PiperBill Startet 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2017 Båten ble tatt opp til i forrige uke. Da hadde jeg bestilt høytrykksspyling under vannlinje. Det er ikke så velig utsatt for skjell-gror der hvor jeg ligger med det er alltid et tjukt lag med grønn algebelegg. Reiste ned til båten noen dager senere og følte meg litt misfornøyd med høytrykksspylinga som var utført. Skroget hadde fortsatt et rimelig godt lag med grønn gror som nå hadde tørket inn. Da bestemte jeg meg for å høytrykkspyle selv. Men du verden så godt det sitter fortsatt. Holdt på en time men ser nesten ikke forskjell Er det noe «vidundermiddel» jeg kan ha på som løser opp dette slik at høytrykkspyleren klarer og vasker det bort eller må jeg til verks med slipemaskin? Bilde av akterspeil etter andre runde med høytrykk. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
leopard Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) Jeg bruker Seaclean vanlinje rens med en skrubb for å ta vekk dette. Husk å skyll godt etter på. Redigert 2.Oktober.2017 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) leopard skrev 1 time siden: Jeg bruker Seaclean vanlinje rens med en skrubb for å ta vekk dette. Husk å skyll godt etter på. Seajet vannlinjerens ser også bra ut. Tror jeg prøve med det. Redigert 2.Oktober.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
bellen Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Er det på bunnsmørningen, eller i vannlinjen over bunnsmørningen du mener? Om det er missfargingen på bunnsmørningen du mener, så er nok ikke dette algebelegg, men bunnsmørningen som skifter farge etter den ligger i sjøen. Ingen grunn til å ta bort dette. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) Jeg mener bunnsmøringen. Det misfarget område blir glatt og slimete nå den er våt. Nå skal ikke jeg påstå at den misfargingen er grønn eller brun for jeg er jo fargeblind. Men… selve bunnstoffet er jo rød :-) Redigert 2.Oktober.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Nå vet ikke jeg om du tullet eller ikke (litt vanskelig å vite om det er ironi eller ikke), men du har blått bunnstoff. Jeg ser en "J" på slutten av innlegget, og det pleier å være et smileikon på Android telefoner. Så har mistanke om en spøk... Jeg har også hatt slikt slimete belegg før, men mener at jeg vasket det av høytrykkspyler og / eller børste og rennende vann. Når det stivner så sitter det skikkelig. Mulig saltsyre tar det. Har ikke prøvd. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Selvpolerende bunnstoff kjennes ofte slimete ut når det blir vått. Men om du har hardt racing bunnstoff, så skal jeg gi meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Alternativ, om dette ikkje var ein spøk frå trådstartar, er å overlata jobben til dei du har betalt for å spyla båten. Ask Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Tråden i seg selv er ikke spøk. Jeg bare spøkte litt med min fargeblindhet (og jo.. jeg ser forskjell mellom blå og rød). De som spylte båten gjorde jobben sin. De tok det som var mulig å ta med høytrykkspyler og jeg betalte ikke for å får båten helt ren og klar til ny bunnstoff. Jeg tar en rundt med vannlinjerens til våren så blir det sikker bra nok. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lazyjack Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Høytrykkspyling tar ikke alt. Ettet høytrykkspyling går jeg over hele undervannskroget med Jordan skurepad grov eller medium og spyler av med slange. Gullende rent og godt feste for nytt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Høytrykkspyling tar alt om den utføres før bunnstoffet tørker. Det er helt rett som du sier. Noen har slurva...og de burde rydde opp etter seg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Hvorfor skal du ha nytt bunnstoff? Det ser da ut til å være plenty igjen av det gamle her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 index skrev 1 time siden: Hvorfor skal du ha nytt bunnstoff? Det ser da ut til å være plenty igjen av det gamle her? Nei det er mulig jeg bare flekker på der hvor det trengs. Begynne å blir mange lag stoff nå. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
index Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Ja, det er greit å holde lagene nede litt så det ikke begynner å flasse. Jeg helstoffet I år, da jeg bare flekket sist den var oppe for 5-6 år siden. Tror det er 12 år siden sist jeg tok hele bunnen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Forrige båten hadde mange lag med stoff og jeg ville bare flekker. Men fruen syntes det så så stygg ut og da ble det nytt helstrøk hvert år. Til slutt så fikk jeg fjernet alt ved kalkblåsing og la på 5 strøk med primer. Det var mye jobb men hun tok seg av det meste. Ser ut som det blir det samme runddanse med ny båt også… Women.. what would you do without them? lol Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kallethekid Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 JRK skrev for 2 timer siden: Høytrykkspyling tar alt om den utføres før bunnstoffet tørker. Det er helt rett som du sier. Noen har slurva...og de burde rydde opp etter seg. Der er jeg uenig. Har spylt mange båter med industri-høytrykkspyler og det kan ofte være vanskelig å få vekk slim som ganske lett kommer av med børste. Det høres rart ut, men er faktisk sant Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Kallethekid skrev 4 minutter siden: Der er jeg uenig. Har spylt mange båter med industri-høytrykkspyler og det kan ofte være vanskelig å få vekk slim som ganske lett kommer av med børste. Det høres rart ut, men er faktisk sant Ser det på bilen også. Høytrykkspyler tar ikke det som kan lett tørkes bort med klut. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 (redigert) Holde fruen fornøyd : Stoffe kun det du ser når båten ligger på vannet. Kjølen og de nedovervendte flatene er det ingen som ser... Jeg liker å høytryksspyle, deretter gå med børste og rennende vann, samt bruke evt vindusskrape (til is på bilvinduet) på rur. Så gå med høytrykksspyler igjen. Alt sammen umiddelbart etter at båt står på land, og alt er vått fremdeles. Redigert 3.Oktober.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Jeg høytrykksspyler båten umiddelbart når den er tatt opp og får da vell alt slimet. Har brukt Jotun selvpolerende i år. Det gule belegget på gelcoaten (samt rur) går vekk når man påensler på saltsyre som skylles godt vekk med vann etterpå. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Kallethekid skrev for 19 timer siden: Der er jeg uenig. Har spylt mange båter med industri-høytrykkspyler og det kan ofte være vanskelig å få vekk slim som ganske lett kommer av med børste. Det høres rart ut, men er faktisk sant Hei igjen, Har hatt båt I snart 30 år. Har aldri vært noe problem å få vekk slimet, men det tar tid. Bruker nok 20 minutter på 34 fots båt med en industrivasker. Jeg ligger I Tønsberg skjærgården, så det kan kanskje variere hvor man ligger og kansje hva slags bunnstoff man broker. Jeg har alltid brukt Jotun Nonstop. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Da kan det sikkert være forskjell på algene. Jeg drev tidligere marina og tok opp mellom 100 og 150 båter hver høst. Som regel får man vekk alt, men noen ganger blir det sittende selv om vi prøvde forskjellige dyser og varmtvann. Som PiperBill sier har jeg også opplevd det samme på biler (ikke alger). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.