Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Fra dagens logg:

Opp kl. 05:30. N bris, delv. skyet, kølamørkt, ca. 14 grader. Inne 22,1 grader og RF= 56 %. Jævla knirketau i springene har vekket meg ørten ganger i natt. Skal surre dem i dag.

Dette er mao slik det skal være, og pleier å være. Ellers har vi Maeco DD8L om bord. Erfaringen er at den jobber bra ned mot 10 varmegrader. Deretter begynner effekten å avta nokså mye. Den jobber ikke mer annet enn at vi bruker vannskuffen. Kjøre vannet ned i bunnen av båten er uaktuelt om bord her. I Hulda er det noe galt om det er bunnvann. Da er det en lekkasje et eller annet sted. 

 

Ellers så er dette med is noe mange har en redsel for, som er helt ubegrunnet. Båter i jern, metall og plast er nokså upåvirket. Unntaket er båter med drev, trimflaps og annet dill som er hengt på akterut og trebåter uten ishud. Her i Strömstad er det mange reketrålere som er laget av plast. Og trebåter som på 80-tallet ble plastbelagt. Tråleren 'Dagny' ligger 50 meter bortenfor oss, plastbelagt trebåt. Og en gjeng andre, 'Titania', helplast, 'Falken' plastbelagt trebåt. Alle fra 25 tonn og oppover. Når isen legger seg for alvor her i Strömstad, parkerer de med hekken mot kaia slik at de kan bruke maks motorkraft for å trøkke seg ut gjennom isen. Ingen som tar skade av det. Kustbevakningen er laget av glassfiber, hva jeg kaller 'plast'. Går gjennom isen så flaktene spruter. Profflåten bare flirer av oss amatørene og vår redsel for is. Kameraten på siden av meg investerte i 'ispropell' sist vinter. Det førte til at Hulda ikke frøs fast. Ble i stedet liggende å stange i iskanten. Gjør ikke noe det heller, men det bråker om bord. Og så kan det slite litt på bunnstoffet. 

 

Så for min del er disse meterlange 'to do'-listene for båter som skal ligge på sjøen en ren hobbygreie som for det meste er nokså unødvendig. Det går mer på mental helse. Og det er jo greit å gå over båten. Her om bord blir saker ettersett hele tiden, men det blir ikke skrudd i hjel. En gylden middelvei.

 

Må legge til at det er forskjell på båter. Noen har 'kjøleskapisolasjon', slik som Hulda. Noen har mesteparten av skroget under vann, slik som Hulda. Andre har tilnærmet null isolasjon og ligger med mesteparten av skroget over vann. Og de sistnevnte har høyere behov for konservering. Vanntanken til Hulda ligger minst en halvmeter under vannlinjen, under dørkene og henter temperatur fra jernskrog og sjø. Den kan ikke fryse selv om det blir 20 kalde. Det kan i teorien varmtvannstanken. Men den er montert høyt i båten. Så når jeg slår av pentrypumpen og åpner vannkranen, vil vannet sildre tilbake til vanntanken der nede. Slik er det ikke alle som har det. Derfor må hver enkelt vurdere ut fra sine egne forhold. 

Hulda

Hulda

Fra dagens logg:

Opp kl. 05:30. N bris, delv. skyet, kølamørkt, ca. 14 grader. Inne 22,1 grader og RF= 56 %. Jævla knirketau i springene har vekket meg ørten ganger i natt. Skal surre dem i dag.

Dette er mao slik det skal være, og pleier å være. Ellers har vi Maeco DD8L om bord. Erfaringen er at den jobber bra ned mot 10 varmegrader. Deretter begynner effekten å avta nokså mye. Den jobber ikke mer annet enn at vi bruker vannskuffen. Kjøre vannet ned i bunnen av båten er uaktuelt om bord her. I Hulda er det noe galt om det er bunnvann. Da er det en lekkasje et eller annet sted. 

 

Ellers så er dette med is noe mange har en redsel for, som er helt ubegrunnet. Båter i jern, metall og plast er nokså upåvirket. Unntaket er båter med drev, trimflaps og annet dill som er hengt på akterut og trebåter uten ishud. Her i Strömstad er det mange reketrålere som er laget av plast. Og trebåter som på 80-tallet ble plastbelagt. Tråleren 'Dagny' ligger 50 meter bortenfor oss, plastbelagt trebåt. Og en gjeng andre, 'Titania', helplast, 'Falken' plastbelagt trebåt. Alle fra 25 tonn og oppover. Når isen legger seg for alvor her i Strömstad, parkerer de med hekken mot kaia slik at de kan bruke maks motorkraft for å trøkke seg ut gjennom isen. Ingen som tar skade av det. Kustbevakningen er laget av glassfiber, hva jeg kaller 'plast'. Går gjennom isen så flaktene spruter. Profflåten bare flirer av oss amatørene og vår redsel for is. Kameraten på siden av meg investerte i 'ispropell' sist vinter. Det førte til at Hulda ikke frøs fast. Ble i stedet liggende å stange i iskanten. Gjør ikke noe det heller, men det bråker om bord. Og så kan det slite litt på bunnstoffet. 

 

Så for min del er disse meterlange 'to do'-listene for båter som skal ligge på sjøen en ren hobbygreie som for det meste er nokså unødvendig. Det går mer på mental helse. Og det er jo greit å gå over båten. Her om bord blir saker ettersett hele tiden, men det blir ikke skrudd i hjel. En gylden middelvei.



×
×
  • Create New...