Frissy Startet 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2017 Skulle stramme et fall en sen kveld, og tok vel noe hardt i. Dette gjorde at et kryssholt av plast brakk av ene siden. Det som er litt synd er at kryssholtet er naglet fast i masta på seilbåten, ca 60 cm opp fra dekk. Hvordan får man byttet dette? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Du kan bore ut popnaglene med en drill, og poppe på et nytt kryssholt? Bruk nagler av monell, som ikke tærer på masten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Helt enig. Bare en ørlien korreksjon. I 'monel popnagler' er det spikeren som er monel, resten er aluminium. Eventuell tæring vil henvende seg til aluminiumsdelen av naglen og ikke til masten. Så naglen ryker etter noen ti-år. Masten forblir like hel. Om man dytter litt tetteguffe i naglehullet, holder naglen enda noen ti-år lenger. Altså ingen omgående katastrofe om man handler nagler hos Biltema. Men det beste er naturligvis monel. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Stemmer det Hulda? I den verda eg lever i, er naglen av monel, og spikeren av stål. Spikeren rustar, og bør strengt tatt slås ut av naglen. Både farge, vekt og andre eigenskapar til monelnaglane eg har brukt liknar meir på rustfritt stål enn på aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 De monelene jeg kjøpte av Proctor på Henån var i hverfall slik jeg beskriver. Måtte kjøpe en dyr nagletang fordi spikeren var så hard og glatt at vanlige billigtengene beregnet på stålspiker glapp. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Hvis sjølve naglen er av aluminium trur eg nesten du har blitt lurt. Eg bruker ein del naglar både i rustfritt og aluminium i jobben min, og eg kjenner tydeleg forskjell. Monel-naglene eg har kjøpt liknar som eg sa på rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Sikkert lurt av et internasjnalt fortak innen rigging. Men dette gidder jeg for så vidt ikke å diskutere. Naglene var svindyre. Du har sikkert rett. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Takker for gode råd. Og de jeg trenger hvor kan jeg få kjøpt de i Asker-Drammens område?? Noen som er kjent? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Litt utenfor området, men Seasea på Rudsletta har monel mener at niten som sitter kvar er monel, høyere hållfast enn vanlig alu-nit Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Maritim på Slependen har kanskje monell-nagler? Sjekk nettsidene deres... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Det ligger en rigger uti Bærum et eller annet sted. Monel nagler får du her, helt sikkert Southern Cross. Redigert 10.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.