Jump to content

Eldre seilbåt, bryterpanel for lys og lanterner er dødt

Jankar

Recommended Posts

Jeg har en eldre seilbåt -86 modell

der sitter det 2 gamle bryterpanel med glassikringer.

panel 1 består av bryter til kjøleskap, lensepumpe, vannpumpe og noe som ser ut som en lanternebryter (indikerer lys på salingshornene, noe jeg ikke har)

Dette panelet fungerer, dvs kjøleskap pumper osv fungerer når de skrus på.

Panel 2 har bryter for innvendig lys, motorlanterne, innvendig lanterne og en lysbryter til.

dette panelet fungerer ikke lenger, sjekket sikringen på innvendig lys og den er hel, men ikke noe lys i verken båt eller panel.

men når jeg skrur på bryteren på panel en med ikon som kan minne om lys i salingshornet begynner bryteren for lanterner på panel 2 og lyse uavhengi om den står på eller av.

noen som har noen meninger om dette? har planer om å rive ut det gamle panelet og sette inn nytt, men skulle gjerne visst mere om den bryteren som begynner å lyse osv før jeg setter igang.

er det en hovedsikring på disse panelene normalt?

panelene har fungert før, lys i båten osv har fungert, og forbruksbatteri viser 12,7 volt når jeg måler det.

Skal ut å sjekke etterpå :) var jo så mørkt når jeg var der igår så fikk ikke gjort stort.

Det som fikk meg til å lure her var jo det at når man skrur på den bryteren med bilde av båt og lys på salingshorn, så begynner det å lyse i den ene bryteren på det andre panelet uavhengi av om bryter er av eller på...

Hei, dette kan i mange fall være litt vanskelig å finne ut av siden det finnes så mange feilkilder men gjør sånn her.

Min forklaring for feilsøkingen tar utgangspunkt i at du ikke har noe elektrisk kunnskap så bare overse dette om du har peiling :smiley:

• Om du ikke har en multimeter så drar du til biltema og kjøper en billig versjon, slå denne til V DC. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-2000018521/ se også til å ha klamrer til hånds slik at du kan forlenge kablene fra denne om nødvendig.
  • Åpne opp sånn at du kan se bak bryterpanel 1 og 2 , sjekk for eroderte kabler, om det er noen som ser ut til måtte byttes utføres dette.
  • Om du har flere minusskinner, kontrollere at minus til forbruks batteribank fra den skinnen som benyttes til utstyr tilkoblet panel 2 sitter godt og ikke er erodert. (om du kun har en minusskinne så kan du se bort fra dette siden bryterpanel 1 virker som det skal)
  • Kontrollere spenningsnivå mellom forbruks batteribank sin minusside og første pluss tilkobling-punkt før bryterpanel 2. (mest sannsynlig en hovedsikring om den er sikret på pluss siden). Jobb deg så fremover i kretsen slik bildet viser så kommer du til å finne feilet rimelig raskt :yesnod: mest sannsynlig så er feilen relatert til kontrollpunktene 1-6 siden ingen devicer bak panelet virker.Rn7zFJc.pngPS. husk at spenningen kan være på 12,7v når det ikke er belastning på kretsen men synke ved belastning om kablene er erodert.

Lykke til.

• 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...