Jarlern Startet 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2017 Grunnet lekkasje må jeg skifte manuell septikpumpe på Riviera 925. Den sitter montert på vegg bak toalettet. På bak/innside er det utrolig trangt å komme til, men det skal visstnok være mulig å fjerne noe for bedre tilgang. Er det noen som kjenner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Hei, Det er jo et rom bak der som du kommer til via luka i enden av senga i stikkcabinen. Er det dette du mener ? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Som Worry II nevner er det luke inn til "teknisk rom" i fotenden av senga i stikkabin. Du kan også løsne skruene i front av kjøleskapet og trekke dette fram. Da ser du rett ned på installasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Jarlern Svart 11.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Problemet er ikke å komme seg inn i rommet enten fra midtlugar eller via kjølekapsrom. Det som er problemet er å komme til på baksiden av pumpen da den sitter så utrolig trangt til. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Hmm.. jeg tror de fleste har elektrisk pumpe montert akter i dette tekniske rommet. Mulig tidligere modeller hadde manuell pumpe bak toalettet, men denne ville jeg erstattet med en elektrisk pumpe med bryter oppe, om du først skal gjøre noe med den. Det er en ganske enkel jobb å gjøre, Jarlern.. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Er det nødvendig å skifte hele pumpen? Dette er vel bare en membranpumpe og antagelig er det membranen som lekker. Er pumpen levert original fra Huseklepp så kan du sannsynlig få reservedeler til den hos Wærners båtbu i Sandefjord. Ellers kan du jo kontakte Huseklepp. Min er levert originalt med elektrisk utpumping, men den er også levert med manuell pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Oddemand Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Jeg har hatt det samme problemet. Tok ut alt jeg hadde i skottet ,der hvor føttene dine er når du styrer båten. Saget ut et hull stort nok til å få ut den manuelle pumpen. Løsnet skruene inne på toalettet og fikk ut pumpen. Fikk festet en skrue som var festet til membranen. Så tilbake igjen. Skikke drittjobb som tok noen timer. Det samme hendte igjen året etter. Da var det over og ut med den manuelle pumpen. Kjøpte en elektrisk som ble plassert i bunn av rommet bak kjøleskapet. Denne har fungert bra i noen år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 (redigert) Oddemand skrev 7 minutter siden: . Kjøpte en elektrisk som ble plassert i bunn av rommet bak kjøleskapet. Denne har fungert bra i noen år nå. Anbefales ! Annet tips: Tidligere eier av min monterte på tidsbryter, så man ikke glemmer å skru av denne pumpa underveis: Redigert 11.Oktober.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jarlern Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Jeg har både manuell og elektrisk pumpe. Den elektriske tok kvelden tidligere i sommer og derfor har jeg i en periode brukt den manuelle. Når er altså begge ute av drift og det er noe dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 (redigert) Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke Huseklepp har brukt noe annet enn Jabsco sine pumper. Jeg misstenker at det er en slik du har; https://seatronic.no/jabsco-lensepume-gjennom-dekk-38mm Denne får du rep-sett til også: https://seatronic.no/vvs/pumper/lensepumper/jabsco-service-kit-29250-serien Redigert 12.Oktober.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 12.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Ja da her du et ordentlig drittproblem Har du sjekket at det ikke bare er senterskruen i membranpumpa som har skrudd seg av? Sitér dette innlegget Link to post
Jarlern Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Pumpen virker helt fint, men jeg oppdaget ved en tilfeldighet at det lakk noen dråper. Egentlig litt merkelig pga jeg ikke tror denne manuelle pumpen er brukt tidligere før jeg begynte tidlig i sommer. Båten er 2008 modell. Hvordan kan man se om senterskruen har skrudd seg av? På delen som er inne på toalettet eller bak veggen? Om den er bak veggen må vel pumpen uansett skrus av for å se dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 12.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Har også 08 modell, husker ikke men min far byttet denne belgen mener han ikke tok ut pumpa. Skal til båten i morgen og skal se om jeg husker bedre når jeg ser det på stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Jarlern Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Ja, supert om du kan sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 Pumpa bør kunne fås ut på en grei måte ved å skru ut de fire skruene på toalettsiden, det er fire muttere på andre siden men de er holdt fast. Da er det enkelt å fjerne pumpa fra teknisk rom via stikkabin, gå inn med hode inn og rumpa ned. Der må fire slangeklemmer løsnes. Det er en plastimopumpe Sitér dette innlegget Link to post
Jarlern Svart 14.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Hei igjen og takk. Om man løsner fra toalettrommet kan jeg vel ta ned pumpa på baksiden før jeg tar av inn og utslangene. Med en person på toalettrom og en på baksiden bør det vel gå bra. Har du vært inne og tatt disse bildene nå? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Ja bildene er nye. Kjekt å være to, tror ikke du får tatt ned pumpa før slangene er løsnet, slangene er ganske stive. Mulig du kan skru de av ref. bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.