Jump to content

Øien 530 Ht m/Yamaha F50, lavt turtall ved Max pådrag

Vedtavind

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 2016 Øien 530 Ht med 2016 Yamaha F50. Ved Max gass og tilt med "tom" båt når båten 25 knop, men berre 5200 omdreininger. Propell montert er org Yamaha aluminium 11 1/8 x 13-g. Jeg oppnår rett fart, men føler propellen "spinn" litt under gass pådrag. Motor skal være rett montert. Leser at F50 bør nå 5500-6000 max ved turtall, og da helst 5800-6000. Hvilke propell burde jeg bytte til (Yamaha org aluminium)? Håper noen med samme båt/motor kan hjelpe meg med "fasit".

mvh

Ørsta

Du kan nok fint gå ned 2" på stigningen.    Holder du deg til org propell så vil den også ha større diameter, som passer bedre til denne båten , slik at det blir mindre "spinn" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jepp , ville overrasket meg om du fikk mindre enn 5600..    Men 100% sikker kan man aldri være.   Du kan jo evt spørre forhandleren om å få lov til å bytte propellen om den ikke gir ønsket resultat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Snakka med forhandler Ferd Båt i Molde i dag. Etter litt undersøking, meiner de passende propell på Øien 530 m/F50 er 11 3/8 x 12. Men etter noe søking er eg redd denne propellen vil gi meg omtrent same turtal som eg har no. Så eg prøver 11 5/8 x 11, og spør som du skriver om å kunne byte dersom denne heller ikke passer ?? 

Eg kommer tilbake med spinn, fart og turtal her på forumet etter å ha fått prøvd ?

Ørsta

Ja da er "fasiten" klar. Va ute til Ferd båt Fosnavåg. Der fortelte de at en tommelfinger regel er ca 300 omdreininger opp for hver tomme ned på stigninga. Diameteren har også noe å si, men ikke mye på turtallet. Eg kjøpte da en Yamaha alu 11 5/8 x 11 g. Satte denne på nå i kveld og va meeeget spent ved gass pådraget utfør hamna. Båten va rask i akselerasjon, og gikk kjapt oppover i turtal. Jeg trimma ut etterhvert til 3/4 på tilt displayet, og motoren ga seg ikke før den nådde 5800 (5900 i med vind, straum). Farten viste 24.5 knop, altså ned ca 1 knop. Båten er kjappere opp i fart, tåler høyere tilt, og tåler høyere tilt/fart i svingene. Så passende propell til Øien 530F HT m/ Yamaha F50 er: Original Yamaha aluminium 11 5/8 X 11 g. 5800/24.5 knop.

?

om du taper litt på toppfart på tom båt nå, så vil nok probellbyttet gi fordeler ellers, og feks holde farta bedre med mer last i båten.   Samt at motoren trives bedre med rett belastning

• 2 år senere...
  Vedtavind skrev On 5.10.2017 at 20.09:

Ja da er "fasiten" klar. Va ute til Ferd båt Fosnavåg. Der fortelte de at en tommelfinger regel er ca 300 omdreininger opp for hver tomme ned på stigninga. Diameteren har også noe å si, men ikke mye på turtallet. Eg kjøpte da en Yamaha alu 11 5/8 x 11 g. Satte denne på nå i kveld og va meeeget spent ved gass pådraget utfør hamna. Båten va rask i akselerasjon, og gikk kjapt oppover i turtal. Jeg trimma ut etterhvert til 3/4 på tilt displayet, og motoren ga seg ikke før den nådde 5800 (5900 i med vind, straum). Farten viste 24.5 knop, altså ned ca 1 knop. Båten er kjappere opp i fart, tåler høyere tilt, og tåler høyere tilt/fart i svingene. Så passende propell til Øien 530F HT m/ Yamaha F50 er: Original Yamaha aluminium 11 5/8 X 11 g. 5800/24.5 knop.

?

Vis hele sitatet  

Hei, Håper det er greit at jeg spør i denne tråden. Kan jeg spørre om du fortsatt har øien 530 HT og Yamaha 50 hk ? Fortsatt fornøyd og eller gjort deg noen erfaringer du vil dele ?

Jeg er i ferd med å kjøpe samme båt og motor i neste uke, og håper det blir bra. tenker jeg da prøver samme propell som du fant frem til her ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...