Jump to content

Anslått reisetid fra Stavanger-Stord i snekke

sebba2

Recommended Posts

God dag folkens. Eg sitter og funderer på kor lang tid eg hadde tatt fra Stavanger-Stord(Leirvik), med snekka. Det er ikkje at eg skal gjøre det nå, men hadde vært litt morsomt og prøvd... Var ein bekjent som brukte litt over 3 timer, i ein daycruiser ved gj.snittfart på grovt 20-25kn. Er dette realistisk? Snekka mi går ikje spesielt fort med ein SABB10, så vanlig fart er vel ca 5-6 knop. 

Når eg kjøpte båten, brukte eg mellom 5 og 6 timar på hjemturen (fra Årdal i ryfylke-Stavanger), men detta var pga sluring i clutchhuset og at propellen ikje fekk nok vridning. 

Dette medførte elendig fart som bare gjekk meir og meir nedover, fram te båten gjekk i 1-2 knop på flat pedal den siste delen av turen og koblinga spratt ut heile tiden..  Men nå er dette ornda, tilogmed kjølinga, etter god hjelp her. 

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Tjah.. Ett par timer ut byfjorden, ett par timer over boknafjorden, ett par timer gjennom karmsundet, en time over sletta, ett par timer inn Bømlafjorden. Hvor mye blir det?  Regn 8-10 timer så er du nok i nærheten.

Fin tur i rett vær. Leirvik er dyr da, 250,- pr døgn så vidt jeg husker. Men mange fine uthavner i området når du er i traktene.

Lagt til : det er 55 nm sentrum-sentrum, så det tar 10 timer i 5,5 knop .

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Husk også at du sansynligvis ikke klarer å holde 5-6 knop hele  tiden. Karmsundet kan fort ha 2-3knop strøm og får du den i mot er du da nede i 3-4knop. Boknafjorden, Sletta og Bømlafjorden kan fort ha litt sjø og da mister du også fart. God værmelding er nøkkelordet her og du får en kjempetur. Anbefaler også når du først er oppover å gå innom Kulleseid og Røyksundkanalen. 

Det e og eit godt poeng, men e da så gale? E Sabben så svak? :) Båten min e dog veldigt lettdreven,  e oppe i skrogfarta omtrent bare av tomgangen :D men eg veit du har hatt eit par tresjekter med samma motoren så da du seie e vell sant :)

Kan vel og leggja te at eg har vært ute i ganske brutalt vær med denna båten, såpass gale at eg nesten blei litt skeptisk på om det ville gå bra, og det va vel i boknafjorden om eg huskar rett.

Kan kje huska og ha mista fart nåken gang pgs sjø ennå..

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Det er ikkje svak maskin som skal få skulda.

I praksis så går båten like raskt, men det er farten som båten gjer igjennom sjøen som er lik.  Dersom då sjøen kjem i mot med 1 knop fart pga straum eller flo/fjære, så vil dette påverka farten og dermed reisetida som båten har i frå A til B. 

Altså kan du segla samme distanse,  frå A til B, med samme marsjfart kvar dag, men ha forskjellig reisetid. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...