magbolme Startet 14.Juli.2005 Del på Facebook Startet 14.Juli.2005 Har akkurat skiftet til ny 70A dynamo og montert Ladac, så nå skal ladingen være helt på topp. Imidlertid var det en ledning koblet til den gamle dynamoen (i samme plugg som ladeledningen) som er merket med R på motorens koblingsskjema. Denne ledningen går til temperaturlampen på instrumentpanelet (andre enden av lampen er koblet til temp.semsor). Er denne koblet til dynamoen bare for å få et 12V uttak? Jeg har ikke noe R-uttak på den nye dynamoen (Lucas NAB900). Jeg har en AUX-kobling som ser ut til å være koblet sammen med B+. Kan jeg bruke denne? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Høres ut som om noen kan ha funnet det for godt å hente 12V til tempmåleren fra pluss på dynamoen (B+). Eller at du har sett feil og at tempmåleren har vært koblet til D+ slik at den kun fungerer når motoren går. R som betegnelse på uttak fra dynamo har jeg aldri hørt om. AUX er det samme som D+, der ladelampen er tilkoblet. Denne har 12V kun når dynamoen lader. Skal ikke være koblet til B+, så her har du antagelig sett feil. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 14.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Høres ut som om noen kan ha funnet det for godt å hente 12V til tempmåleren fra pluss på dynamoen (B+). Eller at du har sett feil og at tempmåleren har vært koblet til D+ slik at den kun fungerer når motoren går. R som betegnelse på uttak fra dynamo har jeg aldri hørt om. AUX er det samme som D+, der ladelampen er tilkoblet. Denne har 12V kun når dynamoen lader. Skal ikke være koblet til B+, så her har du antagelig sett feil. <{POST_SNAPBACK}> Har det noen praktisk betydning om man kobler den til B+ eller D+. Spiller kanskje ikke så mye rolle om den virker når tenningen er på eller bare når motoren går?!? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Ladac kan få "tenningsproblemer" dersom det er tilkoblet ekstra belastning på D+. Jeg ville koblet til tenningsnøkkelen istedet, denne kursen regner jeg med også er utstyrt med sikring. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 15.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Ladac kan få "tenningsproblemer" dersom det er tilkoblet ekstra belastning på D+. Jeg ville koblet til tenningsnøkkelen istedet, denne kursen regner jeg med også er utstyrt med sikring. <{POST_SNAPBACK}> Da kobler jeg den tenningen! Finnes det noen god måte å teste funksjonaliteten til temperatutsensoren etter at jeg har koblet den om? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Du kan legge sensoren i kokende vann, dette er eneste måte å teste systemet fullt ut. Hvis du mener å kunne teste under drift er det vanskelig å svare uten å vite om sensoren er en kontakt eller variabel motstand. Samt om motstanden øker eller synker når temperaturen stiger. Jeg ville uansett montert et analogt instrument i tillegg, da kan man se unormale tilstander før det blir kritisk. Wema har en kombinert giver som både driver instrument og alarm. Dog har de kun alarm på 95 grader, kommer an på hvordan dette passer med normaltemperaturen på motoren din. De har også en justerbar alarm-modul for bruk sammen med analoge instrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 15.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 (redigert) Du kan legge sensoren i kokende vann, dette er eneste måte å teste systemet fullt ut. Hvis du mener å kunne teste under drift er det vanskelig å svare uten å vite om sensoren er en kontakt eller variabel motstand. Samt om motstanden øker eller synker når temperaturen stiger. Jeg ville uansett montert et analogt instrument i tillegg, da kan man se unormale tilstander før det blir kritisk. Wema har en kombinert giver som både driver instrument og alarm. Dog har de kun alarm på 95 grader, kommer an på hvordan dette passer med normaltemperaturen på motoren din. De har også en justerbar alarm-modul for bruk sammen med analoge instrumenter. <{POST_SNAPBACK}> Da blir det nok test i kokende vann foreløpig, og prosjekt med analogt instrument til vinteren (få seilbåter som har dette, men jeg ser absolutt poenget; får man problemer er det bedre å få vite om det så snart temperaturen begynner å stige over normalen). Passer giveren vanligvis der den nåværende sensoren står? Redigert 15.Juli.2005 av magbolme (see edit history) Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Passer giveren vanligvis der den nåværende sensoren står? Vanskelig å si, givere finnes i mange gjenge-varianter.Wema har forskjellige typer, samt overganger, se her. Evnt. kan det tenkes at det finnes en blindplugg i topplokk/varmeveksler der du kan montere en separat giver for instrumentet. (Og beholde den du har for alarm-funksjonen) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.