Jump to content

Kan spylemuffen fra Maritim brukes på DPH drev?

Sjøbliss

Recommended Posts

Denne spylemuffen så jeg i dag en i havna bruke på et eldre drev men jeg har jo DPH drev. Kan den brukes? 

https://www.maritim.no/spylemuffe-dual-flush-16mm#.WeDMquntWHs

I tilfelle tenker jeg dette er en kjapp og god måte å få ferskvannskjørt motoren en stund før man suger inn frostvæsken. Smart, ikke smart? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Bruk den avskrubare slangekoblingen på enden av muffa (eller kjøp en ny billig) og slip bort rillene på utsiden. Da passer den perfekt inni slangen som fører kjølevann fra drev og inn i transom. Du skruer slangen av drevet, stapper koblingen inn i slangen (med koblingsstussen ut) og strammer slangeklemma litt. Klikk på hageslange, skru vannet på fullt og du har nok vanntilførsel. En vanlig hageslange klarer å mate nok til både 3x og 4x serie motorer...

Sett så et kar med frostvæskeblanding litt høyere enn slangen og bruk en bit av hageslangen oppi karet slik at motoren får sugd inn frostvæskeblandingen. 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ikke like lett som å tre "øreklokkene" over drevet, men jeg vet at den patenten funker etter å ha brukt den selv flere ganger. Men vet ikke om "øreklokkene" blir for små...

Og har du ikke kjøpt dem, er det billigere å kjøpe en slangekobling på Jula eller Europris...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det er sånn jeg gjør det vært år.. 

men jeg setter bare innpå et rør innpå S-slangen , drar til slangeklemmen, røret som går ned i en stor balje. Har ikke nok vann i hageslangen til å ta unna. 

Dog, det er litt fikling med å få S-slangen tilbake på drevet igjen. Krever liten skralle med forlenger og stabilt blodsukker. ?

Sjøbliss skrev for 13 timer siden:

Aha, så du tilter drevet frem, løsner slangen på baksiden av drevet og fester skru-gardena koblingen inne i slangen? Høres jo nesten like lett ut det... ??

Det fungerer helt fin, men du får ikke spylt drevet på denne måten.

Hvis målsetningen er å kjøre gjennom drevet med ferskvann (det gjør jeg hvert år), er en enkel måte å gjøre det på å bygge en ramme med to-tre pallekarmer rundt drevet, legge i en presenning, fylle med vann og kjøre i vei.

Kjetil1 sin metode benyttes gjerne for å kjøre gjennom motoren, og vinter konservere denne. Helt knall metode.

Jeg har laget meg et lite rør av plast som jeg trer inn i slangen bak drevet. Dette går ned i en bøtte som jeg også legger hageslangen ned i. Vannet som suges inn i motoren går da via bøtta. Når jeg har kjørt tilstrekkelig gjennom med ferskvann (ca en halv time), stenger jeg hageslangen, fyller jeg en kanne frostveske i bøtta, og stopper motoren når alt er sugd opp.

22 hours ago, HansO said:

Det fungerer helt fin, men du får ikke spylt drevet på denne måten.

Hvis målsetningen er å kjøre gjennom drevet med ferskvann (det gjør jeg hvert år), er en enkel måte å gjøre det på å bygge en ramme med to-tre pallekarmer rundt drevet, legge i en presenning, fylle med vann og kjøre i vei.

Ja jeg lurte litt på dette med å kunne få kjørt drevet i ferskvann også, men denne metoden tar jo en del tid og krever masse styr baki bilen.... Det var derfor jeg håpet at disse spylemuffene kunne være et rimelig alternativ. Ellers var konserveringsmetoden smart. ?

Hei! Jeg vil ikke anbefale å bruke denne spylemuffen på et DPH drev. Har selv tidligere brukt slik muffe fra Maritim på en 115 hk utenbords - og syntes ikke det fungerte optimalt. Den klemte litt dårlig rundt vanninntaket og løsnet/forskjøv seg når det ble litt vibrasjoner, måtte  derfor prøve å sikre den med strips/stropper. Vil ikke risikere tørrkjøring hvis tilførselen blir for liten. (Dette var riktignok en tidligere utgave muffe med litt annen utforming enn den i linken).

Jeg vil tro at en D6 også gjerne slurper i seg noe mer vann enn en middels utenbordsmotor som disse muffene er beregnet på. Jeg har selv en D4 - og 20 liter vann forsvinner relativt fort..

Selv benytter jeg metoden Eureka + HansO beskriver: Demonterer drevet og kobler en slange/rør til s-slangen. Putter rør/slange i en stor murerbøtte med tilførsel fra hageslange og kjører med ferskvann en halvtimes tid. Tømmer bøtta og fyller den med frostvæskeblanding, starter og lar motor gå til det kommer blått vann ut eksosen - ferdig konservert. Kan også utføres uten å demontere drev, men jeg tar det vanligvis av uansett.

Får riktignok ikke kjørt ferskvann gjennom drevet med denne metoden, men er jo mulig å spyle gjennom "bakveien" når s-slangen er demontert. Eventuelt rigge til med et vannbad som HansO beskriver.

Redigert av Olepo (see edit history)

Brukte deres metode i går og det fungerte helt supert. Satte fast en gardenakobling opp i S slangen og fikk konservert. Skal ta av drevet og sende det på service så det blir nok godt gjennomgått av Ingar skal du se. Var litt vann i olja så det kreves kyndig ekspertise. Man skal vite sine begrensninger. 

Men hva er dette hullet i skjoldet for noe? Jeg synes det kom ut kjølevann her når jeg ferskvannskjørte den. 

skjold-dph.jpg

• 3 uker senere...
  • 5 år senere...

Jeg genopliver lige denne tråd igen, da jeg havde besvær med at få demonteret ( og monteret ) S-slangen på drevet under vinterkonserveringen af D4-300 motorerne i fredags. 

Og så tænkte jeg på, om man kunne gøre det mere smart og nemt ved anvende det drænhul ( rød pil),  som er i bunden af drevet, til at tilføre vandet. 

Som jeg husker det, så har det hul faktisk en ret stor diameter, der går direkte ind i vandindtaget. 

Det vil så kræve at vandindtaget på benet bliver spærret af (røde cirkel) når vandet trykkes ind i drænhullet.

Er der nogen, der har forsøgt sig med dette og vil dele deres erfaringer? 

IMG_0302.jpeg

Slik jeg har forstått det er det viktig at motoren suger vannet selv og at man ikke trykker vann inn i drev og motor. Det er heller ikke sikkert at motoren vil klare å suge vann dersom det videre er "langt" ned til selve vannet. En 20-liters kanne med vann liggende på badeplattformen og slange inn i bunn av drevet bør fungere. Jeg har sett en metode med to kanner liggende på badeplattformen. En med vann og en med glykolblanding. Begge har kran og går til en Y-kobling og videre til motor. Først kjøres motor med vannet og så åpner man kranen med glykol og stenger for vannet. Når det er glykol som kommer ut fra drevet er konserveringen ferdig.

Kjøp to ekstra lokk til kannene og montere en gardenekobling i lokkene. Enkelt og funksjonelt.

Lykke til.

PS! Jeg tror det er enklere å bruke klokker og stenge hullet i bunnen. Det vil gi større åpning og mulighet for mer vann inn.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Tak for gode indspark Bellil. Til vinterkonservering har jeg hidtil brugt en stor murerspand, som står ret under drevet. Slangen fra vandhanen lægges i spanden, og en lænsepumpe pumper herfra vandet op fra spanden op og ind i gennem S-slangen på transom. 

Lænsepumpen yder minimalt tryk, og leverer masser af vand, så impelleren kan suge det videre. Efter grundigt skyl (motor kører 15-20 min. ) med ferskvand stoppes motoren, vandet i spanden tømmes og 25 liter færdigblandet glycol fyldes i spanden. 

Lænsepumpe og motor startes op. Så snart der kommer glycol ud af drevet, flyttes spanden hen, så den opfanger glycolen. Motor stoppes, og resten af glycolen opsamles og gemmes til næste år.

Men jeg synes at mine gamle fingre får mere og mere svært ved at få S-slangen af og på, så derfor leder jeg efter en nemmere metode. 😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...