Jump to content

Hvordan får bort algebelegg under vannlinje?

PiperBill

Recommended Posts

Båten ble tatt opp til i forrige uke. Da hadde jeg bestilt høytrykksspyling under vannlinje. Det er ikke så velig utsatt for skjell-gror der hvor jeg ligger med det er alltid et tjukt lag med grønn algebelegg. Reiste ned til båten noen dager senere og følte meg litt misfornøyd med høytrykksspylinga som var utført. Skroget hadde fortsatt et rimelig godt lag med grønn gror som nå hadde tørket inn. Da bestemte jeg meg for å høytrykkspyle selv. Men du verden så godt det sitter fortsatt. Holdt på en time men ser nesten ikke forskjell

Er det noe «vidundermiddel» jeg kan ha på som løser opp dette slik at høytrykkspyleren klarer og vasker det bort eller må jeg  til verks med slipemaskin?

Bilde av akterspeil etter andre runde med høytrykk.

flaps.jpg.d48e7b390b35e07f1dd482fca2aedcba.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

leopard skrev 1 time siden:

Jeg bruker Seaclean vanlinje rens med en skrubb for å ta vekk dette. Husk å skyll godt etter på. 

Seajet vannlinjerens ser også bra ut. Tror jeg prøve med det.

105242 SEAJET  SEAJET Vannlinjerens m/spray
SEAJET SEAJ

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg mener bunnsmøringen. Det misfarget område blir glatt og slimete nå den er våt. Nå skal ikke jeg påstå at den misfargingen er grønn eller brun for jeg er jo fargeblind. Men… selve bunnstoffet er jo rød :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

Nå vet ikke jeg om du tullet eller ikke (litt vanskelig å vite om det er ironi eller ikke), men du har blått bunnstoff. Jeg ser en "J" på slutten av innlegget, og det pleier å være et smileikon på Android telefoner. Så har mistanke om en spøk...

Jeg har også hatt slikt slimete belegg før, men mener at jeg vasket det av høytrykkspyler og / eller børste og rennende vann. Når det stivner så sitter det skikkelig. Mulig saltsyre tar det. Har ikke prøvd.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tråden i seg selv er ikke spøk. Jeg bare spøkte litt med min fargeblindhet (og jo.. jeg ser forskjell mellom blå og rød). De som spylte båten gjorde jobben sin. De tok det som var mulig å ta med høytrykkspyler og jeg betalte ikke for å får båten helt ren og klar til ny bunnstoff. Jeg tar en rundt med vannlinjerens til våren så blir det sikker bra nok.

Forrige båten hadde mange lag med stoff og jeg ville bare flekker. Men fruen syntes det så så stygg ut og da ble det nytt helstrøk hvert år. Til slutt så fikk jeg fjernet alt ved kalkblåsing og la på 5 strøk med primer. Det var mye jobb men hun tok seg av det meste. Ser ut som det blir det samme runddanse med ny båt også… Women.. what would you do without them? lol

JRK skrev for 2 timer siden:

Høytrykkspyling tar alt om den utføres før bunnstoffet tørker. Det er helt rett som du sier. Noen har slurva...og de burde rydde opp etter seg.

Der er jeg uenig. Har spylt mange båter med industri-høytrykkspyler og det kan ofte være vanskelig å få vekk slim som ganske lett kommer av med børste. Det høres rart ut, men er faktisk sant

Kallethekid skrev 4 minutter siden:

Der er jeg uenig. Har spylt mange båter med industri-høytrykkspyler og det kan ofte være vanskelig å få vekk slim som ganske lett kommer av med børste. Det høres rart ut, men er faktisk sant

Ser det på bilen også. Høytrykkspyler tar ikke det som kan lett tørkes bort med klut.

Holde fruen fornøyd : Stoffe kun det du ser når båten ligger på vannet. Kjølen og de nedovervendte flatene er det ingen som ser...

Jeg liker å høytryksspyle, deretter gå med børste og rennende vann, samt bruke evt vindusskrape (til is på bilvinduet) på rur. Så gå med høytrykksspyler igjen. Alt sammen umiddelbart etter at båt står på land, og alt er vått fremdeles.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kallethekid skrev for 19 timer siden:

Hei igjen,

Har hatt båt I snart 30 år. Har aldri vært noe problem å få vekk slimet, men det tar tid. Bruker nok 20 minutter på 34 fots båt med en industrivasker. Jeg ligger I Tønsberg skjærgården, så det kan kanskje variere hvor man ligger og kansje hva slags bunnstoff man broker. Jeg har alltid brukt Jotun Nonstop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...