X10an
Dette er definitivt IKKE en konsekvens av underdimensjonerte kabler. Om dette ett år gamle Optimabatteriet har blitt stående helt utladet over vinteren så kan slikt skje. Enten har du altså et defekt batteri eller dårlig kontakt et sted på veien mellom batteri og thruster. Hva var spenningen over batteriet under samme øvelse, og hva er eksakt ladespenning på Optimabatteriet under motorgange? Når du sier "Spenning før start av thruster var over 13v med motor på tomgang", så høres dette lavt ut til å være ladespenning. Har du kanskje en skillediode i serie som ikke kompenseres av "dynamo-sense"?.
Ellers mener jeg fortsatt at ett _funksjonelt_ Optimabatteri i baugen er mer enn godt nok for å drifte en SR80 baugthruster. Hold kablene så korte som mulig, altså at du heller klipper vekk en ekstra halvmeter enn å ha en liten kveil liggende bare for å ha litt slakk å gå på.
Andre her er kanskje uenige i dette, og vil heller ha doble batterier. Jörg Becker, som ofte er full av kloke ord, har vel strengt tatt verken anbefalt det ene eller andre, så jeg velger å tro at han støtter meg, ettersom han raskt redigerte vekk at han ikke var helt enig :-)