Dykker Startet 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2017 Kan standard 200W frostvakt som kan kjøpes de fleste steder monteres horisontalt (liggende på ryggen)? I de fleste bruksanvisninger står det at de skal monteres hengende (vertikalt) pga termostaten (opphengshullene har også slik utforming). Har en annen type frostvakt ved VV bereder i lasterom, denne er laget for vertikal montering og er derfor montert liggende. Men jeg har tre slike 200W frostvakter liggende, og kunne ev tenke meg på bruke disse. Har Hylite varmerør i motrorrom. Thermal vifteovnene mine har jeg brukt noen år (i lugarer), men disse begynner å få dårlige lagre. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Har 2 slike og har alltid lagt de ned, dvs på ‘ryggen’ , så det skal gå fint. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Trur nok det er tryggast å montere dei hengande, sidan termostaten er plassert øvst oppe. (Varm luft stig opp.) Men dei er små, (200W) og dertil laga av stål, so den store brannfaren representerer dei vel ikkje. Avstanden til brennbart materiale er vel viktigast. Eg og har ved fleire høve lagt dei på flasken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Jeg har en sånn montert horisontalt i motor rommet. Har fungert greit de 7-8 årene jeg har hatt den i alle fall. Men den brukes ikke i utide da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dykker Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Da legger jeg de horisontalt. Fant forresten denne forklaringen på tallene på termostaten på nettet. Setter jeg den på 3, så vil den vel prøve å opprettholde 10 plussgrader. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Termostaten nede, ja slik var det, sjølvsagt. Må vere slik siden det er frostvakt som måler på den kalde lufta, ikkje på den varme. Må sjekke i morgon om eg har montert feil eg og. Men håpar på plussgrader ei god stund enno. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Fjordgubbe skrev 10 minutter siden: Termostaten nede, ja slik var det, sjølvsagt. Må vere slik siden det er frostvakt som måler på den kalde lufta, ikkje på den varme. Må sjekke i morgon om eg har montert feil eg og. Men håpar på plussgrader ei god stund enno. Ser at den brukerveiledningen har en med termostaten nede (ser ut som tegninga er snudd mht skruehullene), mens den jeg la inn bildet på første post har termostaten oppe. Fleste har vel termostaten oppe. https://seatronic.no/frostvakt-220v-200w Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Sliter ikke vi hvis vi monterer på andre måter enn monterinsanvisningen? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 16.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 (redigert) De fleste elektriske ovner har to termostater: En termostat for ovnreguleringen som er plassert slik at den ikke måler den oppvarmede luften. I tillegg har de sikkerhets-termostat som kobler ut ovnen hvis den blir for varm. Den måler de oppvarmede luften. Siden termostaten sitter bak reguleringsrattet skal den derfor være nederst på denne ovnen med mindre det er laget en anordning som leder den varme luften vekk fra termostaten. På min ovn av denne typen lot det til at termostaten virket greit med ovnen i vannrett stilling også. Har selv forsøkt å la ovnen ligge vannrett i Max-posisjon på rattet i et 15 graders varmt rom over flere dager for å se om den ble for varm og om varmeelementet glødet. Det gjorde det ikke. Effekten på varmeelementet (200 Watt) er nok for liten i forhold til overflaten til at det skjer. Har brukt den til å varme opp motoren bare et par cm under bunnpannen og det gikk helt fint. Det ble ikke spesielt varmt i bunnpannen (kunne berøre uten antydning til å brenne fingrene) og motoren ble jevnt varm. Redigert 16.Oktober.2017 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 16.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 I kattehuset har vi montert en slik fra Clas Ohlson. Den har ledning med temperaturføler. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 Kan fint ligge, har gjort det i mange år.. Monteres den på vegg skal termostat ned, ellers slår den seg av med en gang.. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 16.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 Min er åpenbart konstruert for at reguleringsrattet skal være opp. All tekst, skruehull med innsmalning og overopphetingstermostatens plassering tilsier det. Her kan det være forskjellige konstruksjoner, men bare tilsynelatende like?samme Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 småbåtentusiasten skrev 43 minutter siden: Min er åpenbart konstruert for at reguleringsrattet skal være opp. All tekst, skruehull med innsmalning og overopphetingstermostatens plassering tilsier det. Mine også. Jeg har en med termostat opp i forcabin, en liggende på toalett og en med termostat ned i stikkcabinen. Alle er av samme type, og varmer så fint atte Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 On 16.10.2017 at 11:04 AM, matsemann said: I kattehuset har vi montert en slik fra Clas Ohlson. Den har ledning med temperaturføler. Denne likte eg mykje betre enn den meir vanlege. Sikrare er den og etter det eg kan sjå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.