Jump to content

Frostvakt 200W, kan den monteres horisontalt?

Dykker

Recommended Posts

Kan standard 200W frostvakt som kan kjøpes  de fleste steder monteres horisontalt (liggende på ryggen)?

I de fleste bruksanvisninger står det at de skal monteres hengende (vertikalt) pga termostaten (opphengshullene har også slik utforming).

Har en annen type frostvakt ved VV bereder i lasterom, denne er laget for vertikal montering og er derfor montert liggende.

Men jeg har tre slike 200W frostvakter liggende, og kunne ev tenke meg på bruke disse. Har Hylite varmerør i motrorrom. Thermal vifteovnene mine har jeg brukt noen år (i lugarer), men disse begynner 

å få dårlige lagre.

200w.jpg

Fjordgubbe skrev 10 minutter siden:

Termostaten nede, ja slik var det, sjølvsagt.  Må vere slik siden det er frostvakt som måler på den kalde lufta, ikkje på den varme. Må sjekke i morgon om eg har montert feil eg og. Men håpar på plussgrader ei god stund enno.

Ser at den brukerveiledningen har en med termostaten nede (ser ut som tegninga er snudd mht skruehullene), mens den jeg la inn bildet på første post har termostaten oppe.

Fleste har vel termostaten oppe.

https://seatronic.no/frostvakt-220v-200w

De fleste elektriske ovner har to termostater: En termostat for ovnreguleringen som er plassert slik at den ikke  måler den oppvarmede luften.

I tillegg har de sikkerhets-termostat  som kobler ut ovnen hvis den blir for varm. Den måler de oppvarmede luften.

Siden termostaten sitter bak reguleringsrattet skal den derfor være nederst på denne ovnen med mindre det er laget en anordning som leder den varme luften vekk fra termostaten.

På min ovn av denne typen lot det til at termostaten virket greit med ovnen i vannrett stilling også.

Har selv forsøkt å la ovnen ligge vannrett  i Max-posisjon på rattet i et 15 graders varmt rom over flere dager for å se om den ble for varm og om varmeelementet glødet. Det gjorde det ikke.

Effekten på varmeelementet (200 Watt) er nok for liten i forhold til overflaten til at det skjer.

Har brukt den til å varme opp motoren bare et par cm under bunnpannen og det gikk helt fint. Det ble ikke spesielt varmt i bunnpannen (kunne berøre uten antydning til å brenne fingrene) og motoren ble jevnt varm.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
småbåtentusiasten skrev 43 minutter siden:

Min er åpenbart konstruert for at reguleringsrattet skal være opp.

All tekst, skruehull med innsmalning og overopphetingstermostatens plassering tilsier det.

Mine også. Jeg har en med termostat opp i forcabin, en liggende på toalett og en med termostat ned i stikkcabinen. Alle er av samme type, og varmer så fint atte :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...