Jump to content

Servicebehov 2017 mod Suzuki 9,9 4 takter?


sarp

Recommended Posts

Manualen sier førstegangsservice etter max 20 timer. Den inkluderer også kontroll av ventiler.

 

tenker det er veldig kjekt med stempel i boka på dette fra forhandler mtp garanti. 

 

denne motoren har en ECU der man kan lese av ganske mye info. Motoren har også EFI. er vel eneste motoren på markedet med injection system uten behov for  batteri 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Er tydelig forskjellig praksis som gjelder hos den enkelte forhandler, ang. dette med service i garantitiden. Fikk selv pris og tilbud på en Suzuki DF 60 for et par år tilbake. Spurte da forhandler om service, etc., og fikk klar beskjed å levere motoren inn for service, i følge vedlikeholds-manualen. Dette forlangte importøren (Erling Sande) for at garantien skulle gjelde. Har i dag en Honda, og der skal også godkjent merkeverksted foreta service etter vedlikeholds-manualen hvis man skal beholde garantien. 

Link to post

Hva koster en årlig service, og dermed stempel i boka, i forhold til hva man må betale for en helt ny motor? Jeg hadde også kjøpt oljene, og filter, byttet selv og tatt vare på kvitteringen for dokumentasjon for at man har gjort det som "boka" tilsier, ikke minst på en mindre motor!

 

Mulig at stempel må til for å ha garanti, men det fjerner ikke rettighetene i forhold til reklamasjon så lenge man har utført det som skal gjøres vil jeg tro, ja sågar hevde.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ja egentlig godt svart, men jeg svarte på generelt grunnlag.

 

Når vi blir spurt til råds her inne så må vi gi et seriøst svar med innblanding av vår erfaringer og kunnskap. Selv om jeg selv har gjort det samme tidligere med en motor så kan jeg desverre ikke anbefale andre å gjøre det samme, det strider i mot min måte å være på. Eneste anbefalingen i dette tillfelle er å anbefale vedkommende til å holde seg til servicemanualen og leverandørens/ importørens  opplegg for å opprettholde garantien.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Rent generelt vil jeg avstå fra å anbefale noen noe som helst, men heller stille spørsmål eller si hva jeg selv har gjort, eller ville ha gjort i den aktuelle sak som diskuteres.

 

Og så må vi skille mellom garanti og reklamasjon etter loven for egentlig er begrepet garanti på grensen til uinteressant de denne kun har verdi hvis denne går lenger enn hva som fremkommer av loven. Dette er sjelden tilfelle etter min erfaring.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Et moment for å ta service og få stempel er andrehåndsverdien. Det normale når man skal kjøpe en brukt motor er vel å etterspørre service og da at servicene er utført etter fabrikkens spesifikasjoner. Da er et stempel i boka veldig godt å ha. Selvsagt mange flinke folk som sikkert klarer å gjøre service bedre en verksteder, men for en ukyndig kjøper så er stempelet eneste "sikkerheten" han har for at motor er tatt godt vare på. 

Link to post

Ett stempel er naturlivis ingen ulempe, men jeg er usikker på hva den store forskjellen blir på en slik motor det er snakk om her.

 

Den koster i utgangspunktet ca 20 000 kr ny, om ett par år vil jeg tippe at verdien vil ligge på en plass mellom 12-15 000.

 

Om en service er utført av merkeverksted, eller ikke, blir forskjellen på salgssummen  antagelig mindre enn hva servicen på verkstedet  koster.

 

 

En motor til 200 000 derimot, der kan man nok få en større effekt av "stempel i boka".

 

 

Forøvrig en god motor dusse Suzukiene, men det ser ut som du har girhendel.

Den motoren jeg hadde, hadde girungen i håndtaket, rett foran gassen. Man kunne dermed gasse ig gire med en hånd, har de gått bort ifra denne løsningen? 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Har nyere VP D6, den lar jeg VP ta seg av... 

Hæssel med frakting av denne lille tassen - så er det litt moro å gjøre dette med poden... 

 

Riktig med det å reklamere vil jeg tro ja...

 

Olja var faktisk ganske mørk, samt lite olje i gearhuset. 

 

Så tror det var greit! 

(Snakket med noen "eksperter" se , de sa det bare var tull med oljeskift etter så få timer ) 

 

Takk for svar!!! 

Filmsnutt av oljeskift

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...