ne.andersson
Hei, nå kan det hende at jeg er på skikkelig bærtur men jeg ønsker deres tanker om noe jeg driver og pønsker på.
På opplaget vårt har vi ikke lov å koble til strøm når vi ikke er til stedet i båten, jeg ønsker likevel å kjøre en luftavfukter som kan avfukte litt og samtidig varme opp båten bittelitt hver dag i løpet av vinteren.
Planen er å bruke bruke veldig mye av det jeg har tilgjengelig i båten da det likevel skal rives ut grunnet refinish av interiør.
Bildet under beskriver planen.
Jeg plasserer batteribank på egnet sted i båten, tilkobler en solcelle på 100w med regulator som lader i teorien 5,6A så jeg tar utgangspunkt i 5A, om vi da regner med at det er lyst ca 6 timer per dag i vinter så vil jeg lade ca 15-30A per dag. (Vi har en lys-kaster på opplaget som lyser rett mot båten min med sterkt lys om natten, lader en slik solcelle fra lys til en annen lampe?)
Jeg kobler så en inverter 12v->230v (beregner ca 10% effekt-tap) via et skillerele med sperre/omslagningsspenning på 13,8v som gjør at strøm kun vil påføres inverter når batteribanken er full-ladet og så selvfølgelig en 50-75A sikring mot minussiden for å bryte kretsen ved kortslutning.
Så spørmålet, er jeg helt på bærtur vedrørende ladekapasiteten til solceller eller kan jeg forvente meg at den vil kunne kjøre ca 30-60min per dag med en slik løsning før skillerele slår av grunnet for lav spenning (ca 12,0v)?
Burde jeg utvide batteribanken? (Kan ta mine startbatterier og gi den 100 ekstra Ah)