Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Nå vet jeg ikke hvilken forfatning Bavariaen er i. Men i Bergen er vel ikke vintrene veldig hårde. Og båten er vel ikke dønn lekk fra toppen.

 

Hulda ligger ute om vinteren, har vært på land to vintre på 17 år.

 

Slik gjør jeg med Hulda, og nå i vinter er det ekstra, for alle varmevekslere og pumper skal på land for periodisk kontroll. Hvilket skjer hver 1000 motortimer eller hvert 15. år, hva som kommer først.

 

  • Stenger sjøvannskranene til motoren (fordi varmevekslerene skal ut), ellers er dette ikke vanlig standard.
  • Slår av ferskvannspumpen og åpner vannkraner (tanken ligger under kranene og derfor tømmer systemet seg).
  • Det kan bli mer enn 30 cm is der Hulda ligger, sjekker/slakker fortøyninger når isen blir så der 5 cm. Begynnelsen på januar, til vanlig.
  • Har 500 liter dieseltank. Nå er det 395 liter på tanken. Skal på en tur til i høst. Fyller til våren. Tror ikke på myten om kondens, det vannet som har vært på denne tanken har blitt betalt for som diesel. Og det kan vel summere seg til et vanlig vannglass eller to på 17 år. Forbruk 5- til 600 liter/år.
  • Har byttet motorolje og oljefilter tidligere i høst, går på timer, ikke på sesong. Byttet olje og filter på gir (ZF), sesongbetinget. Dieselfiltre går på liter renset, eller når det går tett, overvåkes som rutine.
  • Spenner byggplast over nedgangsluken. Søppelsekk over ratt/pidestall. Bøtter over winchene.
  • 250 W panelovn i motorrom bli slått på ved juletider. Ovn i salong like så. Eber kjører når jeg er om bord.
  • Avfukter på hele tiden. Kom om bord i dag. Fra loggen: Inne 15 grader og RF= 66 %. Avfukter på siden 28. september, nesten tom beholder.
  • Tepper, dyner, puter, madrasser, klær blir om bord. Slik har det alltid vært.

 

Og dett var dett. Ikke mye moro med denne båten her.

 

Ikke noe mer enn det. Nå er det tørt i Hulda, i grunnen. Så her er det ikke ledninger og koblinger som irrer i filler. Motoren ruster ikke. Og ledninger skrangler ikke i stykker. Spraye dynamoer, startere og denslags med kommutatorer gjør jeg ikke. Jeg har vel opplevd mer krypstrømmer fordi karbonet ikke støver vekk, enn problemer med fukt.

Hulda

Hulda

Nå vet jeg ikke hvilken forfatning Bavariaen er i. Men i Bergen er vel ikke vintrene veldig hårde. Og båten er vel ikke dønn lekk fra toppen.

 

Hulda ligger ute om vinteren, har vært på land to vintre på 17 år.

 

Slik gjør jeg med Hulda, og nå i vinter er det ekstra, for alle varmevekslere og pumper skal på land for periodisk kontroll. Hvilket skjer hver 1000 motortimer eller hvert 15. år, hva som kommer først.

 

  • Stenger sjøvannskranene til motoren (fordi varmevekslerene skal ut), ellers er dette ikke vanlig standard.
  • Slår av ferskvannspumpen og åpner vannkraner (tanken ligger under kranene og derfor tømmer systemet seg).
  • Det kan bli mer enn 30 cm is der Hulda ligger, sjekker/slakker fortøyninger når isen blir så der 5 cm. Begynnelsen på januar, til vanlig.
  • Har 500 liter dieseltank. Nå er det 395 liter på tanken. Skal på en tur til i høst. Fyller til våren. Tror ikke på myten om kondens, det vannet som har vært på denne tanken har blitt betalt for som diesel. Og det kan vel summere seg til et vanlig vannglass eller to på 17 år. Forbruk 5- til 600 liter/år.
  • Har byttet motorolje og oljefilter tidligere i høst, går på timer, ikke på sesong. Byttet olje og filter på gir (ZF), sesongbetinget. Dieselfiltre går på liter renset, eller når det går tett, overvåkes som rutine.
  • Spenner byggplast over nedgangsluken. Søppelsekk over ratt/pidestall. Bøtter over winchene.
  • 250 W panelovn i motorrom bli slått på ved juletider. Ovn i salong like så. Eber kjører når jeg er om bord.
  • Avfukter på hele tiden. Kom om bord i dag. Fra loggen: Inne 15 grader og RF= 66 %. Avfukter på siden 28. september, nesten tom beholder.

 

Og dett var dett. Ikke mye moro med denne båten her.

 

Ikke noe mer enn det. Nå er det tørt i Hulda, i grunnen. Så her er det ikke ledninger og koblinger som irrer i filler. Motoren ruster ikke. Og ledninger skrangler ikke i stykker. Spraye dynamoer, startere og denslags med kommutatorer gjør jeg ikke. Jeg har vel opplevd mer krypstrømmer fordi karbonet ikke støver vekk, enn problemer med fukt.



×
×
  • Create New...