Jump to content

Yanmar 33 hk 1981, kan kjølesystemet renses med oppvaskmaskintablett?

vangen

Recommended Posts

Det fungerer ikke i følge de jeg har hørt fra. Ikke i vanlig drift altså.

Men det du kan gjøre er (når båten er på land) å bruke SystemRens som du pumper igjennom systemet med en pumpe, opp i en tank og rundt igjen. Altså rundt og rundt. Du må ta ut impelleren først.

SystemRens er vesentlig bedre enn oppvaskmiddel til å rengjøre inni motor. Egen erfaring.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#
boble65 skrev for 2 timer siden:

Blir ikke det akkurat det samme? 

Tabletter kan være seige i å løse seg opp og legger igjen rester. Ser for meg at de kan lage blokkeringer i ditt forsøk på å rense systemet. 

Mye bedre da å løse pulver opp i vann og ha på. 

---

Anbefales forøvrig ikke i oppvaskmaskiner heller. Dagens maskiner er så gjerrige på vannbruken at det fort blir for mye såperester når du bruker tabletter. Så pulver er i grunnen tingen uansett ;-)

Forsøkte med oppvaskemaskin tabletter i sjøvannsfilteret på en Yanmar 22 som jeg hadde for mange år siden, og kan ikke si at jeg merket noen effekt av det. Derfor brukte jeg systemrens som fikk stå i motoren 3-4 dager og fikk ut en masse dritt fra kjølesystemet. Mener å huske at denne motoren hadde en plugg eller et deksel på topplokket som gjorde at jeg kunne inspisere før og etter behandling. Jeg mener  at det ble fortalt at sprukken topp som følge av varmgang på grunn av igjengrodde kjølekanaler i topplokk var omtrent det eneste som tok knekken på disse motorene. Så min klare anbefaling er å bruke Systemrens.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...