Jump to content

Skifte av manuell septikpumpe på Riviera 925

Jarlern

Recommended Posts

Er det nødvendig å skifte hele pumpen? Dette er vel bare en membranpumpe og antagelig er det membranen som lekker. Er pumpen levert original fra Huseklepp så kan du sannsynlig få reservedeler til den hos Wærners båtbu i Sandefjord. Ellers kan du jo kontakte Huseklepp.

Min er levert originalt med elektrisk utpumping, men den er også levert med manuell pumpe.

Jeg har hatt det samme problemet. Tok ut alt jeg hadde i skottet ,der hvor føttene dine er når du styrer båten. Saget ut et hull stort nok til å få ut den manuelle pumpen. Løsnet skruene inne på toalettet og fikk ut pumpen. Fikk festet en skrue som var festet til membranen. Så tilbake igjen.

Skikke drittjobb som tok noen timer. Det samme hendte igjen året etter. Da var det over og ut med den manuelle pumpen. Kjøpte en elektrisk som ble plassert i bunn av rommet bak kjøleskapet. Denne har fungert bra i noen år nå.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke Huseklepp har brukt noe annet enn Jabsco sine pumper. Jeg misstenker at det er en slik du har;

https://seatronic.no/jabsco-lensepume-gjennom-dekk-38mm

Denne får du rep-sett til også:

https://seatronic.no/vvs/pumper/lensepumper/jabsco-service-kit-29250-serien

Redigert av Worry II (see edit history)

Pumpen virker helt fint, men jeg oppdaget ved en tilfeldighet  at det lakk noen dråper. Egentlig litt merkelig pga jeg ikke tror denne manuelle pumpen er brukt tidligere før jeg begynte tidlig i sommer. Båten er 2008 modell. Hvordan kan man se om senterskruen har skrudd seg av? På delen som er inne på toalettet eller bak veggen? Om den er bak veggen må vel pumpen uansett skrus av for å se dette. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...