Jump to content

Skal det være vannlås på slangen inn til ferskvanntanken?

Duppe

Recommended Posts

Når jeg skal fylle vann kan jeg ikke bare åpne lokket på siden av båten og sprute nedi, jeg må dytte et par meter vannslange inn slik at den kommer helt ned til selve tanken. Det er fordi inntaksslangen til tanken er lang, henger i en bue og det står vann i buen.

Skal det egentlig være slik? I dag kuttet jeg den slik at jeg kunne helle frostvesken rett inn, men så kom jeg plutselig på at det muligens blir feil?

Greit å ta inn slakk der, ingen hensikt med vannlås. Kan tvert imot være uheldig, om tanken luftes inn via den slangen. Pumper du en liter vann ut av tanken, må det strømme en liter luft inn i tanken. Men hvorfor har du frostvæske på, og hva bruker du...? Whiskey..? Jeg drenerer / tømmer vanntank og varmtvannsbereder systemet..., frostvæske setter vel smak...?

Det er egen lufteslange som kommer ut i samme påfyllingshullet hvilket burde gi grei påfylling, men med slange nedi har luftehullet tydeligvis blitt litt blokket for plutselig kommer det en vannstråle fra det som lå i påfyllingsrøret.

Fylte på "Antifrost Natur" som er ment til dette, men det var skuffende opplegg for det viste seg at det fylte knapt opp tanken høyt nok til at det kunne komme ut avløpsrøret så nå må jeg ha enda mer så dette blir kostbare greier i forhold til å blåse det tomt som jeg ser flere gjør her inne. Neste år skal jeg gjøre det, men kjører sikker linje denne gangen da dette er første året med båt.

Redigert av Duppe (see edit history)

Ferskvannstanken skal vel bare tømmes. Koble fra vannpumpe og evt. blås luft gjennom slangesystemet. La alle kranene stå åpne. Ser ingen grunn til å ha fulle ferskvannstanker i vinteropplaget.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg har ikke vannlås på påfyllingsslangene hos meg, har tre vanntanker med separate påfyllinger (Beneteau Oceanis 1992-mod.). Kan ikke se noen grunn for å ha vannlås på en påfyllingsslange som man i tillegg lukker etter påfylling. Ville ha kortet ned slangen slik at du får direkte fall (så langt det går), så slipper du stikke slangen nedi + unngår få gammelt vann som har ligget og skvulpet i slangen oppi vanntanken. Med mindre det er en annen praksis ved påfylling fra siden av båten da, hos meg er alle påfyllinger unntatt diesel fra dekk.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Duppe skrev for 9 timer siden:

Kommer definitivt til å gjøre det neste år, men før jeg er blitt dus med alt (og ikke minst skjønner hvordan man blåser ut vannet), blir det frostveske nå.

Men hvordan var det med vannlås på fylleslangen til vanntanken? Bare tilfeldig at det ble slik på min båt, eller er det å anbefale?

Nei, har aldri hørt at det skal være vannlås på noen fylleslanger. Det er nok en feilmontering. Det må selvfølgelig være "unnabakke " ? uten hindringer. ?

Som mange har sagt ikke vannlås på fylleledningen.

Bruk vinteren til å  bygge om  så er det bare å desifisere og bakvaske/skylle vanntanken til våren,

Til høsten   tøm tanken  og kople til en fotpumpe til slangen som brukes til bakvask start vannpumpa og noen pump så er der bare å blåse vannet ut kranene, som sagt før ikke glem å tømme  akkumulator  og bereder hvis du har.

.

Den enkle metoden.

Hva slags materiale er det i tanken?   med denne skyllemetoden får en vasket oppunder tanktoppen.

Jeg tar en  klorinvask av vanntanken hver vår,  men ikke hvis en har  aluminiumstank. 

Og  tar en  skylling av tanken en gang i sesongen, har  hatt drikkevann på tanken siden 87. 

før en starter på skylling, pump endel klorinvann gjennom kranene i båten og la det stå til skyllingen er ferdig, skyll så til det er drikkenes vann  i kranene.(med pumpen)

bilde

Lilleborg sier

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...