Kjetil Mæland Startet 14.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2017 Prøver å samle tankene om hva som må gjøres nå før vinteren. ####################### ## Båt : Bavaria 31 Cruiser 2008. ## Med motor VP D1-20 ## Ligger i Bergen ## Varme ombord hele vinter fra 1500w vifte og eller tørboller plasert ut. ############ ## Planer jeg har så langt. ## # Det jeg skal klare å komme til uten at ungene får lære for mange banneord underveis. # *Bytte Olje og Filter *Bytte dieselfilter ( det som står på motor) *Bytte prefilter på Diesel, men rett og slett usikker på om jeg kommer til? *Bytte olje girdrev. ( her er er det størst fare for språkopplæring av sarte sjeler.. trangt! ) *Saltvansfilter renses.sjekke alle slanger etc. *Bytte impeller. *Tømme vanntank og bereder *Tømme Septiktank Så da er spørsmålet hva har jeg glemt! for det nok noe jeg har oversett. Er midt første år som eier av egen båt og må nå tenke på alt selv, ikke bare skru der andre sier jeg skal skru. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 (redigert) Fin liste du har der. I tillegg ville jeg: Skyllet godt gjennom toalett og septik med ferskvann og passende såpe (zalo feks). Fyll opp tanken med ferskvann, lå stå et døgn. Tøm, Gjenta. kjørt frostvæske inn i motor og toalettet via sjøvannsinntakene. (Frostvæske i bøtte, steng sjøvannsinntaket, ta slangeme av sjøvannsinntakene, sug opp frostvæakse fra bøtte). Motoren stopper du når frostvæske kommer ut av eksosen. Ta slangene av ferskvannspumpa så det ikke står vann i den har du utvendig dusj, ta av dusjhodet, blås vannet tilbake ut av blandebatteriet ( det bør gå fint når slangene til ferskvannspumpa er tatt av. ) lade batteriene om du har seildrev får du neppe bytta olje uten å løfte båten. Olja tappes fra bunnen av drevet. Ikke mye olje man får sugd opp med pumpe er min erfaring. Steng alle ventiler på skroggjennomføringene dine. Selvom det er Bergen ville jeg altså klargort båten for frost og strømbrudd toppet opp diesletanken for å minimere kondens i tanken. IKKE bruk bildiesel, den inneholder biodiesel som ikke tåler lagring. Redigert 14.Oktober.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 (redigert) Om du har dusj på badet, med avrenning i dørken og oppsamlertank/ pumpe, hell frostvæske i sluken og se til at det eventuelt står en god blanding i tanken. Ellers så er jeg fan av Maeco DD8L avfukter. Eller den noe rimeligere varianten til Sandstrøm på Elkjøp. Du har båten i et fuktig klima. Ellers så er jo lista de ganske god. ( drenering av bereder kan være litt styr på mange modeller) lagt til: dersom det faktisk er vanskelig å komme til grovfilteret til diesel, så er det faktisk bare en ting å gjøre: finn en ny plass til det nå. Dersom det er kinkig å komme til mens du ligger fortøyd, hvordan er det da å komme til når motoren har stoppa pga vann i systemet, 1,5 meter sjø og ungene er lei og vil hjem? ? kjøp en spray marin sprayolje , 6-66, tørk over motor og gi den en god dusj. Deretter tar du ei lita fille og gnir det utover. Ang avfukter så er det kjekt å ha ombord hele året. Utrolig greit på tur når seiltøyet, skoene, sokkene, håndklær skal tørkes. Og sengetøy og madrass er knusk rørt. ( husk å vippe opp madrasser når båten ligger i opplag. Igjen, avfukter sparer deg for fremtidige utgifter med mugg og fukt... en liten lunk gir den også. Bruker du avfukter, tape igjen lufteventiler. Motorromsluken kan stå åpen så får motoren og el det tørt og fint. -men da må du tette eventuelt motorromsluftinga om den kommer utenbords Redigert 14.Oktober.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 (redigert) Enig med Eureka, sett inn en EL. avfukter, den fra Clas Olsen holder lenge... min er minst 6 år... tørrboller er en vits i forhold til en slik avfukter.. og skalk alle luker.. ellers må du avfukte hele Vestlandet.. er er en tøff oppgave.. ?? Ellers har vel Bitteliten og Eureka fått med det meste.. ? Redigert 14.Oktober.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 (redigert) Nå vet jeg ikke hvilken forfatning Bavariaen er i. Men i Bergen er vel ikke vintrene veldig hårde. Og båten er vel ikke dønn lekk fra toppen. Hulda ligger ute om vinteren, har vært på land to vintre på 17 år. Slik gjør jeg med Hulda, og nå i vinter er det ekstra, for alle varmevekslere og pumper skal på land for periodisk kontroll. Hvilket skjer hver 1000 motortimer eller hvert 15. år, hva som kommer først. Stenger sjøvannskranene til motoren (fordi varmevekslerene skal ut), ellers er dette ikke vanlig standard. Slår av ferskvannspumpen og åpner vannkraner (tanken ligger under kranene og derfor tømmer systemet seg). Det kan bli mer enn 30 cm is der Hulda ligger, sjekker/slakker fortøyninger når isen blir så der 5 cm. Begynnelsen på januar, til vanlig. Har 500 liter dieseltank. Nå er det 395 liter på tanken. Skal på en tur til i høst. Fyller til våren. Tror ikke på myten om kondens, det vannet som har vært på denne tanken har blitt betalt for som diesel. Og det kan vel summere seg til et vanlig vannglass eller to på 17 år. Forbruk 5- til 600 liter/år. Har byttet motorolje og oljefilter tidligere i høst, går på timer, ikke på sesong. Byttet olje og filter på gir (ZF), sesongbetinget. Dieselfiltre går på liter renset, eller når det går tett, overvåkes som rutine. Spenner byggplast over nedgangsluken. Søppelsekk over ratt/pidestall. Bøtter over winchene. 250 W panelovn i motorrom bli slått på ved juletider. Ovn i salong like så. Eber kjører når jeg er om bord. Avfukter på hele tiden. Kom om bord i dag. Fra loggen: Inne 15 grader og RF= 66 %. Avfukter på siden 28. september, nesten tom beholder. Tepper, dyner, puter, madrasser, klær blir om bord. Slik har det alltid vært. Og dett var dett. Ikke mye moro med denne båten her. Ikke noe mer enn det. Nå er det tørt i Hulda, i grunnen. Så her er det ikke ledninger og koblinger som irrer i filler. Motoren ruster ikke. Og ledninger skrangler ikke i stykker. Spraye dynamoer, startere og denslags med kommutatorer gjør jeg ikke. Jeg har vel opplevd mer krypstrømmer fordi karbonet ikke støver vekk, enn problemer med fukt. Redigert 14.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Noen som har tips til hvilken avfukter på CO som er ok? https://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=avfukter&Nty=1&D=avfukter&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Den på tilbud til 1598... Den gir deg knusk tørr båt.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Hulda, ligger du ikke litt høyt på %RF? Jeg har satt min Maeco på 50% RF siden det er mye tre ombord. Og der står den og rusler og går. Drenert ned i kjølen hvor flotørpumpa får det over borde. Sånn har den holdt båten fin og tørr i 4-5 år. Mener å ha lest at 60-70var perfekt for mugg.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Enig med guttene her at avfukter er veldig kjekt å ha. Jeg har en selv en Maeco DD8L og er kjempefornøyd med den. Vær klar over at det finnes 2 teknologier på avfukterne. DD8L har den beste. Den har 4 steg fra 300w-1200w. Fordelen med denne er at all energien går ut som varme i båten, så kanskje du ikke trenger viften men det må du bare prøve deg fram med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 RF fra Biltema. Når DD8L er på og ikke produserer vann så er det tørt nok. Her om bord finnes ikke fukt som skader. Ikke mugg, ikke irr, ikke rust. Sengetøyet er tørt. Vet egentlig ikke hva ideell fuktighet er. Men det mugner ikke utendørs heller. Og det er tale om Relativ Fuktighet. Så hvis det er snakk om biologisk vekst, antar jeg med stor sikkerhet at det er linket en temperatur til fuktighetsbegrepet. Nå går vifteovnen. Det er 22 grader og RF= 58 %. Hadde jeg kjørt Eber antar jeg at RF ville vert rundt 48 %. Måler fra Biltema til rundt femtilappen. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Hulda er klok og har vært ute en vinterdag før. Jeg gjorde nok mer enn han ved vinterkonservering i fjor. Tømte vannsystemet, blåste luft igjennom med munnen (såg stjerner), noen bruker heller kompressor. Og hadde frostvæske blanding i alle gjennomføringer. Det eneste jeg glemte var dusjen på badeplattform.. Den er ny i år.... Jeg har Clasohlson avfukteren til 1599,- den avfukter bra når den virker, men blir det for kaldt så stopper den med en feilmelding og slår seg ikke på igjen når det er varmt igjen.. Det var en mild vinter i fjor og dagen jeg konservere på var det - 10, den kaldeste. Sjelden jeg såg kuldegrader inni båten, sjøen holdt varmegrader hele året. Men hadde frostvakt i motorrom og byssa. Det jeg er redd er is, men Hulda sier at det går bra så stoler på han :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Sorpsjonsavfukter er tingen om du vil avfukte og i kuldegrader. Men diverre dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Trenger ikke avfukter i kuldegrader. Greia er uansett å tette båten godt, og kjøre avfukter når det er rundt 10 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Ikkje avfukter når det er kaldt? Husk det vekslar mykje rundt 0 grader her på Vestlandet, og då er ein vanleg avfuktar håplaust lite effektiv. Ja, ved temperatur opp mot 10 grader for den del. Men det hjelper sjølvsagt å tette. Men heilt tett er sjølvsagt vanskeleg å få til med vekslande temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Tok et bilde fra sensorene ombord hjemmefra på motorbåten min nå. Har DD8L ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 (redigert) Fra dagens logg: Opp kl. 05:30. N bris, delv. skyet, kølamørkt, ca. 14 grader. Inne 22,1 grader og RF= 56 %. Jævla knirketau i springene har vekket meg ørten ganger i natt. Skal surre dem i dag. Dette er mao slik det skal være, og pleier å være. Ellers har vi Maeco DD8L om bord. Erfaringen er at den jobber bra ned mot 10 varmegrader. Deretter begynner effekten å avta nokså mye. Den jobber ikke mer annet enn at vi bruker vannskuffen. Kjøre vannet ned i bunnen av båten er uaktuelt om bord her. I Hulda er det noe galt om det er bunnvann. Da er det en lekkasje et eller annet sted. Ellers så er dette med is noe mange har en redsel for, som er helt ubegrunnet. Båter i jern, metall og plast er nokså upåvirket. Unntaket er båter med drev, trimflaps og annet dill som er hengt på akterut og trebåter uten ishud. Her i Strömstad er det mange reketrålere som er laget av plast. Og trebåter som på 80-tallet ble plastbelagt. Tråleren 'Dagny' ligger 50 meter bortenfor oss, plastbelagt trebåt. Og en gjeng andre, 'Titania', helplast, 'Falken' plastbelagt trebåt. Alle fra 25 tonn og oppover. Når isen legger seg for alvor her i Strömstad, parkerer de med hekken mot kaia slik at de kan bruke maks motorkraft for å trøkke seg ut gjennom isen. Ingen som tar skade av det. Kustbevakningen er laget av glassfiber, hva jeg kaller 'plast'. Går gjennom isen så flaktene spruter. Profflåten bare flirer av oss amatørene og vår redsel for is. Kameraten på siden av meg investerte i 'ispropell' sist vinter. Det førte til at Hulda ikke frøs fast. Ble i stedet liggende å stange i iskanten. Gjør ikke noe det heller, men det bråker om bord. Og så kan det slite litt på bunnstoffet. Så for min del er disse meterlange 'to do'-listene for båter som skal ligge på sjøen en ren hobbygreie som for det meste er nokså unødvendig. Det går mer på mental helse. Og det er jo greit å gå over båten. Her om bord blir saker ettersett hele tiden, men det blir ikke skrudd i hjel. En gylden middelvei. Må legge til at det er forskjell på båter. Noen har 'kjøleskapisolasjon', slik som Hulda. Noen har mesteparten av skroget under vann, slik som Hulda. Andre har tilnærmet null isolasjon og ligger med mesteparten av skroget over vann. Og de sistnevnte har høyere behov for konservering. Vanntanken til Hulda ligger minst en halvmeter under vannlinjen, under dørkene og henter temperatur fra jernskrog og sjø. Den kan ikke fryse selv om det blir 20 kalde. Det kan i teorien varmtvannstanken. Men den er montert høyt i båten. Så når jeg slår av pentrypumpen og åpner vannkranen, vil vannet sildre tilbake til vanntanken der nede. Slik er det ikke alle som har det. Derfor må hver enkelt vurdere ut fra sine egne forhold. Redigert 15.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Tilbake til TS om han har glemt noe: Husk at du må bytte kjølevæske på motoren 2. hvert år. Sjekk også om viftereima er uten sprekker på innersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 29 minutes ago, Vindøyet said: Tilbake til TS om han har glemt noe: Husk at du må bytte kjølevæske på motoren 2. hvert år. Sjekk også om viftereima er uten sprekker på innersiden. Ser det med kjøleveske og har skifta, men etter heile tre år! Heilt sikkert unødvendig, og forstår ikkje heilt kvifor, men gjorde det likevel, etter slike formaningar. Hadde eg gjort det på bilen hadde folk lurt. Har bågrøn kjøleveske. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.maland Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Takker for mange gode tilbakemeldinger og er nok delvis enig i at mye av dette er mer et mentalt helse prosjekt en nødvendigvis 100% nødvendig for båten sin del :) Dette med dusjen på badeplatform er nok det jeg må huske å få gjort, for om det kommer frost et sted er det nok der. Ellers ligger jo båten med varmeovn (liten byggvarmer som kjører på 1500W),analog termostat så bytte av den står på ønskelisten til jul. Bruker jo sikker mer strøm en nødvendig, men tar heller den enn å fikse frostprengte rør etc. Nå står båten med alt av interne dører og luker åpen slik at luften bør sirkulere greit rundt. Og dette med vanntanken selvsagt ligger ned mot sjøen som ikke vil fryse, og dermed blir et lite varmebatteri inni båten også tenkte jeg egentlig ikke på, men det er jo et godt poeng. Når har vi jo hatt noen temmelig fuktige dager i Bergen, og alt inni var tørt og fint når jeg inspiserte i går. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Spørs om den ovnen din er godkjent fra forsikringsselskapet ditt ? Og da er vi inne på en ny debatt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.maland Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 :) Den skal byttes ut det er klart, ser Martim har den som gjensidige har godkjent på lager. Så da får jeg svippe nedom der på veien hjem. En så lenge er den sikret med ymse fester, så om den står på hodet så gjør båten det samme ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.