ne.andersson Startet 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2017 God kveld Jaaa nå som motoren og vannsystemet/pumper er vinterkonservert så har jeg tatt meg før å krype rundt i hver eneste liten krok, skru opp alle plater, kontrollere mine skroggjennomføringer og ventiler, fant såledels selvfølgelig noe nytt å spørre dere om. Spørsmål nr. 1 Jeg visste at jeg hadde et Delphi filter men ikke hvor den satt og helt funksjonen til den, fant den under noen plater i en luke rett ved siden av tanken, så mine spørsmål vedr. dette filter er. Er dette et filter av typen vannutskiller? Hva skal jeg gjøre med det og hvor ofte? Spørsmål nr. 2 I bakgrunnen av dette bildet ser dere noe som jeg oppfatter som en form for tetning av noe slag, det kjennes ut som en tykk myk plast/gummi bit som er limt fast med et slags brunt tetningsmiddel med en litt mykere konsistens enn silikon som nesten lukter litt bensin når jeg tatt på det. Plasseringen av dette her er i bak trappen som man bruker for å gå ned til salongen i en maxi 95, utenfra blir det ca på lengde med bak-kant av kjølen. Når jeg ser på ca samme sted på skroget utenfra så ser jeg ikke at den vært reparert eller lignende. Kan det være en tetning fra innsiden som sen blitt bygget opp med glassfiber utenfra? Eller noen som har en aning om hva det kan være? Jeg hører hvordan det høres ut når jeg skriver dette her så vennligst ikke påpek at jeg høres usikker og uvitende ut. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Er vel kanskje bare no lydemping eller noe?? bare ta den bort og se bakom. Ville og sjekket den bunnventilen. Filteret kan du jo bytte hver høst eller før sesongstart? er vel vannutskiller på det. Sjekk om det er avtapping i bunn av det/ under metallkoppen. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Ja jeg lurte på om jeg skal tørre å bare plukke det bort for å se om det er noe slikt som ikke er så farlig, kan ikke se for meg hva det skulle være som er så farlig bak der (båten er oppe på land selvfølgelig) Den ventilen ble konkludert for dårlig sammen med flere andre og ligger i boden hjemme allerede og skal byttes ved neste besøk, skroggjennomføringen var der mot fin Ja er det bare å demontere den nederste delen på filtret og tappe ut vannet? Jeg vil ikke få masse diesel ut i båten Redigert 5.Oktober.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Hvis du demonterer bunnen, løsner filtert også og diesel vil renne ut. Noen har en tappeskrue i bunnen, har du det, kan du tappe ut vann/diesel der. Hvis du vil ha ett filter /vannutskiller somikke søler og er kjappt å skifte f.eks til havs, bør du fjerne hele greia. Kjøp f.els Separ eller tilsvarende isteden, de koster med de er enklere å skifte filter på. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
boble65 Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Sikker på at du ikke bare skal bytte skroggjennomføring samtidig? Når det gjelder filteret så må du se om det er en avtappeskrue på undersiden av metall lokket. Ta en tom isboks og ha under. Åpne den og se om diesel inneholder vann. Skal du bytte filteret så må du skru av metallkoppen. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Vedr. filtret - OK men om jeg først sjekker om det er en tappekran der under så prøver jeg den og sjekker om det kommer ut vann sammen med dieselen, men det kommer vel ikke uendelig med diesel da? Kun det som er fanget i filteret? Hva om jeg demonterer metallbunnen, kommer det uendelig med diesel da eller kun det som er i filteret akkurat da? Vedr. skroggjennomføringen - ingen av mine skroggjennomføringer (sjekket alle i dag) var i dårlig stand, jeg har tatt ordentlig i dem, knakket litt med gummihammer, kontrollert at dem er stabile og skrapet litt innvendig og utvendig og det ser greit ut (hvert fall i mine øyne). Synes det virker litt vrient å skifte dem ut, jeg er helt sikker på at jeg klarer å få dem ut men hva med å montere nye, må man være proff for å få det til? Edit: men det var flere ventiler som måtte skiftes Redigert 5.Oktober.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Det kommer nok ikke mer diesel ut en det som er i filter såfremst det ikke står trykk ifra tank og inn på filter. Men slangen går vel til topp av tank. Så det holder og ha en toliters isboks under? er du usikker kan du vel sette en klemme på slangen men det går nok bra. Ingen problem og bytte gjennomføringer selv. Gjøre rent. Litt tec7/ sikaflex eller noe på inn og utside av båt og monter nye. Ha litt loctite gjengetråd og så litt gjengepasta på gjengene og skru fast ventil. Bruker du komposittventiler må du bruke annen loctite gjengetetning og ikke gjengetråd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Mitt uttak går fra bunn av tanken, så jeg må stenge en kran før jeg bytter filter. Rør for alle del ikke tappeskruen, denne er av plast ogår knekker for et godt ord. Demontere heller hele, gjør rent og montering med ny filterinnsats og nye pakninger. Og luft systemet etterpå. Jeg pleier å tre en brødpose utenpå filteret før jeg løser det, da har jeg kontroll på dieselen som kommer ut. Redigert 6.Oktober.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ne.andersson Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Takk for alle tips vedrørende filteret, jeg skal sjekke om jeg har kran på topp eller bunn av dieseltanken før jeg utfører jobben, ev stenge denne og bruke en brødpose og/eller isboks Men hva med dette sorte tetnings materialet? Ingen som sett noe slikt tidligere? Jeg sjekke med tidligere eier som ikke kunde/ville forklare hva dette var men sa jeg skulle sjekke med havnesjefen min som tydeligvis utført jobben... spent på hva dette er ja Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Bare ta det sorte bort. Er uansett ikke det som skal holde båten sammen? så ser du va tilstanden er bak og limer på ny ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.