
Hakkannen
Hulda skrev 1 time siden:Fiskerne var i løpet av de siste hundre år blitt vant til å fyre semien når vintersildfisket startet. For så å stenge ned rundt midtsommer. Stanse dyret for å ligge i ro en dag eller to, var for pingler. Dette likte turbodieslene dårlig. Og det hagla med turbohavarier. Det hagla med en del andre saker også, men mest turbo.
Husker godt bestefaren min ikke hadde mye godt å si om Catepillar Han sa noe slikt som "Oppfyringsmotor e møtkje betre, treng nesten ikkje vedlikehald samanlikna med desse ELENDIGE Catepillarene!"
Tror nok ikke han tenkte så mye på plassbesparelsen, men så måtte han jo forfekte Rubb, er vel naturlig å forsvare motorene han hadde vært med å produsere
Samtidig hadde han et godt poeng, det var nok ikke nødvendig på daværende tidspunkt å hive ut motorer som enda fungerte godt (og i flere tilfeller senke fiskeskøytene). Selv om tanken bak var god, modernisering og økt handel med USA var jo en del av opplegget i lang tid etter krigen.
For ettertiden synes jeg det er svært trist at så mange skøyter og motorer forsvant i denne perioden, de er en viktig del av vår historie. Enkelte motormodeller ble helt utryddet, det er trist. For eksempel for skøyta "Andholmen" i Stavanger (Shetlandsfarer under andre verdenskrig) ble det en utfordring da den skulle restaureres på midten av 90-tallet. I den sto det opprinnelig en 60 Rubb, men siden slike ikke var å få tak i lengre måtte stiftelsen bak restaureringen ta til takke med en 50 type K.