Jump to content

Hvordan får jeg skøyta tett??

Colin Archer 1903

Recommended Posts

Ja det stemmer det hulda, den er designet som en lystbåt eller cruising yatch, "altså en velseilende, sjødyktig og komfortabel lystbåt til tur- og regattaseiling"som de kalte det, for van Rietshoten i Rotterdam. Colin Archer brukte spissgatteren Maries design som utgangspunkt, men måtte tegne om to ganger, da kunden ville ha slankere linjer. Archer brukte Marie design til og med spant 12, resten tegnet han spesiellt for denne båten.

Tror jeg dropper dette med mauring, og kjører planen med væting.

Hva er dette med mauring????

<{POST_SNAPBACK}>

Navnet mauring skriver seg fra gammel tid da man dro til skogs og hentet en mauertue i steden for å benytte sagflis.

Mauring fungerer, det er hevet over en hver tvil. Men som Hulda skriver, dette er ikke noe man gjør med et skrog som er i god stand. Mauring er nødløsning når ikke noe annet fungerer!

Bruker selv filler innvendig som holdes fuktig for å få skroget til å gå sammen før utsett. "Vanner" båten som en potteplante minst en uke før utsett, helst lenger. Overkommelig jobb når båten bare er 25 fot og ligger 5 meter fra inngangsdøra. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Navnet mauring skriver seg fra gammel tid da man dro til skogs og hentet en mauertue i steden for å benytte sagflis.

Mauring fungerer, det er hevet over en hver tvil. Men som Hulda skriver, dette er ikke noe man gjør med et skrog som er i god stand. Mauring er nødløsning når ikke noe annet fungerer!

<{POST_SNAPBACK}>

En liten artig sak fra den gangen jeg jobbet med å sette ut båter på Sjølyst. Som skrevet tidligere, så gikk dem i vannet, helst med enveisbillett. Lakk det for jævlig tauet vi dem bort i utløpet av Makrellbekken der mastekrana sto. Det var mye fersk, fin kloakk i Makrellbekken med lange trevler og greier. De mest lekke var tette etter 24 timer i Makrellbekken. Mauret med oppbløtt dopapir og annet snadder. Lukta ikke godt, men effektivt.

En liten artig sak fra den gangen jeg jobbet med å sette ut båter på Sjølyst. Som skrevet tidligere, så gikk dem i vannet, helst med enveisbillett. Lakk det for jævlig tauet vi dem bort i utløpet av Makrellbekken der mastekrana sto. Det var mye fersk, fin kloakk i Makrellbekken med lange trevler og greier. De mest lekke var tette etter 24 timer i Makrellbekken. Mauret med oppbløtt dopapir og annet snadder. Lukta ikke godt, men effektivt.

<{POST_SNAPBACK}>

Den måten å utnytte Bekken på var ukjent for meg. Overnattet i båt der etter utsett i 1974. Kan bekrefte at det ikke akkurat var frisk fjelluft som preget området!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...