Jump to content

Edit History

Sondreland

Sondreland

13 minutes ago, Dinamo said:

Eg er usamd med begge som har gjort noka arbeid med beregning her, men må ogso medgje at picometer var skivebom.

Eit oppslag i wikipedia (for det den er verd) seier at verdens hav er ca 360 mill km2 mens kaspiske hav er ca 370 000 km2. Dette er dermed ca 1 promille av samla hav. Om ein so fyller opp kaspiske hav til samme nivå som øvrige hav, er sagt 28 meter. 1 promille av 28 meter er 28 millimeter. Men so kjem ukjent faktor: Når so kaspiske hav blir fyllt, so blir vidda større, mens verdenshavet ved nedtapping får mindre vidde, begge gjer sitt til at dette talet på 28 mm er for lite.

Tja, grunnen til at jeg endte på 39mm var nettop ved å ta høyde for at overflatearealet av det kaspiske havet ville endres kraftig når havet steg. 500,000km2 ble nok tatt litt ut av løse luften, men å prøve å beregne denne økningen mer nøyaktig tror jeg vi overlater til noen med bedre oversikt over den lokale topografien. Det ble også sett bort i fra endringen i verdenshavenes overflateareal. Gitt at det er snakk om 3-4cm endring av nivået tror jeg ikke denne antakelsen er urimelig grov.

Sondreland

Sondreland

7 minutes ago, Dinamo said:

Eg er usamd med begge som har gjort noka arbeid med beregning her, men må ogso medgje at picometer var skivebom.

Eit oppslag i wikipedia (for det den er verd) seier at verdens hav er ca 360 mill km2 mens kaspiske hav er ca 370 000 km2. Dette er dermed ca 1 promille av samla hav. Om ein so fyller opp kaspiske hav til samme nivå som øvrige hav, er sagt 28 meter. 1 promille av 28 meter er 28 millimeter. Men so kjem ukjent faktor: Når so kaspiske hav blir fyllt, so blir vidda større, mens verdenshavet ved nedtapping får mindre vidde, begge gjer sitt til at dette talet på 28 mm er for lite.

Tja, grunnen til at jeg endte på 39 og ikke 28mm var nettop for å ta høyde for at overflatearealet av det kaspiske havet ville endres kraftig når havet steg. 500,000km2 ble nok tatt litt ut av løse luften, men å prøve å beregne denne økningen mer nøyaktig tror jeg vi overlater til noen med bedre oversikt over den lokale topografien. Det ble også sett bort i fra endringen i verdenshavenes overflateareal. Gitt at det er snakk om 3-4cm endring av nivået tror jeg ikke denne antakelsen er urimelig grov.

• Create New...