Jump to content

Edit History

pipe

pipe

On 10/8/2017 at 12:16 AM, Fjord21DC said:

Kom på en ting, lar du motoren gå varm før kjølevæske (venter på at termostat åpner), eller lar du bare ferskvann sirkulere litt før kjølevæske kjøres gjennom? Jeg har ikke ferskvannskjøling (lukket system) eller varmeveksler. På min Mercruiser 4,3 kjøles motor direkte av sjøvannet..

Etter flushing, lar du kjølevæsken så blir stående i motor over vinteren, eller drenerer du hele systemet? 

Du må få kjørt motoren din så varm at thermostaten åpner slik at frostvæsken sirkulerer rundt i motoren og ikke bare går ut igjen via reiser og manifold.
Den eneste måten å få det til er å gjennbruke sirkulasjonsvannet til det er varmt nok.
Jeg har prøvd drevpose men syntes det er noe herk og den tar mye frostvæske.
Jeg har laget til litt utstyr som er vesentlig lettere og bruke når det først er laget.
Har ett avlangt trau med en elektrisk lensepumpe som er tilkoblet drevklokke.
Da trenger du ikke mere frostvæske enn at pumpen suger og ikke større trau enn at retur vannet havner i trauet igjen.
Dette er billig og enkelt å lage.
Frostvæsken skal stå i motoren over vinteren for da ruster motoren din minimalt innvendig.

pipe

pipe

On 10/8/2017 at 12:16 AM, Fjord21DC said:

Kom på en ting, lar du motoren gå varm før kjølevæske (venter på at termostat åpner), eller lar du bare ferskvann sirkulere litt før kjølevæske kjøres gjennom? Jeg har ikke ferskvannskjøling (lukket system) eller varmeveksler. På min Mercruiser 4,3 kjøles motor direkte av sjøvannet..

Etter flushing, lar du kjølevæsken så blir stående i motor over vinteren, eller drenerer du hele systemet? 

Du må få kjørt motoren din så varm at thermostaten åpner slik at frostvæsken sirkulerer rundt i motoren og ikke bare går ut igjen via reiser og manifold.
Den eneste måten å få det til er å gjennbruke sirkulasjonsvannet til det er varmt nok.
Jeg har prøvd drevpose men syntes det er noe herk og den tar mye frostvæske.
Jeg har laget til litt utstyr som er vesentlig lettere og bruke når det først er laget.
Har ett avlangt trau med en elektrisk lensepumpe som er tilkoblet drevklokker.
Da trenger du ikke mere frostvæske enn at pumpen suger og retur vannet havner i trauet igjen.

• Create New...