kakemann Startet 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2017 Heisann, Jeg kjørte akkurat min lille gamle 2,5 hk påhengsmotor med "øreklokker". Jeg skrudde ut begge skruene og tappet av giroljen. Etter å ha studert undervannshuset etternedtappingen så jeg det boblet litt grå olje/fett/gørr ut av et annet lite rundt hull på motsatt side i forhold til skruene for giroljen. Det var ikke noe skrue der, bare et lite rundt hull. Er det noen som vet hva dette kan være? Jeg kan ikke skjønne at det har noen forbindelse til giroljen forøvrig, men lurte på hva det kan være. Se vedlagte bilde. Alle tilbakemeldinger mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Utvannet gearolje som tyter opp gjennom akseltening via impellerhus og ut gjennom drenshull i stammen. Kanskje..... Sitér dette innlegget Link to post
kakemann Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Ok. Takk for svar. Kanskje noe jeg bør undersøke på sikt, men da bør vel hele undervannshuset ned, antar jeg. Bruker motoren kun et fåtalls ganger i løpet av sesongen, så tenker jeg tar sjansen en sesong til ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
kakemann Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Åpnet undervannshuset, og så at du hadde helt rett. Det var en gummitetning ved akslingen som ikke var helt tett. Under denne gummitetningen så jeg gearet. Da tenker jeg at jeg forsøker å finne en ny tetning og skrur det sammen igjen. Takk igjen for tips. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Men hvis du har et lite hull der det ikke skal være et lite hull, må det jo være tæret hull? Syns jeg ser noen groper som ligner på tæring? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Det er i hvert fall ikke fabrikanten som har drillet hull fra sjøsiden og inn i girhuset. Sitér dette innlegget Link to post
kakemann Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Takk Alidal og Hulda. Nå måtte jeg sjekke på nytt, men det ser ikke ut til at det er tæring som er grunnen til dette hullet. Det første bildet mitt ser nok verre ut pga olje/vannsøl. Har derfor lagt ved noen flere bilder som kanskje viser det litt bedre. For meg ser det ut til at det lille runde hullet er ment som et slags dreneringshull. I undervannshuset er det en liten gang som går på utsiden/parallelt med girhuset og ender opp i dette lille huller nederst. Jeg holder derfor en knapp på at det er lekkasje fra denne gummitetningen som er grunnen til at det tyter litt olje/vannsøl ut av dette lille hullet. Virker dette mer fornuftig nå? Takk igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Den er grei. Bare å bytte ringen og sjekke at akslingen er uten dypt slitespor der den skal tette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.