sebba2 Startet 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2017 God dag folkens. Eg sitter og funderer på kor lang tid eg hadde tatt fra Stavanger-Stord(Leirvik), med snekka. Det er ikkje at eg skal gjøre det nå, men hadde vært litt morsomt og prøvd... Var ein bekjent som brukte litt over 3 timer, i ein daycruiser ved gj.snittfart på grovt 20-25kn. Er dette realistisk? Snekka mi går ikje spesielt fort med ein SABB10, så vanlig fart er vel ca 5-6 knop. Når eg kjøpte båten, brukte eg mellom 5 og 6 timar på hjemturen (fra Årdal i ryfylke-Stavanger), men detta var pga sluring i clutchhuset og at propellen ikje fekk nok vridning. Dette medførte elendig fart som bare gjekk meir og meir nedover, fram te båten gjekk i 1-2 knop på flat pedal den siste delen av turen og koblinga spratt ut heile tiden.. Men nå er dette ornda, tilogmed kjølinga, etter god hjelp her. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Fantino Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 Jeg bruker ca 6 timer Stavanger - Ølen med marsj ca 12 knop. Tipper du vil bruke rundt 12 t til Leirvik. Værvarsel for Boknafjorden, Sletta og Bømlafjorden er vel viktigst her.. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 (redigert) Tjah.. Ett par timer ut byfjorden, ett par timer over boknafjorden, ett par timer gjennom karmsundet, en time over sletta, ett par timer inn Bømlafjorden. Hvor mye blir det? Regn 8-10 timer så er du nok i nærheten. Fin tur i rett vær. Leirvik er dyr da, 250,- pr døgn så vidt jeg husker. Men mange fine uthavner i området når du er i traktene. Lagt til : det er 55 nm sentrum-sentrum, så det tar 10 timer i 5,5 knop . Redigert 7.Oktober.2017 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
sebba2 Svart 7.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 Sjå her ja! Veldig rakse og konkrete svar, akkurat ka eg leita itte! Ja leirvik var bare ein "grovmålt" destinasjon, hvis eg hadde tatt turen hadde da blitt te ei øy ikje så langt fra halsnøya. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Ida Marie III Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 Men det er ikke vanskelig å finne ut av selv heller. Du tar bare farten på båten din og deler på distansen, så får du tiden...? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 @Ida Marie III... eller var det omvendt...? Distansen (i nautiske mil) delt på hastigheten (i knop)... Så får du svaret i timer... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 Code0 skrev 54 minutter siden: @Ida Marie III... eller var det omvendt...? Distansen (i nautiske mil) delt på hastigheten (i knop)... Så får du svaret i timer... ?? Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 (redigert) Stavanger - Leirvik er ca 60 nautisk mil. Med 6kn er det akurat 10 timer Redigert 7.Oktober.2017 av Murphy's law (see edit history) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
sebba2 Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Takker og bukker! JA konne nok regnet ut detta sjøl, men.. matte er kje min sterkaste side :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
LALUNA II Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Her kan du sette opp ruter, båtens fart ...dvs. leke deg litt og finne ut av det ....God tur https://webapp.navionics.com/#boating@6&key=i{`hJqokd%40 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sebba2 Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Takker og bukker igjen! Har ikje brukt og planlegga slike turar (har for det mesta holdt meg inni fjordane og ikje ut i åpen sjø), men denna webappen skal testas :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Sleipner93 Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Husk også at du sansynligvis ikke klarer å holde 5-6 knop hele tiden. Karmsundet kan fort ha 2-3knop strøm og får du den i mot er du da nede i 3-4knop. Boknafjorden, Sletta og Bømlafjorden kan fort ha litt sjø og da mister du også fart. God værmelding er nøkkelordet her og du får en kjempetur. Anbefaler også når du først er oppover å gå innom Kulleseid og Røyksundkanalen. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 11.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Det e og eit godt poeng, men e da så gale? E Sabben så svak? :) Båten min e dog veldigt lettdreven, e oppe i skrogfarta omtrent bare av tomgangen :D men eg veit du har hatt eit par tresjekter med samma motoren så da du seie e vell sant :) Kan vel og leggja te at eg har vært ute i ganske brutalt vær med denna båten, såpass gale at eg nesten blei litt skeptisk på om det ville gå bra, og det va vel i boknafjorden om eg huskar rett. Kan kje huska og ha mista fart nåken gang pgs sjø ennå.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Det er ikkje svak maskin som skal få skulda. I praksis så går båten like raskt, men det er farten som båten gjer igjennom sjøen som er lik. Dersom då sjøen kjem i mot med 1 knop fart pga straum eller flo/fjære, så vil dette påverka farten og dermed reisetida som båten har i frå A til B. Altså kan du segla samme distanse, frå A til B, med samme marsjfart kvar dag, men ha forskjellig reisetid. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ida Marie III Svart 12.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Det blir som du går på et rullebelte på f.eks flyplass mot kjørerrertningen på beltet.. du kan gå med samme fart, men du hadde kommet fortere frem om du gikk på gulvet ved siden av.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.