CruiseMissile Startet 13.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2017 (redigert) Er ute etter en båt og som en tidligere posting antyder så er jeg interesert i Axopar 28.. Men kan være greit å vurdere alternativ Finnes det noen båter i 20-30ft klassen som er: 1. Billig i drift; Ideelt marsje med ett forbruk på mindre enn 1L / nm i 20-30kts (her utgår Targa 25.1 regner jeg med, kanskje det meste? -Men "best fit" gjelder..) 2. Tåle Boknafjorden i røft vær 3. Overnattingsmulighet for 1 ("nødovernatting" a la kryp køye) 4. Innenbords motor (diesel) 5. Pris < 1mill 6. Innebygd cockpit Bare unders om det er alternativ til XO / Axopar / Targa.. Redigert 13.Oktober.2017 av CruiseMissile (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 (redigert) Nord Star 24. Denne passerer spec-en din med flying colors på alle punkt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103757515 Redigert 13.Oktober.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CruiseMissile Svart 13.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Hmm, se det.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Min subjektive mening er at Targa og Sargo (minor) er langt bedre sjøbåter enn nord star pga. at de begge har litt smalere baugparti og skjærer sjøen bedre. Nord star har langt bedre stabilitet i høy fart og mer volum innvendig og slår mer som båter med større fokus på overnatting og turkomfort. Hadde holdt øynene åpen etter en Minor 27 eller targa 27. knallgode båter. her er et eksempel. Men axopar er gysla sexy da :D https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=94595178 Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 (redigert) Bare for å spe på litt alternativer til vurdering. Har ikke førstehåndskjennskap til båten, men ser ut til å fungere bra i middels fjordsjø: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92134590 Akkurat denne har dobbel installasjon, men vil tro de fleste utgavene er med singel motor. Redigert 14.Oktober.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CruiseMissile Svart 14.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Hmm, listen over kandidater blir lengre.. Og Kyrholmen.. ja, Axopar er "gysla sexy" så den er enn så lenge en sterk favoritt med Gozzy 29 og NordStar 24 som sterke utfordrere.. Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Du får Gozzi 29 med styrhus også, da begynner det å flaske seg. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92134590 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Tja, Axopar 28 er jo en flott båt, men tilfredsstiller vel ikke punkt 1 og 4 på din ønskeliste? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Solseng skrev for 5 timer siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92134590 Akkurat denne har dobbel installasjon, men vil tro de fleste utgavene er med singel motor. Fin båt men smal og med to 1.7 liters diesel med kanskje ikke det beste ryktet? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 (redigert) boble65 skrev 20 minutter siden: Fin båt men smal og med to 1.7 liters diesel med kanskje ikke det beste ryktet? Ja, linket til FINN-annonsen for å vise båttypen med hus. Dobbelinstallasjon vil neppe gi det forbruket trådstarter ønsker seg heller. At den er relativt smal blir slik jeg ser det en avveiing for trådstarter. Smale skrog gir ofte mulighet for relativt dyp v-bunn/skarpt skrog for myk gange uten at vekten skyter i været. Så hvis det er en transportbåt man er på jakt etter, tror jeg Gozzien (med en singel diesel på 250-300hk) vil være utmerket til å cruise komfortabelt rundt i Boknafjorden. Det er dog slik at ulike egenskaper som skisseres i åpningen gjerne står litt mot hverandre, og man må se litt hvor det kan kompromisses i forhold til bruk og prioriteringer. Redigert 14.Oktober.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Ang Nord Star så har jeg en hel del erfaring med båttypen med KAD32 (170 hk) motorisering. Den var velbalansert og dermed lett å trimme for lav planingsfart når det rusker seg til. Når en kan gå i plan godt under 18 knop så går det meste. Mulig dette skyldes bredde/god bæring, og selvsagt ikke unødvendig tung motor. D3-220 bør være en optimal motor på denne og gi topphastighet mellom 35 og 40 knop vil jeg tro. Har ikke prøvd tilsvarende Targa. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 (redigert) Delta 29SW oppfyller alle kravene på lista, den har også et trangt toalettrom. Forbruket påstår Delta ligger på 1,1 L/nm i 30 knop, men regn med at det er med nesten tom tank, polert skrog uten bunnstoff etc. Slike finner du til under 1 mill, stort sett med D4 300 men noen har også D6 370. Jeg har selv en Delta 25 SC med D3 190 som er enda litt snillere på drivstoffet, men den har ulempen med at den originalt har kalesjebakvegg. På bruktmarkedet ligger de til halvparten av Delta 29 i pris. Jeg har bygget om min med bl.a. hel bakvegg og den går Trondheimsfjorden hele året, drittvær inkludert. Med riktig trim går den mykt i motsjø selv i høy fart. Med Zipwake interceptorer ligger den i plan under 15 knop og i fartsområdet 10-30 knop (samt skrogfart, selvsagt) ligger forbruket på rundt 1 L/nm eller under, med mindre den lastes eller ved ugunstige værforhold. I motsjø kjører jeg ned plan/interceptorer en del for at den skal gå mykt, da går forbruket litt opp. Med konvensjonelle trimplan er realistisk marsjfart med dette forbruket begrenset til 20-30 knop. Største ulempen med Delta 25 er nok for mange at den krever en aktiv båtfører, 26 grader skrogvinkel og smalt skrog er ikke det mest lettkjørte før man blir vant til det. Delta 29 skal være betydelig enklere, men jeg har ikke prøvd selv. Bruksområdet er ikke det største, spesielt 25-foteren er ganske trang. Dette er båter for transport og gjerne også en fisketur, men som transportbåter er de veldig gode. Enten passer den deg, eller så gjør den det ikke. Det er ikke en turbåt for familien, men flott som A-til-B-båt, også med kjerring, unger og bikkje om bord. Vi bruker båten en del som transportmiddel, da vi bor slik til at det i en del tilfeller er vesentlig raskere enn å kjøre bil. 70 nm er ikke noe problem selv med småbarn, det tar jo bare 2,5 time selv om været ikke er det beste.... Når været virkelig drar seg til så er selvsagt en tung Targa betydelig bedre, og de har et større bruksområde. Problemet er at det gjenspeiles i prisen og drivstofforbruket. Forbruket er ikke så veldig nøye om man bare bruker båt for moro skyld, men om man faktisk skal noe sted med den og trenger den til noe, så blir det fort litt annerledes. Legger ved bilder av min 25-foter, merk at denne ikke er helt original. Redigert 15.Oktober.2017 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Hvad med Paragon25? Måske for dyr, men søstærk tror jeg på at den er: http://paragonyachts.se/ranger-25/ Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Her var en - lige over budgettet: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100993556 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Ta en kikk på Kloster P28 har en slik selv med D6 350 og det er en fantastisk båt i sjøen. Billig i drift er den også 1,5 l/nm på masfart 33 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Yamaha 11 Svart 6.Desember.2017 Del på Facebook Svart 6.Desember.2017 Jeg hadde anbefalt gozzi 29 jeep, fordi båten er topp kvalitet, jeg kjenner mannen bak båten og han vet hva han driver med Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.