Jump to content

Hvordan bytte gummiforing/motorfeste VP seildrev?

VirtualMe

Recommended Posts

Har over litt tid fått stadig mer motorlyd som forplanter seg i skroget. Oppleves som litt skarp "tikkelyd", og kan høres godt på utsiden av skroget. Etter mye lytting og leting, tror jeg at jeg nå har funnet synderen, det aktre opphenget til motoren/seildrevet (Volvo Penta D2-55 med 130S seildrev).

Virker veldig som "tikkelyden" forplanter seg gjennom gummiforingen, og siden jeg ikke kan erindre at denne lyden har vært der tidligere, tenker jeg at foringen kanskje burde byttes, selv om den ikke ser gåen ut. Det er ikke noe synlig metall-mot-metall, men man hører lyden godt om man bruker et stetoskop eller tilsvarende mot denne.

Saildrive_2.jpg.66d213628e604214d655320508b52fe3.jpg

Løs ser foringen slik ut;

Foring.jpg.590aac7b99046f65a8c13d05245a936e.jpg

Så til spørsmålet; Hvordan får jeg skiftet denne? Ser ut som det bare er presset inn, så hva slags verktøy må til for å få den ut? Det er jo litt trangt bak der, og løft av båt med demontering av drevet for å få det inn i en lagerpresse frister ikke veldig, men er kanskje eneste løsning?

Finnes det potensielt noe "bedre" enn original foring å sette inn??

Takker for tips og erfaringer om noen har det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...