
dieselfan
Stoppet motoren av seg selv som følge av at den ble varm ?
Kan du se misfarging rundt pluggene ?
For å vurdere tilstand ville jeg som nevnt over tatt kompresjons-test.
Er den ok ville jeg sjekket visuelt inn gjennom begge plugghullene med boroskop etter rivninger på sylinderveggene.
Disse Yamaha motorene får som oftest først riving på stempelskjørter, da vil du ofte forsatt få start på motoren.
(På dette stadiet kan du slippe med å bytte stempel/fjærer)
Fortsetter du og kjøre med motoren får du rivninger i sylindere også... da blir det verre å få start.
Om du har rivning på begge sylindre vil du neppe få start.
Har du kommet så langt så har du din liste + stempler og kanskje -lager.
Var tanken tom når du fylte den opp?
Dersom det var 5 liter med 2% olje på tanken før du fylte opp så har du fortsatt 0,5% olje i 20L tanken, og motoren kan ha klart seg om den ikke gikk tungt.
Denne motoren trenger kun 1% oljeblanding om du bruker en TCW3 klassifisert olje.