
adeneo
Napoli skrev for 13 timer siden:Som dere ser er det tilnærmet samme viskositet på 5w-30 og 10w-30 som det er på SAE 30 ved brukstemperatur.
Det er jo ikke akkurat overraskende.
10w-30 betyr
(SAE10 om vinteren)- (SAE30 ved 100 grader)
Det andre tallet er altså viskositeten ved 100 grader, slik at SAE30 single grade, 5w-30 og 10w-30 bør ha tilnærmet eksakt samme viskositet ved 100 grader.
Fordi viskositet kan være forvirrende, så benytter man SAE tall for angi viskositeten.
Både 10 og 30 er altså SAE tallene, det første ved kalde temperaturer, det andre ved 100 grader.
Vanligvis ville man målt viskositet på olje med såkalt kinematisk viskositet (cSt).
Kinematisk viskositet angir forholdet mellom en væskes dynamiske viskositet og dens tetthet (densitet), altså hvor fort væsken sprer seg i forhold til dens masse når væsken helles utover en flate.
Under slike målinger får men gjerne en maks og en min verdi etter et visst antall forsøk, og det er vel gjennomsnittet av disse som benyttes når Blue Purple angir viskositeten til for eksempel 10.6.
De små forskjellene, altså at 5w-30 er oppgitt til 10.42 mens 10w-30 plutselig har en viskositet på 10.75, kommer nok av litt forskjeller i additiver og muligens også selve målingene, men de tallene er altså begge innenfor SAE30, å begge oljene har derfor for alle praktiske årsaker samme viskositet ved 100 grader, den eneste forskjellen på de oljene er viskositeten ved kuldegrader.