforbruk når en ser på båtannonser ? er jo ikke alle som oppgir forbruk per time eller NM  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...