Ingvarjg
Delta 29SW oppfyller alle kravene på lista, den har også et trangt toalettrom. Forbruket påstår Delta ligger på 1,1 L/nm i 30 knop, men regn med at det er med nesten tom tank, polert skrog uten bunnstoff etc. Slike finner du til under 1 mill, stort sett med D4 300 men noen har også D6 370.
Jeg har selv en Delta 25 SC med D3 190 som er enda litt snillere på drivstoffet, men den har ulempen med at den originalt har kalesjebakvegg. På bruktmarkedet ligger de til halvparten av Delta 29 i pris. Jeg har bygget om min med bl.a. hel bakvegg og den går Trondheimsfjorden hele året, drittvær inkludert. Med riktig trim går den mykt i motsjø selv i høy fart. Med Zipwake interceptorer ligger den i plan under 15 knop og i fartsområdet 10-30 knop (samt skrogfart, selvsagt) ligger forbruket på rundt 1 L/nm eller under, med mindre den lastes eller ved ugunstige værforhold. I motsjø kjører jeg ned plan/interceptorer en del for at den skal gå mykt, da går forbruket litt opp. Med konvensjonelle trimplan er realistisk marsjfart med dette forbruket begrenset til 20-30 knop.
Største ulempen med Delta 25 er nok for mange at den krever en aktiv båtfører, 26 grader skrogvinkel og smalt skrog er ikke det mest lettkjørte før man blir vant til det. Delta 29 skal være betydelig enklere, men jeg har ikke prøvd selv.
Bruksområdet er ikke det største, spesielt 25-foteren er ganske trang. Dette er båter for transport og gjerne også en fisketur, men som transportbåter er de veldig gode. Enten passer den deg, eller så gjør den det ikke. Det er ikke en turbåt for familien, men flott som A-til-B-båt, også med kjerring, unger og bikkje om bord. Vi bruker båten en del som transportmiddel, da vi bor slik til at det i en del tilfeller er vesentlig raskere enn å kjøre bil. 70 nm er ikke noe problem selv med småbarn, det tar jo bare 2,5 time selv om været ikke er det beste....
Når været virkelig drar seg til så er selvsagt en tung Targa betydelig bedre, og de har et større bruksområde. Problemet er at det gjenspeiles i prisen og drivstofforbruket. Forbruket er ikke så veldig nøye om man bare bruker båt for moro skyld, men om man faktisk skal noe sted med den og trenger den til noe, så blir det fort litt annerledes.
Legger ved bilder av min 25-foter, merk at denne ikke er helt original.