Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Jeg føler vi er i samme båt, cbech, nesten bokstavelig talt. Jeg er trebåteier, har trebåt fordi jeg liker trebåt, og er nå på det maksimale av hva jeg føler jeg kan håndtere. Jeg er, derimot, ingen maskinist, mekaniker eller har videre interesse av det utover det essensielle. Sabb er håndterlig og kan faktisk både vedlikeholdes og i en viss grad overhales, av slike som meg. Min interesse for båter er også samkjørt, paret, med et avsindig behov for kontroll. Jeg føler meg bare sikker, trygg og lykkelig når alt kan manipuleres med min amatørkompetanse. Sabb 2JZ (som jeg nylig har satt inn i min 32 fots dory) er på sett og vis toppen av sabb-motorene når det gjelder styrke og utholdenhet. Ettersom det er laga et utall av motorer av type 2G og 2J, og et stort antall stadig blir brukt både av lystbåteiere og fiskere, samt at det faktisk er noen som liker denne primitive dunkinga, er det et stort og utømmelig bruktmarked. Dessuten kryr det, auler det, av saklige, voksne hyggelige folk som kan motoren ut og inn. 

I min første snekke hadde jeg en Sabb semidiesel som jeg, dessverre, syntes var rimelig grisete og trælete, blant anna fordi den måtte fyres opp. Den gikk. Alltid! I all slags vær. Året rundt! Den gikk altså så bra at det av og til var vanskelig å få stoppa den. Besøk til dieselfylleplasser forekom, stundom.

I min andre snekke sto det en Bukh som forrige eier hadde brukt startgass på. Da jeg ikke orka mer av det styret, kjøpte jeg en Yanmar liggende 12hk motor. Stillegående og alt slik, men, akk så uheldig å ha liggende inni en fuktig snekke. Det ble timesvis med sammenkrøkte posisjoner nedi der. Bare luftinga av drivstoffsystemet var en omstendelig greie. 

Da jeg altså skulle ha "ny" og større båt var jeg på jakt etter noe som var dønn sikkert og som sjøl jeg, med manglende kunnskap, kjennskap, innsikt og motivasjon, kunne klare å få kontroll på.

Altså  2-sylindra sabb. 

I doryen sto det en 2GZ fra 1963, som gikk som ei klokke. Den er bytta ut med 2JZ. På samme fundament, med en rekke tilsvarende og like deler-

Dunker og rister den? Sikkert! Nå som jeg nettopp har fått båten på sjøen, etter årevis med fornyingsarbeid på land, kjører jeg med åpen uisolert motorkasse. Ingen av instrumentene er kopla til. All kontroll gjøres med mine sanser. Jeg lytter til turtall og om motoren strever, om den går stødig. Jeg kjenner på duften om det er passe temperatur i motoren, og føler på kjøleslangen utfra termostaten, og på eksosslangen, om alt er som det skal. Mastodonten veier nesten et halvt tonn. Momentet på den vribare propellen er upåklagelig. 30 hk er ikke ensbetydende med lite kraft, bare at den går forholdsvis seint rundt. Det passer meg utmerket. Med en slik stor trebåt,  10 m langt og 3m bred, med skrog som skal gå rett i sjøen, trenger en moment og kraft, ikke futt og fart. 

Sabb er sånn som båten er. Gammaldags, enkel, mekanisk, teknologi. Noe som går og går, og går.

Gratulerer med ny båt, og strålende valg av framdriftsmotor!

Vosso63

Vosso63

Jeg føler vi er i samme båt, cbech, nesten bokstavelig talt. Jeg er trebåteier, har trebåt fordi jeg liker trebåt, og er nå på det maksimale av hva jeg føler jeg kan håndtere. Jeg er, derimot, ingen maskinist, mekaniker eller har videre interesse av det utover det essensielle. Sabb er håndterlig og kan faktisk både vedlikeholdes og i en viss grad overhales, av slike som meg. Min interesse for båter er også samkjørt, paret, med et avsindig behov for kontroll. Jeg føler meg bare sikker, trygg og lykkelig når alt kan manipuleres med min amatørkompetanse. Sabb 2J (som jeg nylig har satt inn i min 32 fots dory) er på sett og vis toppen av sabb-motorene når det gjelder styrke og utholdenhet. Ettersom det er laga et utall av motorer av type 2G og 2J, og et stort antall stadig blir brukt både av lystbåteiere og fiskere, samt at det faktisk er noen som liker denne primitive dunkinga, er det et stort og utømmelig bruktmarked. Dessuten kryr det, auler det, av saklige, voksne hyggelige folk som kan motoren ut og inn. 

I min første snekke hadde jeg en Sabb semidiesel som jeg, dessverre, syntes var rimelig grisete og trælete, blant anna fordi den måtte fyres opp. Den gikk. Alltid! I all slags vær. Året rundt! Den gikk altså så bra at det av og til var vanskelig å få stoppa den. Besøk til dieselfylleplasser forekom, stundom.

I min andre snekke sto det en Bukh som forrige eier hadde brukt startgass på. Da jeg ikke orka mer av det styret, kjøpte jeg en Yanmar liggende 12hk motor. Stillegående og alt slik, men, akk så uheldig å ha liggende inni en fuktig snekke. Det ble timesvis med sammenkrøkte posisjoner nedi der. Bare luftinga av drivstoffsystemet var en omstendelig greie. 

Da jeg altså skulle ha "ny" og større båt var jeg på jakt etter noe som var dønn sikkert og som sjøl jeg, med manglende kunnskap, kjennskap, innsikt og motivasjon, kunne klare å få kontroll på.

Altså  2-sylindra sabb. 

Dunker og rister den? Sikkert! Nå som jeg nettopp har fått båten på sjøen, etter årevis med fornyingsarbeid på land, kjører jeg med åpen uisolert motorkasse. Ingen av instrumentene er kopla til. All kontroll gjøres med mine sanser. Jeg lytter til turtall og om motoren strever, om den går stødig. Jeg kjenner på duften om det er passe temperatur i motoren, og føler på kjøleslangen utfra termostaten, og på eksosslangen, om alt er som det skal. Mastodonten veier nesten et halvt tonn. Momentet på den vribare propellen er upåklagelig. 30 hk er ikke ensbetydende med lite kraft, bare at den går forholdsvis seint rundt. Det passer meg utmerket. Med en slik stor trebåt,  10 m langt og 3m bred, med skrog som skal gå rett i sjøen, trenger en moment og kraft, ikke futt og fart. 

Sabb er sånn som båten er. Gammaldags, enkel, mekanisk, teknologi. Noe som går og går, og går.

Gratulerer med ny båt, og strålende valg av framdriftsmotor!

• Create New...