Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Jeg må bare si at jeg ikke er helt sikker på at jeg forstår, så du får tilgi hvis jeg svarer helt "feil". Jeg tror det er unødvendig (om ikke helt feil) å først UV-beskytte under vannlinja med PU-maling for deretter å prime og deretter igjen bunnstoffe hvis det er det du tenker. Under vannlinjen ville jeg primet epoxyen / glasset med epoxyprimer og deretter lagt på bunnstoff før primeren er utherdet. Biltema har helt ok Epoxyprimer du kan bruke (http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-2000023393/). Over vannlinjen kan du male eller lakke eller gjøre hva du vil. Hvis du skal ha gjennomsiktig lakk, må den nok ha UV-beskyttende egenskaper for å beskytte epoxyen. Jeg tror ikke det holder for evig uansett hvor fancy UV-beskyttelsen er, men det høres ut som om du vil male i en farge på utsiden av skrog og inni båten og da kan du heller finne en maling / lakk som evt. blokkerer UV-stråler fremfor å først PU-lakkere med UV beskyttelse for deretter å male. Hør med de du skal handle maling av om malingen beskytter mot UV-stråler. Jeg vil tro du får god nok UV-beskyttelse av de fleste heldekkende farger, men hør med de som selger fargen din.

WithVital

WithVital

Jeg må bare si at jeg ikke er helt sikker på at jeg forstår, så du får tilgi hvis jeg svarer helt "feil". Jjeg tror det er unødvendig (om ikke helt feil) å først UV-beskytte under vannlinja med PU-maling for deretter å prime og deretter igjen bunnstoffe hvis det er det du tenker. Under vannlinjen ville jeg primet epoxyen / glasset med epoxyprimer og deretter lagt på bunnstoff før primeren er utherdet. Biltema har helt ok Epoxyprimer du kan bruke (http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-2000023393/). Over vannlinjen kan du male eller lakke eller gjøre hva du vil. Hvis du skal ha gjennomsiktig lakk, må den nok ha UV-beskyttende egenskaper for å beskytte epoxyen. Jeg tror ikke det holder for evig uansett hvor fancy UV-beskyttelsen er, men det høres ut som om du vil male i en farge på utsiden av skrog og inni båten og da kan du heller finne en maling / lakk som evt. blokkerer UV-stråler fremfor å først PU-lakkere med UV beskyttelse for deretter å male. Hør med de du skal handle maling av om malingen beskytter mot UV-stråler. Jeg vil tro du får god nok UV-beskyttelse av de fleste heldekkende farger, men hør med de som selger fargen din.

• Create New...