Jump to content

Alo mikkel 26, hvordan forsterke mastestøtte?


lolpatrol

Recommended Posts

Leste en annen tråd på forumet her hvor det ble nevnt at maststøtten på denne båten er en svakhet.

 

Quote

Den har en svakhet fra begynnelsen av. Mastestøtta. Det er flere som har hatt rigghavari på grunn av at støtta blir komprimert. Aluminiumsrøret som er originalt bør byttes til et syrefast av samme dimensjon.

 

Noen som har tips om hvor jeg kan få tak i et slikt rør av syrefast? Kan jeg eventuelt fylle aluminiumsrøret med betong i stedet?

Link to post

Er det,et problem med båten din, eller tenker du dette som forebyggende? Husk at alle råd på båtplassen må tas med en klype salt, du vet ikke hvem som poster. Jeg kjenner ikke Alo mikkel, og det er mulig rådet er riktig, men uansett er gjerne problemet en en del av båtene fra denne tiden at krafttriangelet mast-kjøl- vant er for veikt. Problemet er da ikke mastestøtten, men at dekket og skroget gir etter, og vantene blir slappe. Dvs det er da dekket mellom mast og vant som må forsterkes, ikke selve støtten.  Uansett: syrefast eller aluminium: det er i så fall diameter og veggtykkelse som bestemmer styrken, så bytter su til en tynnvegget syrefast er det ikke sikkert det hjelper...

Link to post

Som sagt, en stor klype salt er fornuftig. I tillegg, syrefast rør i samme dimensjon vil bli borti tre ganger sterkere en alumiminium (Eulers hypotese). Fylle eksisterende rør med betong vil helt sikkert være en probat fremgangsmåte. Dette er i såfall ikke første båten i historien som har hatt problemer med kompresjon fra masten.

Link to post
Krimart skrev for 2 timer siden:

 salt

 

Hulda skrev 21 minutter siden:

salt

 

Ja salt er sikkert greit nå som vi går mot glatte veier.

Den som postet var en som seilte AM26 i 15 år. Både tur og regatta. En båt som han hadde bygget selv fra grunnen av.

Mastestøtta var et kjent problem. Ble også debattert i klasseklubben. 

Men man skriver ut fra egne forutsetninger.

Link to post

@Mulligan: Angående "klype salt" http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/en-klype-salt/

 

Det er jo mer info som ikke jeg hadde m.h.t det opprinnelige rådet. Uansett så er vel da i så fall poenget å styrke mastestøtten, det kan jo like gjerne være en massiv aluminiumprofil. Men siden dere sitter på mer info: hva skjer egenlig med mastestøtten; kollapser den? er det noe som skjer gradvis (siging) eller plutselig (knekkning)? Som kjent kan en tom ølboks bære en voksen mann, men et lite slag fra siden.... 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
On 10/5/2017 at 10:33 AM, Krimart said:

Det er jo mer info som ikke jeg hadde m.h.t det opprinnelige rådet. Uansett så er vel da i så fall poenget å styrke mastestøtten, det kan jo like gjerne være en massiv aluminiumprofil. Men siden dere sitter på mer info: hva skjer egenlig med mastestøtten; kollapser den? er det noe som skjer gradvis (siging) eller plutselig (knekkning)? Som kjent kan en tom ølboks bære en voksen mann, men et lite slag fra siden.... 

 

Det lurer jeg også på. Så vidt jeg kan skjønne kan den bare få vertikal belastning.

 

Jeg tenker på forebyggende arbeid, vil gjøre det jeg kan for å unngå overraskelser når jeg er ute på sjøen. Jeg har tenkt litt på å fylle røret med betong hvis mulig. Det virket som en litt sprø idé men da kan jeg bruker orginalrøret, og jeg tror det vil øke styrken en god del. Det er er gitt at røret tåler det. Kan aluminiumsrøret begynne å korrodere eller noe hvis jeg fyller det med betong?

Link to post

Hvis det som i dag beveger seg litt - vil det ikke bli en verre knekk/brudd belastning rett på oversiden av forsterkningen? Nå er det snart 15 år siden jeg hadde Alo Mikkel 26 så jeg ser ikke helt det for meg... Men når man de samlede kreftene på masta blir jo ikke mindre, men det blir et kortere stykke som blir "bevegelig" / bøybart? Er dette et problem ved stramme vant? Jeg tenkte aldri over dette på min - jeg var mer bekymret for kjølinnfestingen som jeg syntes så litt beskjeden ut. Jeg tenkte imidlertid at med min moderate bruk kom det sikkert til å gå bra siden båten allerede hadde overlevd en god stund

Link to post
lolpatrol skrev On ‎04‎.‎10‎.‎2017 at 16.29:

Kan jeg eventuelt fylle aluminiumsrøret med betong i stedet?

 

Du skal absolutt ikke fylle røret med betong...........tanken er god, det hadde stivet opp røret,.......

 

MEN just kombinasjonen betong (alkalisk) og aluminium er svært dårlig.......

du ser veldig sjelden rekkverk i aluminium på betongkonstruksjoner, gjør du det, så må kontaktflaten mot betongen isoleres.

 

https://www.sintef.no/en/publications/publication/?pubid=SINTEF+A23357

 

Aluminium er relativt stabilt mellom pH 4-9, men korroderar extremt i surare respektive alkaliskare miljöer.[18] Detta område kan breddas genom anodisering och efterbehandling i form av exempelvis silan- eller silikatbeläggningar

 

Betong ligger på pH 11-13

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion

https://no.wikipedia.org/wiki/Betong

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Ikke for det. Om trådstarter ønsker et syrefast rør fordi det er blankt og dekorativt, så er jo det en begrunnelse. Ellers hadde det muligens vært lettere å få fatt i en stump galvanisert rør. Hadde et dia. 50 galvanisert rør på ca. 3 meter som jeg kjørte på gjenbruket på forsommeren. Må være lett og få fatt på til nesten null kroner. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Jo mer du strammer vantene dess dypere blir båten hvis triangelet, som nevnt over, ikke har styrke nok. En oppnår ikke noe særlig utover å presse kjølen nedover, eller også gjøre båten smalere. Tror en må så på dette helhetlig for å oppnå et ok resultat. Men ja, støtta mellom mast og kjøl må jo være adekvat. 

--

Ang rør/støtte så er det lett å gjøre dekorativt med surra tau eller noe. 

 

Som en spøk så så jeg for meg en sånn justerbar fot til stilas, så kan du stramme den i stedet for alle vantene :-D ;-) 

Link to post
7 hours ago, Gunga Din said:

 

Du skal absolutt ikke fylle røret med betong...........tanken er god, det hadde stivet opp røret,.......

 

MEN just kombinasjonen betong (alkalisk) og aluminium er svært dårlig.......

du ser veldig sjelden rekkverk i aluminium på betongkonstruksjoner, gjør du det, så må kontaktflaten mot betongen isoleres.

 

https://www.sintef.no/en/publications/publication/?pubid=SINTEF+A23357

 

Aluminium er relativt stabilt mellom pH 4-9, men korroderar extremt i surare respektive alkaliskare miljöer.[18] Detta område kan breddas genom anodisering och efterbehandling i form av exempelvis silan- eller silikatbeläggningar

 

Betong ligger på pH 11-13

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion

https://no.wikipedia.org/wiki/Betong

 

 

Jøss, hadde ikke forventet den. Eksplosjonsfare var litt mer heftig enn jeg hadde trodd. Kanskje jeg kan finne et plastrør å ha på innsiden slik at betongen ikke får kontakt med aluminiumen, men vet ikke om det er gunstig hvis det er litt fukt i båten, at vann som har hatt kontakt med betong renner ned i kjølen da. Kanskje jeg skal legge fra meg betongløsningen. Vet du om andre måter å forbedre styrken i røret uten å bytte det? Tenkte på å fylle røret med en trebjelke eller noe, men det er ikke så mye diameter på alurøret så jeg er redd det blir for pinglete. Kanskje et stålrør av mindre diameter som kan ligge inni aluminiumsrøret vil gjøre susen.

 

6 hours ago, Hulda said:

Ikke for det. Om trådstarter ønsker et syrefast rør fordi det er blankt og dekorativt, så er jo det en begrunnelse. Ellers hadde det muligens vært lettere å få fatt i en stump galvanisert rør. Hadde et dia. 50 galvanisert rør på ca. 3 meter som jeg kjørte på gjenbruket på forsommeren. Må være lett og få fatt på til nesten null kroner. 

 

Er ikke opptatt av at det skal se fint ut egentlig. Det er en fordel om det er samme diameter som org. rør ettersom bordet er festet med klemme til røret, og så kan jeg bruke de samme festene/sokkel. Og så vil jeg gjøre det billig og enkelt, derfor jeg ser på kreative løsninger som å fylle noe i røret. Er galvanisert like bra som syrefast?

 

 

4 hours ago, Pinkvin said:

Som en spøk så så jeg for meg en sånn justerbar fot til stilas, så kan du stramme den i stedet for alle vantene :-D ;-) 

 

En slik fot hadde sikkert gjort susen ja :D

Link to post

Galvanisert er ikke noe dårligere. Om båten en gang i fjern fremtid blir vraket, er det galvaniserte røret en av de få dingsene som kan brukes om igjen. 

 

Og er du redd for at aluminiunsrøret skal eksplodere, korrodere helt hinsides om det kommer en skvett vann i båten, mal røret og betongen med 2-komp epoxymaling i bånn, så er den saken tatt vare på. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
26 minutes ago, Hulda said:

Og er du redd for at aluminiunsrøret skal eksplodere, korrodere helt hinsides om det kommer en skvett vann i båten, mal røret og betongen med 2-komp epoxymaling i bånn, så er den saken tatt vare på. 

 

Takk for tips. Tror jeg prøver meg på denne. Virker som den enkleste løsningen

Link to post
Hulda skrev 23 minutter siden:

, er det galvaniserte røret en av de få dingsene som kan brukes om igjen. 

Nå. Jeg tror vel også roret bygget i syrefast plate vil ha en viss verdi.

 

Båten er bygget som ei stridsvogn. Den tåler mye.

Har du den tunge kjølen på 1220 kg, så er den festet med 12 stk. 16 mm. syrefaste bolter. Holder til evig tid. Båten har en rorprosent på nesten 50%. Og med Scheelkjøl er vekta langt nede. 

Den har to punkter som kan gi trøbbel. Det ene er som sagt mastestøtta. Ved hard seilas kan den komprimeres, og da går riggen overbord. Erstatt det med et rustfritt/syrefast rør. Det andre punktet det bør holdes et øye med er en nylonring som dekker gapet mellom midtre rorlager og toppen av roret. Mangler den, kan roret komme løs fra nedre rorlager med rorhavari som følge.

Er disse to punktene i orden, kan du seile hvor som helst med Aloen din. Den tåler alt.

 

Men nå overlater jeg igjen til ekspertisen å debatere de mer avanserte punktene rundt denne båten.

Link to post
lolpatrol skrev 1 time siden:

 

Takk for tips. Tror jeg prøver meg på denne. Virker som den enkleste løsningen

 

Ja hvis du maler 2 strøk innvendig i røret, da hadde jeg til nøds kjøpt den løsningen.

Betong og Aluminium passer ikke sammen.

her kan du lese ett par rapporter fra SVV

https://www.vegvesen.no/_attachment/1021637/binary/1058340?fast_title=Nr+410+Korrosjonsbeskyttelse+i+tunneler.pdf

https://www.vegvesen.no/_attachment/70063

 

kjøp heller en rørstump rustfritt eller galvet, det bli 1000ggr bedre

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg er naturligvis enig med Gunga Din og rapportene han referer til. Det er bare en ting. For at diverse kjemiske reaksjoner skal kunne trigge inn, må som regel flere parametere inntreffe samtidig. Så hvis trådstarter har en båt der vannet sildrer nedover og inn i mastestøtta, så for all del. Om RF er 100 % og båten er fylt med sur eksos, ok. Bruk noe annet. 

 

Det er vel noe som er gjenganger på slike fora. Man referer til parallelliteter som ikke nødvendigvis er direkte sammenlignbare. Men for all del, sett inn et jernrør. På Hulda her vi montert inn et 100x100 m m firkantrør som mastestøtte. Dette er ikke malt innvendig, hult med inspeksjonsluke i bunnen. Vanlig karbonstål. I en tunnel skulle det rustet sønder og sammen. Røret har overhode ikke rustet på de 20 årene det har stått der. Vi hadde i grunnen problemer, den gangen vi bygget båten, å få den til å ruste såpass innvendig i skroget at vi fikk rustet vekk glødeskallet før sandblåsing. 

Link to post

Jeg var å kikket på mastestøtten i dag. Det kan se ut som det er et rør inni røret. Er det noen som kan si om dette er orginalt, eller om en tidligere eiere har satt inn et ekstra rør innvendig? Jeg prøvde å filme det. Det var litt vrient å få lyset riktig slik at det synes men tror det skal gå an å se at det er noe der i hvert fall.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...