Jump to content

Akteranker, bør det ettermonteres?

mcmart

Recommended Posts

Pinkvin skrev 45 minutter siden:

Mener å huske at Martine var utstyrt med paraplydregg som akteranker. Følte meg aldri helt trygg på den løsningen, men det gikk da bra så lenge jeg brukte den tross alt. Mener Martine var 34 fot. 

Det var grunnen til at  vi ankret opp først og når mitt 25kg anker satt så lå vi trykt.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hulda skrev 14 minutter siden:

Ikke for lite anker! Hulda har 20 kg Bruce. Snurret det rundt en av genoawinchene. 40 fot og 17 tonn. Bare for å slå Gunga på lengde og tyngde :-) Sorry, måtte bare. Men nå skal jeg gå og legge meg. Skal ikke plage forumet mer før i morgen.

Husker ikke vekten på akter dreggen........10-12 kg kanskje ........sov godt Hulda, det gjør jeg, da jeg ikke henger i akter dreggen...:lol:

S/Y Gunga Din

Jeg ligger sjældent (stort set aldrig) i udhavn. Men de første år hvor vi sejlede i Bohuslän var det ikke usædvanligt at der var havne, hvor man skulle lægge til med hækanker. Fx Mollösund og Gullholmen som jeg husker det. Her savnede jeg virkelig et godt fritfaldsanker. det fik jeg så, da vi købte Nord Westen - og netop da gik havnene over til at bruge faste ankerliner i stedet for. Jeg husker stadig at vi stolt sejlede ind i Mollösund havn, droppede ankeret perfekt - for så at måtte hale det op igen, da vi af naboen blev gjort opmærksomme på at der nu var faste liner...

Jeg tror at mit input er, at hækanker (med frtifald) er en rigtig god ting hvis man ofte ligger i udhavne - ellers har jeg svært ved at se nytteværdien.

Pinkvin skrev On 10.10.2017 at 21.20:

Fikk noen gode bølger i hekken så båten nær gikk ned når jeg lå med hekkanker mot land i 31 fots seilbåt. Har absolutt null interesse av å prøve noe sånt med 39 fot. Med 44 fot ville jeg aldri brukt det, men som en reserveløsning ifht bauganker og til bruk i skjerma havner må det jo være greit. Er jo fortsatt enkelte havner hvor en legger til med hekkanker. 

Jeg ligger ofte med akteranker møt land og brygger. 38 fot stålbåt 13tonn og mye vindfang.  Dette går alltid bra. Mye lettere og finne ledig plass når man har dregg akter, enn og må ligge longside.  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...