Duppe Startet 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2017 Temaet er jo allerede blitt tatt opp i diverse tråder om vinterkonservering generelt og annet, men kanskje greit med en dedikert søkbar en. Av hva jeg har forstått, kan man enten ha frostvæske i tanken og åpne kranene for å sirkulere dette som vist i denne videoen, eller så kan man tømme systemet med trykkluft. Har mest lyst til å blåse systemet tørt da det virker greit, men hva bruker jeg til å blåse med og hvor kobler jeg på? Men hva med vannpumpa? Får man blåst den tom også? På min båt har jeg i tillegg en varmtvannstank. Det er en dreneringskran på den. Holder det å tømme den med kranen, eller må man til med trykkluft eller frostæske her også? søkeord: vanntank, vinter, frost, ferskvanntank, ferskvannstank, ferskvannssystem, vannslanger, frostsikre, frostvæske, frotsveske Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 (redigert) Tenkte å blåse selv med en liten kompressor og blåsepistol. Blåse litt forsiktig tenker jeg. Vannpumpa tømmes vel hvis du setter i gang systemet uten vann i og når du har blåst rent? Redigert 11.Oktober.2017 av Dr Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Jeg heller giftfri frostvæske på ferskvannstanken. Deretter kjører jeg gjennom systemet til det kommer frostvæske ut av alle kraner. Så kobler jeg fra begge sider av pumpen (har ikke trykktank), og blåser ut det som er i slangene med munnen. Jeg vet noen bruker trykk/sykkelpumper eller andre løsninger for å blåse. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
toholthe Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Hvis du kobler fra inn og ut på varmtvannsbereder og kobler disse sammen er det ikke mange liter frostvæske du trenger. Bereder er jo lett å tømme. Mye lettere enn å knote med kompressor osv samt at du er helt sikker på at alt er konservert. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Jeg tømmer tanken så langt det lar seg gjøre med pumpen, kobler fra inn og utløp på pumpen og starter den 1 sek eller så (greit å legge en fille el papir foran utløpet). På VVB åpner jeg tømme/overtrykksventilen og lar den stå noen dager (tømmes mer og mer i litt bølger). Åpner alle slanger på laveste punkt og blåser "baklengs", altså fra kraner og uttak mot pumpen. Vrir på kaldt vann, blåser, over på varmt vann, blåser igjen. Trenger ikke mye trykk, en våt fille som "pakning" mellom blåsespiss og kraner gjør susen. Hos meg fylles akkumulatortanken gjennom sesongen, så den demonteres og tømmes. Det lille som blir liggende igjen på tank og VVB lar jeg være, i teorien har vannet plenty plass å ekspandere på når det blir is, med så stor overflate. Verdt å merke at båten ligger på sjøen hele året, så temperaturen blir aldri så lav som hvis den lå på land. Hvis båten din skal på land så har nok andre her erfaring med den siste skvetten på tank og VVB. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 11.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 51 minutes ago, toholthe said: Hvis du kobler fra inn og ut på varmtvannsbereder og kobler disse sammen er det ikke mange liter frostvæske du trenger. Bereder er jo lett å tømme. Koble forbi berederen slik må være et lurt triks, for det eneste som skjedde etter å ha tømt berederen og klar til å kjøre frostveske ut gjennom kranene, var at pumpen bare begynte å fylle på berederen og tømte tanken for frostveske før jeg fikk åpnet alle kranene.. (og nå er det ikke nok veske i systemet til at jeg får kjørt frostesken fra berederen og ut varmtvannskranene). I tillegg er hovedtanken ganske stor og uttaket litt over bunnen så det trengs ganske store mengder frostveske for at det skal komme ut, så skulle vel kanskje ha koblet på en ekstern tank til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 22 hours ago, Sjøfare said: Åpner alle slanger på laveste punkt og blåser "baklengs", altså fra kraner og uttak mot pumpen. Vrir på kaldt vann, blåser, over på varmt vann, blåser igjen. Trenger ikke mye trykk, en våt fille som "pakning" mellom blåsespiss og kraner gjør susen.. Hvorfor blåser du den veien, og hva bruker du til å blåse med? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 12.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Rett og slett fordi det er lettere. Tyngdekraften gjør mesteparten av jobben. Hvis slangene har minimalt med vannlås vil mesteparten av vannet drenere av seg selv. Tidligere brukte jeg trykkluft, men fant ut at det er mindre pes å bruke en slangebit og lungene. Spesielt når jeg blåser den veien. Alternativt kan en vakumsuger brukes i laveste ende, funker også ? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Ah Ok. Hos meg er flertallet av kranene lavere enn pumpen så var derfor jeg stusset litt. På båten er det et vanninntak med skrukobling i cockpit for 'landvann' (kan ses her: https://youtu.be/033waVP5Opo?t=1m50s). Kan det være et triks å blåse inn der? Har en støvsuger med blåsefunksjon, kan den brukes, eller blir det for sterkt trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 Ja da blir ting annerledes ja ? Vet ikke hvordan den landvann koblingen fungerer, har den kontakt med tanken ombord, eller går den inn på rørsystemet etter trykkvannspumpen? Trykket fra en støvsuger tror jeg går fint. Skumlere med komprimert luft, standard kompressor ligger jo opp mot 8 bar. Men greit å ikke lage en skrudd/tett kobling, heller holde koblingene sammen med hendene. Som nevnt vil en våt klut/papir lage en god pakning mellom som er lett å regulere trykket med. Når mesteparten av vannet er ute og du hører luft kommer ut andre enden, tåles også mer luft inn. Da bygges det ikke opp så høyt trykk i vannrørene. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 Da henger jeg med på tråden og spør… Første vinter med ny båt og jeg trodde jeg va ferdig med vann tømming og konservering. Men hva med akkumulator? Jeg har blåst gjennom den med fotpumpe men skal den demonteres eller noe for å få ut alt vann? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Duppe Svart 13.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 On 10/11/2017 at 9:16 PM, toholthe said: Hvis du kobler fra inn og ut på varmtvannsbereder og kobler disse sammen er det ikke mange liter frostvæske du trenger. Bereder er jo lett å tømme. Mye lettere enn å knote med kompressor osv samt at du er helt sikker på at alt er konservert. Dette fungerte utmerket og var lettvint da det var hurtigkobling på rørerne der, fikk også lett byttet mellom kald- og varmvannslange også så fikk kjørt kjøleveske i begge system. Trengte ikke mye som du sa. Var også mye lettere å la vannpumpa suge frostveske fra en separat liten kanne, bare kuttet til en slangebit og koblet den på vannpumpa istedet for hovedtanken. Men trengs det egentlig å ha frostveske i sluk/dreneringsrør? Holder det med å blåse i de med en støvsuger som har blåsefunksjon? 1 hour ago, Sjøfare said: Vet ikke hvordan den landvann koblingen fungerer, har den kontakt med tanken ombord, eller går den inn på rørsystemet etter trykkvannspumpen? Vet sannelig ikke. Må sjekke.. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 On 10/13/2017 at 7:07 PM, Duppe said: Men trengs det egentlig å ha frostveske i sluk/dreneringsrør? Holder det med å blåse i de med en støvsuger som har blåsefunksjon? Hvis man ikke trenger frostveske i slukene, kunne man jo samle opp all frostveske som kommer ut av springene og bruke den igjen. Bra for både lommebok og miljø. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.