Jump to content

29 fot tresenekke med (ettermontert?) overbygg, opprinnelse?

cbech

Recommended Posts

For en gangs skyld enig med Mulligan. Opp gjennom tidene er det bygget 'millioner' av den båttypen. Og av hva jeg kan se, er det skikkelig håndverk som er utført. Det er ikke en serieprodusert 'fabrikkgreie'. Skulle ikke forundre meg om den gangen den ble bygget var uten fordekket. Skroget har mange og smale bordganger, noe man kan legge merke til. Og det er for så vidt et av merkene på Oslofjorden og litt nedover Vestfold og Telemark. Fordelen med den konstruksjonen er at bordene sprekker ikke så lett i sola. Dessuten øker skrogstyrken i og med mange klinkeroverganger. I guttedagenes Bundefjorden hadde vi et par sjekter bygget av en lokal båtbygger (Sørensen). Han kom opprinnelig fra Hardanger/Sogn. Og tok med seg sin lokale båtbyggertradisjon med få og brede bordganger. De båtene kunne ligge stille på sjøen og sprekke opp i fribordet på varme soldager. Det hadde lett for å bli en del mosjon med øsekaret når en fem- seks av oss skulle ut og ro.

Jasså, du er på... Jeg kan ikke se noen skjøt. Men enkelte snekker jeg har sett har hatt et lite halvdekk, altså mye mindre enn på denne båten. Eller så har jeg også sett snekker med nokså høye stevner. Det jeg reagerer på er stilbrudd og materialvalg. For meg ser dollbordet akterover ut til å være noe annet enn brunt treslag. Dog er dekk og dollbord i fordekket av lyst treslag. Mener å huske at Viksten, en gang på 60-tallet, bygget noen båter der de blandet inn noe brunt trevirke av (etter husken) afrikansk opprinnelse. Så slik blanding var ikke uvanlig. Antar at denne båten her ikke var født den gangen Viksten la ned på Torstrand (Larvik).

Takker så lang Mulligan og Hulda, en lokal trebåtbygger her i Strömstad sier at fordekket enten er orginal eller veldig gammelt, mere sikkert er at doghouset er bygget på i senere tid.

Kjøpte båten i Kragerø for et år siden, ligger nå hjemme i Strømstad.

Tidligere eier hadde ingen historie om båten.

Trenger ikke å ha noe å si men motorn virker gammel (slutten av 60-åra )

Starter den med sveiv.

IMG_0082.JPG

Tror jeg nok båtbyggeren har rett i.

Halvdekkeren var svært vanlig på disse kanter. Nærmest en "sjark" for Oslofjorden.

Den hadde vanligvis ikke noe dekkshus eller en liten kapp midt på hvor du kunne stå under tak å styre. (Som Hellefiskeren).

Under dekk var det to enkle køyer og noen ganger enkle kokemuligheter.

Tror fremdeles på at den er bygget i Vestfold eller Telemark.

I Østfold ble de bygget med kravell under vannlinjen.

Jepp, og i Vestfold (Hvaler) hadde de ofte krysserhekk og noe bredere i forhold til lengden enn båten din virker til å være. Og Viksten i Larvik måtte du slå i hue med noe hardt om han skulle montere noe annet enn Sabb. Så det taler for at det ikke er Viksten, for å benytte eliminasjonsmetoden. 

Det var treverket på hyttesidene som fikk meg til å tenke at dette muligens ikke var originalt. 

Hvor er det båten ligger i Strömstad? Kunne vært artig å tatt en titt når jeg er nedover. Det er vel bare en trebåtbygger der nå, han innerst i Bojarkilen.

Går över på svenska nu, eftsom jag är svensk. Ligger fram till Söndag i södra hamnen, vid första sjöboden, efter det på land längst in i Bojarkilen hos varvet som Arne Goksöyr driver. Ta gärna kontakt när du är i staden, mitt telefonnummer är: +47 41215914.

Tänker i vinter byta motor till SABB 2J. Säljer då den gamla FM L2.

/Christer

Sitter o ser på borden.......på min K6a så er borden nitade midt i bordet mot spanten, med en litt kraftigere nit (nit=nagel)......

på denna snekken/snipan så ser man ingen nit mot spant ?  Kan ju bero på bilden og oppløsing i PCn

en annen detalj er øverste bilden....2 lasker som ligger inntil hverandre, dette er uvanlig blandt gamle båtbyggere......det kan bero på att det undre bordet er utbytt/skiftet....det ser litt lysere ut..........

tror som Hulda o Mulligan at hun er bygget på Vestfoldsiden........hun har ivartfall ikke så  mye Bohusländske gener i seg !  :smiley:

S/Y Gunga Din

En virkelig praktfull snekke! Det fineste er jo at den har alle de klassiske kjennetegna til en snekke, altså ikke en krysser - som et utall av de store "snekkene" i tre, klink og kravell, og i plast, faktisk er. Til og med snekkeror. Jeg veit ikke, men trur også at framdekket er satt på seinere, a la kryssere laga i Østfold (Onsøy, Spjærøy, m.fl.) Utrulig praktisk med slikt dekk i forhold til frambakke-kabin, med mange vinduer, knekker og forskjellige suer og sammenføyninger som skal holde tett. Fine buede stevner. Når båtbyggeren altså har bygget ei snekke, på sekstitallet, er det jo litt rart om han lagde overbygg a la krysser. Med mindre båtbyggeren altså bygde snekker, og båtkjøperen ønska kryssertilpasning - eller altså at båteieren har bygget den om ved en renovering evt eierbytte seinere?

PS (tilføyd)

For øvrig bygde for eksempel de som sto for de klassiske Spjærøykrysserne en stor del andre båter, mellom anna snekker med klinka bordgang også under vannlinja. Så den kan altså være bygget i Østfold, til tross for den manglende kravellen. FM-motoren kan jo tyde på det...

DS

Redigert av Erik AN (see edit history)

Ja, det er virkelig en vakker båt!

@cbech: En landsmann av deg, Magnus, ligger med en bekreftet Viksten rett i nærheten av meg i Kebalviken. Vanligvis på utsiden av den blå skøyta. Kunne vært artig å sammenlignet konstruksjonen.

Så kan man tenke seg til hva disse båtene egentlig var tenkt brukt til. Vanligvis var dette for ferie/dagsturer ut i skjæra. Man fortøyde med hekkanker (dregg) og tau til land. Lite hensiktsmessig med den konstruksjonen denne båten har. Så ble de brukt til fiske og i særdeleshet pilking etter torsk og dorging etter makrell. Da var fordekket et fordel. Tar man en titt på båten til Magnus, har den etter husken noe av samme konstruksjonen som båten din, om noe større bredde i forhold til lengden på skroget. Dog er den motorisert med Sabb 2J og vripropell, som var 'Viksten Standard'. For her var det timesvis med dorging, ligge millimeter og bakke fra skjæra om høsten for å fiske krabbe, etc. etc. som disse båtene var bygget for.

Egentlig burde du tatt deg en tur til Stavern indre havn og sett på koggene/snekkene som ligger der. Virkelig en kulturhistorisk skatt. Og så ligger det noen i Nevlunghamn. Der ligger også koggen til en avdød kompis, Viksten med Sabb 2j, rigget med spriseil. Nå er det tredje generasjon, om ikke fjerde, som har båten. Denne var bygget primært for dorging og krabbe/hummerfiske. Faren til kompisen bestilte båten hos Viksten. Faren drev reketråling og hadde koggen som attåtnæring. Det er mye historie i disse båtene.

Når det gjelder Viksten, så bygget han båter på bestilling og tilpasset kundens ønske. Egentlig heller jeg mer og mer mot Viksten. De kompromisset ikke på kvaliteten. Men motoren stemmer overhode ikke. Men snekken din er virkelig en kvalitetsbåt så langt jeg kan se av bildene. Jeg blir helt engasjert her jeg sitter og skriver.

@Gunga Din I Stavern, helt NE i havnen ligger/lå det et båtbygger som driver vesentlig med plastbåter. Han jobbet i sin tid hos Viksten på Torstrand i Larvik. Fettern til en tidligere kompis av meg. Men nå må jeg gå og legge meg!

@Erik AN Spjærø-båten ligner også veldig. Men ikke overbygget. Det er egentlig det fordekket og overbygget jeg hadde forventet å se på båten til cbech. En tidligere båt vi hadde, en vad-båt, var bygget på Spjær. Og her ser man de samme, smale bordgangene.

HULDA: Kul att du nämner Magnus båt i Kebal, den har vart i min ägo 11 år innan jag sålde den till honom i Juli månad iår.

MULLIGAN: Hadde jag haft motormekanisk kunnskap ville jag behållt fm-en, nu har jag en Sabb 2j stånde på lager(Reserv till min gamla båt). Hela denna sommaren har vart problematisk, förgasarinställning, justering brytarspetsar, byte topplockspackning.......... med Sabben tänker jag att jag får använt båten utan ont i magen varje tur.

Jeg føler vi er i samme båt, cbech, nesten bokstavelig talt. Jeg er trebåteier, har trebåt fordi jeg liker trebåt, og er nå på det maksimale av hva jeg føler jeg kan håndtere. Jeg er, derimot, ingen maskinist, mekaniker eller har videre interesse av det utover det essensielle. Sabb er håndterlig og kan faktisk både vedlikeholdes og i en viss grad overhales, av slike som meg. Min interesse for båter er også samkjørt, paret, med et avsindig behov for kontroll. Jeg føler meg bare sikker, trygg og lykkelig når alt kan manipuleres med min amatørkompetanse. Sabb 2JZ (som jeg nylig har satt inn i min 32 fots dory) er på sett og vis toppen av sabb-motorene når det gjelder styrke og utholdenhet. Ettersom det er laga et utall av motorer av type 2G og 2J, og et stort antall stadig blir brukt både av lystbåteiere og fiskere, samt at det faktisk er noen som liker denne primitive dunkinga, er det et stort og utømmelig bruktmarked. Dessuten kryr det, auler det, av saklige, voksne hyggelige folk som kan motoren ut og inn. 

I min første snekke hadde jeg en Sabb semidiesel som jeg, dessverre, syntes var rimelig grisete og trælete, blant anna fordi den måtte fyres opp. Den gikk. Alltid! I all slags vær. Året rundt! Den gikk altså så bra at det av og til var vanskelig å få stoppa den. Besøk til dieselfylleplasser forekom, stundom.

I min andre snekke sto det en Bukh som forrige eier hadde brukt startgass på. Da jeg ikke orka mer av det styret, kjøpte jeg en Yanmar liggende 12hk motor. Stillegående og alt slik, men, akk så uheldig å ha liggende inni en fuktig snekke. Det ble timesvis med sammenkrøkte posisjoner nedi der. Bare luftinga av drivstoffsystemet var en omstendelig greie. 

Da jeg altså skulle ha "ny" og større båt var jeg på jakt etter noe som var dønn sikkert og som sjøl jeg, med manglende kunnskap, kjennskap, innsikt og motivasjon, kunne klare å få kontroll på.

Altså  2-sylindra sabb. 

I doryen sto det en 2GZ fra 1963, som gikk som ei klokke. Den er bytta ut med 2JZ. På samme fundament, med en rekke tilsvarende og like deler-

Dunker og rister den? Sikkert! Nå som jeg nettopp har fått båten på sjøen, etter årevis med fornyingsarbeid på land, kjører jeg med åpen uisolert motorkasse. Ingen av instrumentene er kopla til. All kontroll gjøres med mine sanser. Jeg lytter til turtall og om motoren strever, om den går stødig. Jeg kjenner på duften om det er passe temperatur i motoren, og føler på kjøleslangen utfra termostaten, og på eksosslangen, om alt er som det skal. Mastodonten veier nesten et halvt tonn. Momentet på den vribare propellen er upåklagelig. 30 hk er ikke ensbetydende med lite kraft, bare at den går forholdsvis seint rundt. Det passer meg utmerket. Med en slik stor trebåt,  10 m langt og 3m bred, med skrog som skal gå rett i sjøen, trenger en moment og kraft, ikke futt og fart. 

Sabb er sånn som båten er. Gammaldags, enkel, mekanisk, teknologi. Noe som går og går, og går.

Gratulerer med ny båt, og strålende valg av framdriftsmotor!

Redigert av Erik AN (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...