Jump to content

Seilbåt til å bo i, ca 500k, forslag? Har sett på Linjett 32 og Bavaria

ShipMedic

Recommended Posts

Hallo alle på Baatplassen.no

Nytt medlem her.

Skal kjøpe meg seilbåt for første gang. Skal lære å seile, men ønsker en båt som er stor nok til å kanskje bo i.

Skal ta seilkurs til våren, om ikke noen her inne kan tilby opplæring. hahaha:)

Har sett på en Linjett 32, og flere Bavaria. Hørt forskjellig om begge to.

Har dere noen anbefalinger?

Ikke tenkt å blakke meg helt, men en ok båt kr 500.000 +/-

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Seilbåt". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Hei og velkommen :smiley:

Du bør forandre tittelen på tråden da det strider mot retningslinjene til forumet. F.eks. til noe slikt som "Seilbåt til å bo i rundt 32 fot". Da vil de som vet noe om emnet lettere kunne klikke seg inn og svare deg.

Selv kan jeg svare for mye av dette med å bo i seilbåt (bor i en 44' Oceanis på sjuende året), men har dessverre ikke så mye erfaring med størrelsen og modellene du nevner.

Hei, velkommen til forumet. Enig med Hakkanen, du må endre tittel.

Dessuten: Hvis du søker litt finner du en drøss med tråder m.h.t. båt å bo i og diverse diskusjoner om egnede bruktbåter.

Uansett mine råd er: Bavaria er et godt valg, ellers er Beneteau, Jeanneau mfl. også gode båter - jeg vill esett etter en båt fra rundt 2000-tallet. Med rundt 500' til rådighet ville jeg ha siktet mot en båt på ca 400 - 450', så har du noe penger til vedlikehold, kjøp av nye seil etc.

Unngå (om mulig) rullestorseil, teakdekk og saltvannskjølt motor.  Rullestor er etter min mening bare ulemper - i særdeleshet på en eldre båt. 

Rullestor betyr dårligere form på seilet (seiler tregere), mer vekt i masten, rullemekanisme som kan svikte, seil som kan sette seg fast,  mer følsomt for feil inn/utrulling ( du må holde igjen, du må ha riktig vinkel på bom etc) Noen påstår at det  er enklere, men etter min mening er det ikke sant, i alle fall hvis du sammenligner med konvensjonelt seil med s.k. lazybag (bag på bomen som storseilet detter ned i) og lazy jacks (liner på begge sider av storseilet som styrer opp seilet når det tas ned) - samt single line reefing (rever fra cockpit ved å dra i et tau). Men her er det delte meninger, søk på forumet og bli vis. Teakdekk er tungt, er kun kosmetisk etter min mening, og blir før eller siden et problem. Saltvannskjølt motor blir også før eller siden et problem p.g.a innvendig tæring. 

Se etter mulige skader i kjølparti, sjekk kjølbolter og innfesting av disse spør om båten har grunnstøtt noen gang? Hvis ikke (og hvis ja; hvordan er den reparert) pass på å få dette med i kjøpekontrakt. Sjekk etter sprekker i gelcoat, partier der dekk etc. svikter for eventuelle skader i laminat + mulig delaminering. Spør om hvilket type kjernemateriale som er brukt (om det er et sandwichskrog).

Er det nye seil (eller ny motor på) er det en stort pluss. 

Du kunne jo kikket litt på Hanse. Ok kompromiss mellom bo og seiegenskaper (i masseprodusert billig segmentet).

Disse har stort sett selvslående fokke, så er det ett seil mindre å bekymre seg for når du skal lære deg å seile, samtidig som du kan heise genoa/genakker senere når du får lyst..

Ellers er vel First og Elan OK seilere i masseprodusert segmentet ?.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Kan si litt om diverse som var viktig for min del da jeg så etter en båt å bo i. Må samtidig understreke at mye er avhengig av hva du gjør det til selv, folk har jo ofte forskjellige krav.

Det tekniske, som andre har beskrevet ovenfor er greit om er på stell og virker, så skriver ikke så mye om det.

I tillegg til det tekniske hadde jeg også andre ønsker og behov, sånn som ståhøyde ombord. Spesielt i salongen kan dette være greit, lugarene er forsåvidt mindre viktig. For min del er jeg 192cm (må vel gjerne spesifisere at dette er høyden, ikke omkretsen) var dette med på å føre til at jeg valgte en båt noe større enn hva du ser etter. Har også ståhøyde i lugarene her, noe som er veldig greit. Ser at flere nyere båter også leverer ståhøyde i mindre skrog, så hadde jeg kjøpt en nyere båt kunne den ha vært mindre.

Hvor mange lugarer trenger du? Hvis du er som meg trengs det i alle fall en ekstra lugar til oppbevaring. Hos meg er det tre lugarer, en til meg selv, en gjestelugar og en til oppbevaring av ting til båten, diverse utstyr, klær, osv.

Bad. Og toalett med stor nok septiktank, slik at den ikke trenger tømmes hver uke kan være greit.

For min del var også muligheten til å ta en dusj et krav. Båten min tre bad, men ikke separat dusjkabinett, dusjer dermed inne på badet, det kommer vann på toalettet og vegger. Blir til at det ene badet fungerer mest som dusj da, andre behov blir dekket på et av de andre. Så dusjsituasjonen er ikke ideell, men det går. Har sett en del nyere båter, også ned mot 32' med separat dusjnisje/kabinett. Veldig greit, og noe som er et sterkt ønske i en eventuell neste båt. For min del tas den daglige dusjingen på jobb, i helgene gjør jeg det ombord.

God størrelse på ferskvannstankene er en fordel. Spesielt vinterstid er det greit å slippe fylle på tankene så ofte. I havna der jeg ligger stenges vannet på bryggene vinterstid, så da blir det til at jeg drar med meg en 20-liters dunk med vann fra jobb i ny og ne. Dusjer rimelig effektivt, så går heldigvis ikke så veldig mye ferskvann.

En grei gasskomfyr (eller tilsvarende alternativer) er også greit å ha, alle trenger mat.

Fungerende kjøleboks/kjøleskap er et must til oppbevaring av matvarer som må lagres kjølig. I min båt var det et par saftige kjølebokser, men opplegget trakk mye strøm og var gammelt, så satt inn et moderne 12V kjøleskap heller. Lavere forbruk og sikrere i bruk.

Skikkelig landstrømopplegg. Veldig greit med 220V stikk strategisk plassert til ovner, avfukter, varmtvannsbereder, vaffeljern, osv.

Det er ikke feil med en stor batteripakke ombord, det gir mer frihet på tur. Skader heller ikke å skifte til led i belysningen, du sparer en god del strømforbruk på det. En liten batteripakke krever hyppigere lading for motor når du er på tur, men kapasiteten kan forlenges med f.eks. solcellelading om du anskaffer deg det. Det er også en fordel med en passelig dimmensjonert batterilader til batteriene, slik at den klarer holde dem oppe selv når forbruket er stort.

Isolering. Så vidt jeg vet har Bavariaene sandwichkonstruksjon over vannlinja, noe som gjør båtene lunere (og mindre utsatt for kondens) enn skrog i enkeltlaminat. Jeg har enkeltlaminat og har derfor isolert der jeg har kommet til. Merkbart lettere å få opp varmen og unngår kaldras fra skutesidene. På tross av sandwichskrog hos Bavaria kjenner jeg til flere med slike som har isolert i tillegg. Isolasjon koster og det er litt arbeid, men etterpå kan du sprade rundt i unikken. 

Varme. Selv fyrer jeg mest med diesel i en pottebrenner som ikke bruker strøm (den står såpass lavt at den ikke trenger dieselpumpe heller). Lun og fin varme. Har i tillegg montert et par panelovner på 400W hver og har et par vifteovner på 1500W. De siste blir mest brukt når det er veldig kaldt ute og jeg ønsker hurtigere oppvarming når jeg kommer hjem fra jobb (vifteovnene brukes kun når jeg er tilstede). Når varmen først er oppnådd holder pottebrenneren temperaturen. Det finnes også andre dieseldrevne varmere, slik som Webasto, Wallas og lignende, disse varmer enten luft (som fordeles rundt gjennom luftslanger) eller vann til radiatorer. De moderne dieselvarmerne er effektive og varmer greit, men de bruker strøm og krever at du følger med og utfører vedlikehold/service. For min del ønsket jeg noe med minimalt med vedlikehold og strømforbruk, da ble pottebrenner det beste alternativet slik jeg så det. I tillegg er det koselig med flammer, blir som en peis.

Lagringsplass. Greit med god lagringsplass ombord, men du må sannsynligvis belage deg på å kvitte deg med en del av ditt jordiske gods, det blir fort trangt ombord. Selv har jeg et verksted der jeg lagrer en del (har knapt plass til bilen), men måtte selge unna og kaste store mengder ting før jeg forlot land. Å bo i båt blir en livsstil, så for min del har jeg sluttet å kjøpe så mye unødvendig dill som jeg gjorde tidligere. Nå kjøper jeg (stort sett) kun det jeg virkelig trenger og har plass til. Kommer noe nytt inn bør helst noe annet ut, hvis ikke fylles det fort opp.

Klesvask. Vil tro du sliter med å finne plass til en vaskemaskin ombord i en båt på rundt 32', hvis du ender på det. Så alternativet blir gjerne å vaske på land, enten vaskeri, hos bekjente eller på jobb? 

Båtplass. Du bør ha en lun plass, det er ikke lett å sove godt hvis det blir for værhardt. Vinterstormene kan knekke selv den mest innbitte båtboer om båten ligger utsatt til. I tillegg trenger du landstrøm. Jeg har en 16A (3600W) kurs på brygga med egen sikring og måler. Har ikke knekt sikringen enda, men passer på å ikke fyre i gang alt av ovner, vaffeljern og varmtvannsbereder samtidig, da sier det stopp. Ville ikke hatt under 16A, så lurt å finne en båtplass med muligheter for dette. Ferskvann på brygga er også en nødvendighet, hvis ikke blir du fort han lutryggede med vannkannene.

Adresse. Nå ser det ut for at det kanskje snart kan bli en forandring i regelverket, men fram til nå har det vært svært vanskelig å registrere en båt/båtplass som en fast adresse. Dermed må du være kreativ. Et alternativ er at du melder flytting til noen venner eller foreldre, et annet alternativ er å registrere deg som ufb (uten fast bopel). Å "bo" hos andre mens du egentlig bor i båt er ikke lovlig, da du skal ha din "regelmessige døgnhvile" på adressen der du er registrert. Det er nok ikke noe som blir så ofte sjekket akkurat, men for min del ble det enkleste å registrere meg som ufb (lasaron/uteligger). Det innebar at jeg måtte anskaffe meg postboks for å ha en postadresse. Betaling av skatt, stemming ved valg, fastlege og lignende blir i kommunen du velger å registrere deg som ufb i. Å være ufb innebærer at det kan være utfordringer å tegne abonnementer, få nye kredittkort og lignende, så slikt er gjerne greit du anskaffer deg på forhånd, hvis du skulle vurdere å bli ufb. Ellers har jeg ikke hatt noen spesielle uforventede utfordringer med statusen disse årene jeg har vært ufb. Det kan gjerne ta litt lengre tid å stemme ved valg enn vanlig, men stort sett ordner abonnementer, banktjenester, registrering av bil og annet seg ved personlig oppmøte.

Når det gjelder det fornuftige ved å bo i båt; det er ikke fornuftig. Det er i de fleste tilfeller økonomisk mindre lurt, du mister jo en eventuell verdistigning av fast eiendom. Båten taper seg i verdi, du risikerer å begynne å lukte alternativt, flere ting folk flest tar for gitt i leiligheter og hus krever masse mer arbeid, det føles som å bo i telt når det regner og du risikerer å drukne mens du ligger i di egen seng. 

Men! Friheten. Opplevelsene. Livsstilen. Naturopplevelsene. Nærhet til elementene. Du får oppleve noe folk flest bare drømmer om eller ser på TV. Jeg bor som tidligere nevnt i båt nå på sjuende året. Ja, det finnes utfordringer ved å bo i båt. Men foreløpig er gleden dette livet gir større enn utfordringene, så derfor; livet i båt kan jeg fint anbefale!

IMG_6954.JPG

Hei, først og fremst handler det ikke om gode eller dårlige båter, men riktig båt til det du har tenkt å bruke båten til.

Noen spørsmål du bør stille deg:

- skal du først og fremst ha båten til å bruke eller til å bo i?

- hvis det er båt du skal bruke, skal du først og fremst på tur eller skal du først og fremst seile?

Ut fra svarene bør du gjøre dine prioriteringer på hvilken type og størrelse båt du bør se etter.

Så har du to hovedvalg: Fabrikkprodusert båt eller verftsbygget, og trygg turbåt (med stor motor) eller rask seiler.

De fabrikkbygde er selvsagt mye billigere, og du får råd til nyere båt. I tillegg er de gjerne godt utnyttet innvendig, er lyse og trivelige og har mange smarte løsninger på interiør. Seilegenskapene varierer, noen fabrikkbygde båter er prioritert for enkel turbruk mens andre har prioritert seilegenskaper, lav vekt og hurtig skrog - ofte med elementer fra moderne regattabåter. 

De verftsbygde, hvorav flertallet er svenske, har selvsagt en annen byggekvalitet og materialkvalitet, det er kostet på mer, og mange av dem er relativt tunge og trygge i sjøen. Også blant de verftsbygde finner du båter der seilegenskaper og fart er prioritert. 

Om man velger nyere fabrikkbåt eller eldre verftsbygget er mest en smaksak, og det er fordeler, ulemper og risiki ved begge.

Du bør finne ut om du kommer til å seile mest når du er ute, eller om det blir vel så mye motorkjøring. Er du typen som helst seiler uansett, bør du velge en båt som går bra for seil, særlig på kryss. Rullestor bør du unngå i så fall, og velg en båt med så mange trimmemuligheter som mulig. Skal du seile alene så er autopilot must, og fordel med løygang i cockpit. 

De fleste produsenene lager båter i begge kategorier, Bavaria har f.eks. Cruiser og Match som eksemper på hhv. turbåt og rask båt. 

Anbefaler absolutt seilkurs, og etter det er det en god ide å stille som mannskap på den ukentlige regattaen i den lokale seilklubben. Som mannskap i regatta lærer du seiling på en veldig god måte, og du blir også kjent med seilere og får mange nyttige tips. Har selv som fersk seiler (2. sesong går mot slutten nå) lært veldig av å ha gjort dette i år.

Jeg kommer litt sent inn i tråden, så om jeg skriver noe som er sagt før beklager jeg det :smiley:

Linjett er "håndbygd" smykke fra Østkysten av Sverige. Båtene er solide og klassiske i linjene

Bavaria er industriproduksjon, stort volum. familiebåt. 

I og med at du skal bo i båten ville jeg undersøkt i hvilken grad båtene har isolert skrog. Det sikrer tørr og god båt året rundt. Kondens er en"killer" på bokomfort.

Skal du primært bo i båten er volum viktig. 32 fot er ikke så veldig stort. Jeg heller derfor mot Bavaria. Jeg vil tro du får en nyere Bavaria for 32 mill også.

Men om du ser etter "skuddsikker" kvalitet så vil jeg tro du kan få en HR312 i samme prisleie også. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100634401

jeg vil tro den er et par hakk mer kurant om du finner ut at du trenger mer plass etterhvert. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Guest Avmønstret#

Må innrømme at jeg alltid har lurt ørlite på det med "friheten" en snakker om som båtboer. I praksis ser jeg for meg båter som gror stadig mer fast i brygga og hvor ideen om å faktisk legge ut på en kjapp ettermiddagstur fordi været er fint og lysta melder seg i all hovedsak er en mental idé mer enn noe som i praksis skjer.

Det er jo et styr å gjøre båten seilklar etter tre dager i gjestehavn :-) Med presenninger, isolasjonsmatter på dekk, fortøyd for orkan osv osv går vel ettermiddagen og helga før en får kastet loss ;-)

Klart, er det mye dill på dekk som må fjernes forsvinner en del av spontaniteten og friheten noe:wink:

Med ferdige lengder på fortøyningene (spleisede løkker i endene) og innvendig isolert båt tar det for min del ikke mer enn 10-15 minutter fra ideen om tur kommer til jeg i praksis siger fra bryggaHar lagd til fortøyningene slik nå at jeg ikke trenger fendre når jeg ligger i båsen, så når jeg skal ut en tur hiver jeg bare et par fendrer på lesiden, hvis nødvendig. Det som hindrer en rask avgang er hvis jeg skal ha folk med og bør/må rydde i salongen før tur, skal jeg ut alene er ikke det nødvendig. Lite er like fritt og fint som å slippe fortøyningene rett etter jobb en fredag og bare daffe sakte avgårde i passende vind:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...