mcmart Startet 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2017 Jeg har kjøpt en Bavaria 44 Vision, men den har ikke akteranker. Hva er deres erfaring med dette? Trengs det her i Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Spørs hvor ofte du ligger baug inn for hekkanker. Har selv en seilbåt på 39 fot og har til dags dato aldri brukt hekkankeret, men ofte brukt baugankeret. Syns 39 fot seilbåt blir for stor og tungt til å ligge baug inn mot land for hekkanker. Er ikke veldig langt inn til land når en ligger sånn... Blir til at vi ligger på svai eller longside i stedet. -- Så svaret er vel ja hvis du tenker du får bruk for det. Og nei om du uansett ikke kommer til å ligge på den måte ;-) Redigert 10.Oktober.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Hvis båten er over 12 meter må du vel ha det. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Tore B skrev 3 minutter siden: Hvis båten er over 12 meter må du vel ha det. ???? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 tuffff skrev 27 minutter siden: ???? Slik jeg tolker denne tråden her: Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Smak, behag og behov. Uten å vite noe mere om størrelser på båter, så har jeg inntrykk av at i sør er det vanlig å ha hekkanker, mens i nord er det ingen som bruker det Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Tore B skrev 10 minutter siden: Slik jeg tolker denne tråden her: Det er vel litt forskjell på et anker og ei lanterne? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 bellen skrev 1 minutt siden: Det er vel litt forskjell på et anker og ei lanterne? Ja det har du helt rett i, jeg presterte å lese ganske feil der ja? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Fikk noen gode bølger i hekken så båten nær gikk ned når jeg lå med hekkanker mot land i 31 fots seilbåt. Har absolutt null interesse av å prøve noe sånt med 39 fot. Med 44 fot ville jeg aldri brukt det, men som en reserveløsning ifht bauganker og til bruk i skjerma havner må det jo være greit. Er jo fortsatt enkelte havner hvor en legger til med hekkanker. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 En kamerat med samme båten i indre Oslofjord monterte det. Har vært i vannet noen få ganger. Mitt eget hekk-anker har ikke vært i vannet i år i det hele tatt..... blir ikke erstattet Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Vi bruker av og til akterankeret i kombinasjon med baugankeret for å forhindre pendling. Typisk skjer det hvis vi ligger tett på land i helt stille vær, for da kan vi ligge helt inn på 2-3 meters dybde (på lavvann). Jeg har ellers én veldig beskyttet og langgrunn plass hvor jeg glir mot land, dropper akterankeret og lar det gå ut endel. På 3-4 meters dyp låser jeg tauet på akterankeret så det graver seg ned og samtidig dropper jeg baugankeret. Så drar jeg meg noen meter ut på akterankeret, så baugankeret også tar litt tak. Da blir vi liggende innerst i bukta uten å pendle, og med aftensolen rett i cockpit helt til sola går ned. På dette stedet er det ingen andre som går så langt inn som oss og gjør som oss, så vi har fått plass der selv om bukta ellers er full. Så ja, vi bruker akterankeret. Ikke veldig mye, men nok til at jeg ville savnet det hvis det plutselig forsvant. Det gjør det enklere å være litt kreativ med hvor og hvordan man ankrer opp. Hvis man bare ligger til brygge trenger man ikke anker i det hele tatt... Redigert 10.Oktober.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 (redigert) mcmart skrev for 21 timer siden: Jeg har kjøpt en Bavaria 44 Vision, men den har ikke akteranker. Hva er deres erfaring med dette? Trengs det her i Oslo? Hvordan en har tenkt å bruke båten bør tenkes over først. Det kommer an på ankret og ikke så mye på båten. Har bare 39 fot, men 17 tonn har ligget for akteranker fra Mandal til Gøteborg siden 87. Men de siste 5 åra har jeg funnet longsideplasser eller ligger på svai ikke lett å få baugen i land i Danmark når en stikker 2m. Redigert 11.Oktober.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Snemann Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Seriøst ! 39 fot og 17 tonn! Panserbåt det da? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 (redigert) Ja, lengde over alt ca.48fot. Mulig, mærmere 16 T da jeg har bært i land mye kjekt å ha. Redigert 11.Oktober.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Hei. Me held til på Vestlandet, og har vore på langtur. Me har aldri sakna hekkanker. Om du har eit anker på 10-15 kg kan du jo bruka det som eit hekkanker, og hala for hand. Etter ein sesong og to ser du kva du treng. Ask Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Hei mcmart, Velkommen til forumet! Har samme båt, og monterte et 20kg "Bruce kopi" anker akter for noen år siden. Ble brukt noe i starten, men har ikke vært i vannet i år.. Kjekt å ha, men skulle ønske jeg hadde montert daviter før ankervinsj, siden disse nå endte opp litt langt ut for å unngå konflikt med anker/vinsj. Har du spørsmål er det bare hyggelig om du tar kontakt :) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Har hatt hekk anker/dregg på alle mine båter og bruker kun det, ligger da med baugen mot land. Propellene kan være greit å ha lengst vekk fra land. Ankervinchen foran har aldri vært brukt og demonteres i vinter.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Snemann skrev for 2 timer siden: Seriøst ! 39 fot og 17 tonn! Panserbåt det da? har 37 fot og 12 tonn............prøver helst å ligge longside.....akteranker går, men som sagt helst longside Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Vi ligger også mest langsetter. Stort sett ledige bryggeplasser når vi er på tur. Men for noen år siden monterte vi akterwinch, med fjernkontroll, 20 kg Bruce og 50 meter 14 m m blytau. Og dette systemet har ikke vært brukt. Så nå lurer jeg på om jeg skal stue bruce'n nedenuder og helle sjakle den inn ved behov. Winchen blir sittende. Vi måler 13 meter over stevner og depl. 17 tonn. De gangene vi har brukt akterankeret har vi ligget uten å flytte på oss. Så for oss er ikke akteranker noe vi må ha. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Sånn ligger vi stadig vekk her på "berget". Drar båten litt lenger fra land når natten faller på. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Livet er topp med venner med Hekkanker her i Blindleia. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Roger: Er det Martine jeg ser på det bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Roger jo skrev 1 minutt siden: Et herlig gjensyn :-) Det var en flott båt syns jeg. Velseilende og trygg. Første store båten jeg seilte alene. Pleide å tyvlåne den som 18 åring og tok med kompiser på turer på fjorden når det blåste godt. Ble så dreven på tjuvlåning at jeg til slutt fikk lov å låne på ordentlig til overnattingsturer når de stadig ble fortalt av naboer at de hadde vært ute med båten når de ikke var hjemme ;-) Den Zodiaken som henger bak der ble kjøpt i Gøteborg etter at vi hadde hentet en annen båt midt i Sverige og gått ut Gøtakanal. Husker jeg og en kompis gikk de små kanalene fra Gøtakanal og inn midt i Gøteborg sentrum på oppdagelsesferd med den gummijolla. Og da er det er jaggu snart 35 år siden jeg var på Lilla Bommen for første gang... :-) Mener å huske at Martine var utstyrt med paraplydregg som akteranker. Følte meg aldri helt trygg på den løsningen, men det gikk da bra så lenge jeg brukte den tross alt. Mener Martine var 34 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 (redigert) Jeg har hekkanker. 20kg Rocna med ca 40 meter kjetting. Brukt flere ganger i sommer det. Jeg synes det er kjekt å ha som alternativ. Men førstevalget er å ligge på svai i uthavn. Så får vi heller ta jolla i land. På kai ligger vi helst longside. Båten er 43 fot og veier vel 13-14 tonn Redigert 11.Oktober.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.