vangen Startet 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2017 har en janmar 33hk fra 81.Hørt det nye er at mann putter oppvaskmaskin tablett i inntaket på sjøvannskjølingen og at dette vil renske systemet bra? noen erfaringer? Kommentar fra moderator: Tittelen, opprinnelig "kjøling" er redigert. Alle må vennligst lese reglene før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Du bør lese reglene og endre tittel. Skal du rense systemet må du lage en loop ihvertfall slik at rensen blir værende i systemet en stund ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Det fungerer ikke i følge de jeg har hørt fra. Ikke i vanlig drift altså. Men det du kan gjøre er (når båten er på land) å bruke SystemRens som du pumper igjennom systemet med en pumpe, opp i en tank og rundt igjen. Altså rundt og rundt. Du må ta ut impelleren først. SystemRens er vesentlig bedre enn oppvaskmiddel til å rengjøre inni motor. Egen erfaring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Nei, ikke bruke tabeletter, men bruk oppvaskemaskinsåpe i pulverform ;) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 bellen skrev 24 minutter siden: Nei, ikke bruke tabeletter, men bruk oppvaskemaskinsåpe i pulverform ;) Blir ikke det akkurat det samme? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Når det finnes ett miljøvennlig og effektivt "vaskemiddel " som heter "System rens", ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet. Kjærringråd er for nettopp. ..kjærringer? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Andor Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 systemrens eller sitronsyre er det som fungerer best, er mange som har brukt oppvaskmaskin pulver også, det fungerer, men legg en sløyfe så vannet kan sirkulere rundt i systemet Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 boble65 skrev for 2 timer siden: Blir ikke det akkurat det samme? Tabletter kan være seige i å løse seg opp og legger igjen rester. Ser for meg at de kan lage blokkeringer i ditt forsøk på å rense systemet. Mye bedre da å løse pulver opp i vann og ha på. --- Anbefales forøvrig ikke i oppvaskmaskiner heller. Dagens maskiner er så gjerrige på vannbruken at det fort blir for mye såperester når du bruker tabletter. Så pulver er i grunnen tingen uansett ;-) Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Forsøkte med oppvaskemaskin tabletter i sjøvannsfilteret på en Yanmar 22 som jeg hadde for mange år siden, og kan ikke si at jeg merket noen effekt av det. Derfor brukte jeg systemrens som fikk stå i motoren 3-4 dager og fikk ut en masse dritt fra kjølesystemet. Mener å huske at denne motoren hadde en plugg eller et deksel på topplokket som gjorde at jeg kunne inspisere før og etter behandling. Jeg mener at det ble fortalt at sprukken topp som følge av varmgang på grunn av igjengrodde kjølekanaler i topplokk var omtrent det eneste som tok knekken på disse motorene. Så min klare anbefaling er å bruke Systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.