Lars H. Startet 10.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2017 Selv om båten vår er over 8 meter (8,15m) og vi ikke trenger å ha på redningsvester hele tiden, har jeg nå gått til innkjøp av 2stk. HH oppblåsbare vester fra RS Redningsselskapet. På denne tiden kan det være greit å sikre seg når vi feks. på torsdag formiddag tenker å legge til på Oscarsborg. Da regner jeg med av vi er ganske alene. Detter en av oss i vannet mens vi flyr frem og tilbake på dollboardet, er det greit å sikre seg. Vi har også 2 "gammeldagse" Helly Hansen vester ombord til bruk i virkelig nød dersom vi må forlate båten i åpent hav. Men så til emnetittelen. Er det bare å ta på seg disse vestene (etter å ha justert stroppene) og regne med at de blåser seg opp om en havner i vannet? Indikatorene viser 2x grønt og neste service er høsten 2019. Så langt jeg kan se er patronen på plass og også tilkoblingen for manuell utløsing. Så, er det noen andre med slike vester som vet noe om dette? Jeg regner med at det er greit. Ellers burde det vel stått noe i bruksanvisningen. Det som det står mest om der er hva en skal gjøre dersom vesten har vært i bruk og aktivert. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Jepp. Prøvde nettopp mine to i basseng, og de løste ut som bare rakker'n. (Utløpsdato nært forestående og båten er solgt, så litt moro kan man tillate seg). Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Popeye70 Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Enn så lenge har jeg ikke vært borte i noen slike oppblåsbare vester som ikke har vært klare til bruk rett fra butikken. Sjekk at indikatorene viser at de er OK, så er det bare å ta de på. Husk at det skal være så enkelt som mulig, og produsentene vil nok ikke risikere bråk hvis deres vester er de eneste som krever «aktivering» før første gangs bruk. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 For å være helt sikker må man hoppe i sjøen under kontrollerte forhold for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Men da er det vel grit å ha med ekstra patroner og bobin. Jeg vil også mene at de er klare til bruk, men for sikkerhets skyld ville jeg ha sjekket at patronen er ordentlig skrudd til og dette er nok også lurt å sjekke med mellomrom. Mange påstår at slike vester ikke er så sikre som man skulle håpe og tro og hadde derfor en liten test på nettop dette i sommer. Hadde fire slike vester som er omkring tyve år gamle og ingenting har vært skiftet ut på disse på fem år (har ikke vært i bruk). Fire stykker hoppet til sjøs med disse på og alle løste seg ut som de skulle. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 God og grundig test. Det er når de har vært i bruk i fuktige omgivelser at de begynner å feile. Derfor vest med hydrostatisk utløser. Sitér dette innlegget Link to post
KOF_NOR Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Åpne og sjekk at patronen er satt i!! Har opplevd med to Baltic vester at de ikke er skrudd i - etter bruk og Skagerak i tøft vær. En kompis opplevde det samme på en Spinlock vest etter mye singlehand seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Takk for mange greie kommentarer. Når det gjelder sammensettingen av patron osv., ser det greit ut sett gjennom et plastvindu og ved å kjenne etter med fingrene. Grunnen til at jeg spurte i utgangspunktet, var et det i bruksanvisningen ikke sto direkte: Klar til bruk. Det kunne jo være at Posten hadde et krav at utløsing skulle være deaktivert slik at de slapp oppblåste vester under transporten. Så nå er det bare å tilpasse stroppene for meg og fruen og merke vestene med hans og hennes. Torsoen på henne og han er så absolutt ikke lik! Men skrekk og gru hvor lange stroppene er, spesielt de som skal gå gjennom skrittet. De kommer jeg nok til å klippe av for å slippe lange slengende ubrukte tamper. Da er det bare å ta vestene på torsdag morgen før ankomst Borgen. Lars H. Redigert 10.Oktober.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kyrholmen Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Fine vester ! Godt spørsmål og gode svar dette :) Tips: Vakuumpakkede nye "bobbins" i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Reserve? Jeg har da ikke tenkt å dette i vannet to ganger på samme helgeturen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mons Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Kjenn etter at patronene er skrudd til så er de nok klare. Det får du til uten å pakke opp vesten. Bare å ta tak utenpå patronen med ei hand og utløsermekanismen med den andre og skru til. Hvis du har kasteline ombord må du regne med at den ikke et klar til bruk hvis du ikke har pakket den ut. De orange posene med kasteline som selges på båtbutikker har tauet i en kveil som er buntet sammen med buntebånd. Da må tauet greies ut og stappes - ikke kveiles- tilbake i posen før den er klar til bruk. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lindita Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Du husker vel redningsvest under turen? Selvfølgelig. Jeg kjøpte to stk. Helly Hansen redningsvester (ikke slikke tulle vester som skal blåse seg opp og ikke gjør det) da jeg kjøpte båten for 30 år siden. De ligger lett tilgjengelig i uterommet. Vi testet de faktisk for 20 - 25 år siden, og de la oss fint i rett posisjon med ansiktet og nesen opp i vannet. Nå er de nok litt nedstøvet etter alle disse årene, men de er helt sikkert OK om vi noen gang skulle finne på å ta de på. Vi forlater ikke båten før vi får vann i nesen når vi står på toppen av "masten" med båten under vann. Jeg kan ikke dy meg. Overstående er kopi fra sommerens tråd. Velkommen etter. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Og de to vestene ligger fremdeles godt nedstøvet, men lett tilgjengelig like under bordet i uterommet. på Trudelutt. Og de nye oppblåsbare vestene kommer bare til å bli brukt inn og ut av havn når det som nå er kaldt i vannet og vi er omtrent alene. Jeg går ikke rundt med vest inne i båten. Redigert 10.Oktober.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Dere er ikke helt alene på torsdag Lars. Vi er her og tar dere i mot når dere kommer? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Dere er ikke der allerede? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Joda, kom i går. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Så det er ikke bare vi som er "gal" og MÅ ut, selv i drittvær. men litt bedre ser det ut til at det blir fra torsdag av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 (redigert) Lars H. skrev for 6 timer siden: Så det er ikke bare vi som er "gal" og MÅ ut, selv i drittvær. men litt bedre ser det ut til at det blir fra torsdag av. Så lenge det ikke blåser kuling er vi ute Lars. Tidlig vår og høst er en fin tid for oss. Ebern og avfukter sørger for et godt inneklima selv om det regner. Redigert 11.Oktober.2017 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Hei Der tror jeg vi er helt på linje. Vind er det vi liker minst. Om det er kaldt eller regner er greit. Og helt enig med turer tidlig vår og høst. Om våren kan en følge med naturen fra helg til helg. Først er alt gult, så kommer det litt blåveis, så noen grønne strå og hvitveis før trærne også får litt grønt. Og så blir det varmere også etter hvert. Og for all del, - godt med plasser i alle havner. Om høsten er det sjarmerende å våkne med høstlauv på dekk. Har også opplevet snø på dekk, - litt artig det også. Vi er nå vel installert i båten i hjemmehavnen i Son etter en ufyselig kjøretur i regnværet. Men de 7 milene på motorvei gikk unna likevel i 104km/t i 90 sonene og 124 i 110 sonene! Etter litt Eber-kjøring, er vi nå over på 230V med vifteovner og 24gr. inne i båten, og jeg har fått meg et glass rødt. Da vi startet hjemmefra på Skjetten viste termometeret 5gr., men her nede i fjorden er det faktisk 11gr. Vi sees imorgen og satser på å ligge på vanlig plass (du vet hvorfor Jan). Ut på dagen blir det å fikse kokeapparatet, men før det er det greit med rikelig 230V. Vi drar etter frokost og er vel på Borgen rundt 1100 ikledd nye røde redningsvester merket RS-Redningsselskapet!. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 11 hours ago, Lars H. said: Da vi startet hjemmefra på Skjetten viste termometeret 5gr., men her nede i fjorden er det faktisk 11gr. Da vi kjørte forbi deg på tirsdag morgen, på vei til Gardermoen, så var det minus 1 (!) så foretrekker langt de 24 vi har her nå med sol og med noen og tyve i sjøen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Gratulerer med nye vester. Praktisk med det vinduet. Ellers så likte jeg kommentaren din om at du hadde skikkelige redningsvester liggende om uhellet skulle være ute I åpent hav. Det har jeg også, men har en følelse av at jeg er litt sær etter som jeg ikke stoler 100% på oppblåsbart. Så må jeg innrømme at jeg synes dere er barske som fremdeles er ute med båten, med tanke på at det er en kalesjebåt dere har. Men det er vel nettopp dette som er ekte båtglede. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Lars H. skrev for 21 timer siden: Hei Vi sees imorgen og satser på å ligge på vanlig plass (du vet hvorfor Jan). Ut på dagen blir det å fikse kokeapparatet, men før det er det greit med rikelig 230V. Vi drar etter frokost og er vel på Borgen rundt 1100 ikledd nye røde redningsvester merket RS-Redningsselskapet!. Lars H. Trude og Lars skuffer ikke. De ankom Borgen litt forsinket i forhold til ETA, men med nye vester på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.