Marte Ree Nolet Startet 6.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2017 Hei, er dame og har båt. 18 fots Askeladd. Jeg har også mann, men han trives best langt unna alt som har med båt å gjøre. Syns det er litt teit å be om hjelp til sjøsetting/opptaking, og vil i det minste ikke slite han helt ut for akkurat nå er han syk også. Er det noen som har tips til hvordan ikke så sterk dame kan få opp en litt tung båt, evn med litt mannehjelp (han er grei sånn). Har sånn vinsj på hengeren... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Marte Ree Nolet Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Hø hø. Ser dere hvem som drar i sveiven. Det er altså ikke henne. Men jeg skal nok få det til på et vis. Sitér dette innlegget Link to post
Marte Ree Nolet Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Glemte å si tusen takk. Fin film. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Fin film det der. Jeg har en Askeladden 505 Excel og den er vel snaut 17 fot men en relativt tung båt med 100 hk. Hadde tidligere en BK-henger som det var svintungt å få båten opp på men skiftet nylig til en Respo henger med stor vugge bak og på den er det myyyyye lettere å dra båten opp. Elektrisk vinsj kan være greit å ha og etter erfaringne med BK-hengeren så bestilte jeg Respo hengeren med el.vinsj. Det tok en del tid før vinsjen dukket opp så jeg fikk erfart at manuell vinsj på den hengeren var rikelig godt nok så nå står der en ubrukt vinsj i kjelleren... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
ivar Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 har du en grei henger med bra vugge så bør det være helt uproblematisk å dra opp. Men første gangene du gjør det så må du kanskje regne med å knote litt før du kommer så langt. Greit med en medhjelper når vinsjbåndet skal hektes i og båten skal styres på plass på rullene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rebop Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Har selv en tysse 6003 henger som jeg bruker på min 17 fots rana med overbygg og 50hk påhenger. Det er noe slit og det er alltid vanskelig å unngå å få riper i skroget grunnet få ruller / støttepunkt. Trikset er en god henger. En med flere ruller og vugge som beskrevet. Da blir det langt lettere og en slipper å holde båten mens den blir sveivet inn som er tilfelle for min del. Mistenker at det ikke er nødvendig med elektrisk vinsj på din båt, bare en god henger med ruller på riktig plass og en liten vugge. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Det er alltid greit å være to stykker når man skal dra båten opp. Når man først har fått båten inntil båthengeren og festet vinsjstroppen/wiren i båten, kan det også være greit å være to til å byttes om å sveive inn. Det kan være litt tungt og man blir fort sliten. Hvis dette er første gangen dere skal dra båten opp, tror jeg det hadde vært fint om du fikk med en som har gjort det før og som kan veilede/vise. Det er fort gjort å glemme en og annen ting når man først har startet prosedyren. Jeg har også opplevd at vinsjbåndet har røket under oppsveiving. Heldigvis hadde jeg et sikkerhetstau som var tørnet et par ganger rundt solid punkt på hengeren, og slapp å oppleve at båten for ut til sjøs uten tamp og fører. Så mitt råd er å få litt hjelp siden det høres ut som om det er første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.