Grand Banks jr Startet 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2017 Er en tur i Arendal for å tømme septikken med vakuumsug. I Grimstad så er det et munnstykke med gummi som stikkes ned/ mot uttaket i båten. I Arendal er det dette som møtte meg. Er det to forskjellige systemer, eller har de fjernet munnstykket for vinteren? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 De stedene jeg har tømt har de det gummimunnstykket. Uten dette får du det ikke tett mellom åpningen i dekk og munnstykket, og da suger du bare luft. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gullfisk Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Er det ikke kommet et iso nr som standard, hvor det er gjenger? Mener det var det jeg satte inn som tømmestuss i fjor. Da kan man bruke både de med gummistuss, og de med gjenger som på bildet. Har ikke testet enda med gjenger selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Søker du her på forumet så finner du info. Tømming med gjengestuss er den siste standarden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Hva gjør man da, med to ulike standarder? Har man med egen gummistuss i båten da? Evt hvor kjøpes denne? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Jeg har søkt her på forumet. Kommer ingen treff når jeg søker på "septik gjengestuss" eller "tømme septik vakuum" eller liknende... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bonus Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Den gjeldende standarden for dekksavsug fra septiktank heter ISO 8099 og ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Uten å ha sjekket så tipper jeg at de aller fleste slike gjennomføringer følger ISO 8099. I hvert fall de som er solgt/montert de siste 5+ årene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Min er smalere. I Grimstad har de bare hatt en gummikon som stikkes ned i uttaket. Fungerte greit den. Ble derfor litt paff da jeg reiste ens ærend til Arendal for å tømme septiktanken, og det ikke passet overens. I Grimstad har de fjernet hele vakumsugeren. Og båtens manuelle pumpe fungerer ikke... Noen som vet om det selges en gummikon som kan skrues på den nye standarden? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bonus Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Popeye70 skrev 42 minutter siden: ... I hvert fall de som er solgt/montert de siste 5+ årene. Vår båt er fra 2006. Den har originalmontert ISO 8099 dekksavsug. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 En annen ting: Hvordan startes denne vakuum pumpen? På den (som var) er i Grimstad så var det en knapp på siden av pumpen. Men på den i Arendal er det ingen knapp. Vi forsøkte også å dra ut slangen helt, men pumpen startet ikke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Bonus skrev 39 minutter siden: Vår båt er fra 2006. Den har originalmontert ISO 8099 dekksavsug. Det samme gjelder vår fra 2005, men jeg turte ikke spekulere for mer enn 5+ år for sikkerhets skyld... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ms Fortuna Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Brukte den ikke selv i sommer, men en vennebåt gjorde og de mener å huske at det var en knapp på kortsiden mot søppelrommet. Kanskje den er gjemt bak et deksel eller noe nå. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 (redigert) Grand Banks jr skrev for 14 timer siden: Ble derfor litt paff da jeg reiste ens ærend til Arendal for å tømme septiktanken, og det ikke passet overens. I Grimstad har de fjernet hele vakumsugeren. Og båtens manuelle pumpe fungerer ikke... Må snart i de siste 5 åra ha treffet på alle pumpemodeller med kon eller skru, kun en var et slitsomt munnstykke var en som en 1/2 kokosnøtt (gummi) , måtte trykkes ned mot dekkskoplingen hele tiden (nesten ubrukelig og søl ). Felles for alle steder, så har det hvert en utførlig plakat med hvordan pumpen/slange skal brukes. Redigert 9.Oktober.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ms Fortuna Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Er jo en helt oppe i Hagefjorden men ville kanskje ringt først. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Det var ingen plakat i Arendal som vi så. Var tre personer i båten som alle gikk rundt og tittet. Eneste plakaten som stod der var på ferskvannet, der det stod at det ferskvannet kun var til bruk i forbindelse med skylling av septik (mener jeg det var). Men septikstasjonene er kanskje vinterstengt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ms Fortuna Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Ring havneansvarlig for gjestehavnen i Arendal. Står på nettsiden deres. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 http://www.septikmottak.no/416202424 Det er vel no slik som dette du skulle hatt kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.