sarp Startet 9.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2017 Etter en sesong med bruk. Ca. 15 timer. Er det nødvendig med olje og filterskift + Gearoljeskift ? ( Førstegangservice ) Eller kan jeg ta det ved neste høst... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 (redigert) Har nok vurdert å ta kontakt med Leverandøren i garantiperioden. Jeg er i stand til å utføre service på min motor, men det tar jeg ikke sjansen på i garantiperioden, de vil alltid bruke det imot deg dersom noe skulle skjer. Bare min anbefaling. Redigert 9.Oktober.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kjellg Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Hva sier manualen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 (redigert) Manualen sier førstegangsservice etter max 20 timer. Den inkluderer også kontroll av ventiler. tenker det er veldig kjekt med stempel i boka på dette fra forhandler mtp garanti. denne motoren har en ECU der man kan lese av ganske mye info. Motoren har også EFI. er vel eneste motoren på markedet med injection system uten behov for batteri Redigert 9.Oktober.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sarp Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Takk for svar. Var innom forhandler jeg, fikk med meg olje & servicebeter og tar det selv. Siden den var ny, var det greit og bytte oljer. Kanskje noe spon/fremmedlegemer i forbindelse med produksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 hmmmm..... ok, det er jo din motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LM 605 Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Er tydelig forskjellig praksis som gjelder hos den enkelte forhandler, ang. dette med service i garantitiden. Fikk selv pris og tilbud på en Suzuki DF 60 for et par år tilbake. Spurte da forhandler om service, etc., og fikk klar beskjed å levere motoren inn for service, i følge vedlikeholds-manualen. Dette forlangte importøren (Erling Sande) for at garantien skulle gjelde. Har i dag en Honda, og der skal også godkjent merkeverksted foreta service etter vedlikeholds-manualen hvis man skal beholde garantien. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Hva koster en årlig service, og dermed stempel i boka, i forhold til hva man må betale for en helt ny motor? Jeg hadde også kjøpt oljene, og filter, byttet selv og tatt vare på kvitteringen for dokumentasjon for at man har gjort det som "boka" tilsier, ikke minst på en mindre motor! Mulig at stempel må til for å ha garanti, men det fjerner ikke rettighetene i forhold til reklamasjon så lenge man har utført det som skal gjøres vil jeg tro, ja sågar hevde. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
John_Kr Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Ja egentlig godt svart, men jeg svarte på generelt grunnlag. Når vi blir spurt til råds her inne så må vi gi et seriøst svar med innblanding av vår erfaringer og kunnskap. Selv om jeg selv har gjort det samme tidligere med en motor så kan jeg desverre ikke anbefale andre å gjøre det samme, det strider i mot min måte å være på. Eneste anbefalingen i dette tillfelle er å anbefale vedkommende til å holde seg til servicemanualen og leverandørens/ importørens opplegg for å opprettholde garantien. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mouche Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Rent generelt vil jeg avstå fra å anbefale noen noe som helst, men heller stille spørsmål eller si hva jeg selv har gjort, eller ville ha gjort i den aktuelle sak som diskuteres. Og så må vi skille mellom garanti og reklamasjon etter loven for egentlig er begrepet garanti på grensen til uinteressant de denne kun har verdi hvis denne går lenger enn hva som fremkommer av loven. Dette er sjelden tilfelle etter min erfaring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kjellg Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Et moment for å ta service og få stempel er andrehåndsverdien. Det normale når man skal kjøpe en brukt motor er vel å etterspørre service og da at servicene er utført etter fabrikkens spesifikasjoner. Da er et stempel i boka veldig godt å ha. Selvsagt mange flinke folk som sikkert klarer å gjøre service bedre en verksteder, men for en ukyndig kjøper så er stempelet eneste "sikkerheten" han har for at motor er tatt godt vare på. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Ett stempel er naturlivis ingen ulempe, men jeg er usikker på hva den store forskjellen blir på en slik motor det er snakk om her. Den koster i utgangspunktet ca 20 000 kr ny, om ett par år vil jeg tippe at verdien vil ligge på en plass mellom 12-15 000. Om en service er utført av merkeverksted, eller ikke, blir forskjellen på salgssummen antagelig mindre enn hva servicen på verkstedet koster. En motor til 200 000 derimot, der kan man nok få en større effekt av "stempel i boka". Forøvrig en god motor dusse Suzukiene, men det ser ut som du har girhendel. Den motoren jeg hadde, hadde girungen i håndtaket, rett foran gassen. Man kunne dermed gasse ig gire med en hånd, har de gått bort ifra denne løsningen? Redigert 10.Oktober.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
sarp Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Har nyere VP D6, den lar jeg VP ta seg av... Hæssel med frakting av denne lille tassen - så er det litt moro å gjøre dette med poden... Riktig med det å reklamere vil jeg tro ja... Olja var faktisk ganske mørk, samt lite olje i gearhuset. Så tror det var greit! (Snakket med noen "eksperter" se , de sa det bare var tull med oljeskift etter så få timer ) Takk for svar!!! Filmsnutt av oljeskift Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.