Sjømann1900 Startet 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2017 Har en honda 40hk fra 2006. Den har gått ca 150 timer, men aldri vært skiftet registerreim.. Burde det vært gjort..? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Ka sei manualen ? På min yamaha f80 er det 1000 timer eller 5 år. har du sett på reima ? Misfarget/slitte tenner/sprekker ? Og den skal vel være passe stram. hadde ikke brydd meg om den er fin ihvertfall, men det blir min mening Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
John_Kr Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Det er vel veldig enkelt, ryk reima så ryk motoren ... Hva ønsker man? 11 år, burde vært byttet etter 5 år, ja da har jeg villet byttet reima omgående. Hva med impeller? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kjellg Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Følg serviceintervallene til motoren og den lever lenge. Koster litt å bytte reima ja, men det skal koste å ha båt :) Synes ikke man skal "jukse" på dette bare for at reima ser fin ut. Sier manualen feks 5 år, så bytter jeg den på mine motorer i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Bytte av registerreim på f115 koster rundt 2500. Tar man sjansen på motorhavari for å spare en 500 lapp i året? Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Min Honda 30HK har gått med samme registerreim og impeller siden 1995, med jevnt helårlig bruk. Kjølevann spruter fortsatt bra og regreimen er sprekkfri og stram. Men man ligger som man reder, jeg må leve med risikoen for bråstopp, hadde nok vedlikeholdt mer om ikke jeg hadde hatt årer med, i båt som kan ros Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Vil tro mange tenker det går nok bra, og hvis ikke ringer jeg Redningsskjøyta... Usikker om de som jobber i redningstjenesten syns det er god tankegang. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Sørlandet2 skrev On 5.10.2017 at 10.43: Vil tro mange tenker det går nok bra, og hvis ikke ringer jeg Redningsskjøyta... Usikker om de som jobber i redningstjenesten syns det er god tankegang. Vis hele sitatet Veldig usikker på om jeg liker tankegangen at alle som gjør egne vurderinger og ikke går slavisk etter produsents anbefalinger blir satt i bås som noen som tenker "det går nok bra, hvis ikke ringer jeg redningsskøyta"... :-/ Tvert i mot tror jeg de som er i stand til å ta egne velfunderte vurderinger på sjøen er de som plager RS minst. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Er man ikke i stand til å gjøre egne vurderinger fordi man følger produsentens anbefalinger? Er det de som gir blaffen i produsentens anbefalinger og dropper service på motor som er til MINST bryderi for RS? Ja ja... Redigert 5.Oktober.2017 av "Mathilde" skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Pinkvin skrev On 5.10.2017 at 10.55: Veldig usikker på om jeg liker tankegangen at alle som gjør egne vurderinger og ikke går slavisk etter produsents anbefalinger blir satt i bås som noen som tenker "det går nok bra, hvis ikke ringer jeg redningsskøyta"... :-/ Tvert i mot tror jeg de som er i stand til å ta egne velfunderte vurderinger på sjøen er de som plager RS minst. Vis hele sitatet Liker din tankegang å Pingvin. Viktig å gjøre egne vurderinger. Men jeg ville ikke likt å dradd ut i en båt i all slags vær, når registerremen er dobbel så gammel som fabrikkens anbefalinger. Har vel sett nok biler, båter og motorsykler som har havari på registerremen. Er vel som impeller, mange meninger om alt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Har aldri skjønt de som kjører både 10 og 15 år med en registerreim som det er anbefalt å skifte etter 5 år. Greit nok så går det sikkert bra i mange tilfeller, men det er en grunn til at produsenten anbefaler regelmessig skifte. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Båter er litt som fly, det er bare ikke å stoppe i grøfta og vente på FALKEN når motoren stopper, du havarerer ... Jeg har vært flymekaniker i 35 år, det har vært morro å sett hvordan det har vært å tatt helt egne beslutninger for vedlikehold og feilretting, begrepet det går en tur til er farlig. Derfor er servicemanualen eller håndbøker til god hjelp for å forhindre egne vurderinger. Men, det som er fint, med båt så kan du faktisk ta egne vurderinger, det er bare (kanskje) deg det går ut over. Anbefaler fortsatt, selv om det er en del andre meninger, å følger servicemanualen. Redigert 5.Oktober.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.