Rotorrex400 Startet 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2017 Hei, for ikke lenge siden kjøpte jeg meg ny gummibåt i Bergen. Etter noen turer på vannet har det begynt å sprekke sånn som dere ser på bildet, både bak og på andre siden av hullet også. Er dette fare for at det kan sprekke mer med tiden. Og hva kan jeg gjøre for å få vekk sprekkene? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Sprekker bak på ny gummibåt.". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Hva slags båt? er ikke meningen at gelcoat skal sprekke som dette på ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Ser ut som det kan være brukt finerplate som kjernemateriale. Med dårlig tetting i skruehullet skal det vel ikke mye til føre en får bevegelse i materialet. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Det er bare en malt kryssfinerplate og den kommer til å sprekke i alle retninger i overflaten og er forsåvidt både heilt vanlig og ikkje til å unngå. At det begynner der hullet er tatt og det ikkje er satt i en gjennomføring er vel akkurat som en kan forvente. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Anbefaler at endeveden i hullet forsegles med epoxy. Kryssfiner av dårig kvalitet har den egenskapen at den lett trekker vann inn fra enden. Har selv skiftet ut plater i båten min som var gjennomtrukket av vann fra topp til bunn og råtne på grunn av manglende tetting i topp av skottet Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Er den kjøpt ny i butikk? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 (redigert) Hva slags gummibåt, og hvilken type motor har du på den? Hva er hensikten med hullet? Er det npe som kom orginalet fra forhandler? Uansett: det ser ut som sprekken bare er i overflaten (maling/gelcoat(?)) og det har neppe noen betydning. Redigert 14.Oktober.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 Heisann! Takk for svar, jeg satt en tapebit på sprekken og når jeg tok den av så rev jeg med litt maling, finnes det maling som kan smøres må dette som er vanntett? Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 Vet noen hvilken maling brukes på gelcote på gummibåter? På båten har jeg en Yamaha 6 hk 4 takter 2016 model, hullene var på båten når jeg kjøpte den, som jeg har lest tidligere er hensikten med hullene at du kan montere hjul på båten slik at du kan dra den. Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2017 Heisann! Vet noen hva slags maling jeg kan bruke på disse sprekkene, og inne i hullene på gelcoat på en gummibåt? Eller er det andre ting som kan gjøres slik at de blir vekke? takk på forhånd ? Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Hei, jeg har en relativ ny Aqua Marine gummibåt, men etter noen turer på vannet så har det begynt å sprekke på akterspeilet, heldigvis bare malingen som flasser av men vet noen hva som gjør at de kommer eller hvordan man kan fikse det? Fungerer noe vanntett båtmaling på dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Er det ikke garanti på båten din? Sånn skal det da ikke være... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rotorrex400 Svart 1.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Heldigvis er det bare malingen som har flasset av men uansett, vet noen hva som kan smøres på for å hindre det i å sprekke mer? Kommentar fra moderator: Har slått sammen to tråder om samme tema. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 (redigert) Maling, rett og slett. Men jeg synes virkelig at du gjør selgerens jobb her... Redigert 2.November.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 jepp , etterhvert som at vannet finner veien inn der det har flasset og sprukket, så vil det nok bare balle på seg og bli værre. For meg ser det ut til at det er brukt en maling som ikke er egnet til formålet, og som heller ikke er påført med bra grunnarbeid. Og da tror jeg ikke det hjelper all verden å smøre noe på utsida.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gudrun Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 Hva med å slipe vekk det som er løst og la alt tørke til sommeren nærmer seg? Hyppig bytte av husholdningspapir som blir rullet sammen og dyttet inni hullene den første tiden kan kanskje hjelpe på å få ut fuktigheten hurtigere? Like før sjøsetting male over og sette inn skroggjennomføringer av type vist under her? Ja selvfølgelig kappe de på lengden. Burde sørge for at endeveden ikke blir stående helt åpen. https://www.maritim.no/trudesign-skroggjennomforing-1#.WfrjU0xFyUk Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 Hvorfor i all verden skal du du/dere på død og liv gjøre selgers jobb? Både hullet, utbedring av sprekk/skifte akterspeil, eller maling som slipper fra relativt ny båt. Dette høres i mine ører ut som soleklare grunner til at orden "reklamasjon" burde slå inn! Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.