Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

toholthe skrev for 2 timer siden:

Har nå målt rett på thrusteren. Spenning før start av thruster var over 13v med motor på tomgang. Med en gang vi kjørte thrusteren sank spenningen og etter 2-3 sek var den under 7V og da kutta thrusteren. Må vel være kablene og at det vil hjelpe om jeg setter batteriet ved thruster og bruker de to 95mm kablene som ligger der i dag til lading? Spørsmålet blir da som jeg starta med. Trenger jeg ett batt til? 

Skjønner at man vanligvis bare kjører thruster 10-15 sek, men er jo greit om den går 30-40 om man er ille ute. 

Alt som er lavere enn 10,5V er farlig for trusteren.

Motoren din blir da mye varmere enn den skal.

Effektopptak av 4,4kw blir ca 420A ved 10,5V.

Uten kapasitet går slik sjelden virkelig bra.

 

Det er for mye synsing her, for et så enkelt "problem".

Du bør nok måle begge deler, ved truster og rett på batteri.
Mål i tillegg spenningsfall mellom batteri og truster, både på pluss og minus.
Husk: Enogenhalv Volt på hver side blir nesten 3 i summen.
Guiding ang. "how to" finner man på mine egne nettsider her.

Dette er bare enklest "standard", siden man finner både alle syndere og alle svar med en gang.

 

toholthe skrev 1 time siden:

Batteriet er ikke defekt. 

Antakelse, men kan du ikke vite sålenge du ikke har målt ordentlig.
Batteriet er "ok" så sant den leverer påstemplet strøm uten å ramle under utladingsgrensen (se datablad).
Alt annet er spekulasjon.

 

X10an skrev for 2 timer siden:
Sitat

Andre her er kanskje uenige i dette, og vil heller ha doble batterier. Jörg Becker, som ofte er full av kloke ord, har vel strengt tatt verken anbefalt det ene eller andre, så jeg velger å tro at han støtter meg, ettersom han raskt redigerte vekk at han ikke var helt enig :-)

 

Jeg sier først at kapasiteten bør dobles hvis kapasiteten enten bør eller må dobles.
Og det er avhengig situasjonen.
En som har 7 meter motorbåt med 800kg / stikker 50cm dyp / med baug og hekktruster
har kanskje en annen energibehov enn en med 10 tonn, 15m som stikker 1,8m og er  3m høy og må betjene både truster og ankervinsj.

Likevel har de fleste dessverre alt for lite kapasitet. Punkt.
Og ganske mange kunne løse en stor konflikt ved å plassere batteriet (også flere er et batteri) rett ved trusteren/vinsjen,
nettopp for å unngå alt spenningsfall.

Om dette hjelper Toholthe ser man først nå han foretok målingene som beskrevet.
...selvfølgelig med fulle batterier, og uten motor i gang selv om de fleste dynamoer ikke forandrer virkelig mye.
 
Og ja, jeg har redigert og fjernet "Da  er jeg ikke er helt enig i".
Men hovedsakelig siden det i grunn ikke fantes noe i teksten min som forklarte uenighet,
men bare grunnlagene en skulle se på.
Og det er nok ikke helt det samme.

Ellers ser jeg ingen grunn for at jeg skal kommentere alt du skriver, hvorfor?
For min smak er noen ganger litt for pragmatisk, men du har jo også rett i det meste jeg leste

og tidligere kommentarer fra meg gikk bare ut mot

alt for alminnelige uttalelser som så evt. enten kan "forføre" de som er for late eller

sende uvitende i la oss si "for dem ubeherskede situasjoner".

 

Et sånt viktig forum bør jo også ha en god og pedagogisk effekt.
Og den burde være at man taster seg fram til grensene, mens man lærer, men ikke hopper over rett i første omgang.
I noen av slike tilfelle finnes det jo verken reserver eller noen vei tilbake, og da går det galt.
Må vi vi vise veien til å provosere slik?
Jeg regner med at vi alle er ganske så enige i akkurat det. :smiley:

Og nåååå da:   Weitermachen !  :thumbsup:

:seeya:

Jørg
 

Joerg Becker

Joerg Becker

toholthe skrev for 2 timer siden:

Har nå målt rett på thrusteren. Spenning før start av thruster var over 13v med motor på tomgang. Med en gang vi kjørte thrusteren sank spenningen og etter 2-3 sek var den under 7V og da kutta thrusteren. Må vel være kablene og at det vil hjelpe om jeg setter batteriet ved thruster og bruker de to 95mm kablene som ligger der i dag til lading? Spørsmålet blir da som jeg starta med. Trenger jeg ett batt til? 

Skjønner at man vanligvis bare kjører thruster 10-15 sek, men er jo greit om den går 30-40 om man er ille ute. 

Alt som er lavere enn 10,5V er farlig for trusteren.

Motoren din blir da mye varmere enn den skal.

Effektopptak av 4,4kw blir ca 420A ved 10,5V.

Uten kapasitet går slik sjelden virkelig bra.

 

Det er for mye synsing her, for et så enkelt "problem".

Du bør nok måle begge deler, ved truster og rett på batteri.
Mål i tillegg spenningsfall mellom batteri og truster, både på pluss og minus.
Husk: Enogenhalv Volt på hver side blir nesten 3 i summen.
Guiding ang. "how to" finner man på mine egne nettsider her.

Dette er bare enklest "standard", siden man finner både alle syndere og alle svar med en gang.

 

toholthe skrev 1 time siden:

Batteriet er ikke defekt. 

Antakelse, men kan du ikke vite sålenge du ikke har målt ordentlig.
Batteriet er "ok" så sant den leverer påstemplet strøm uten å ramle under utladingsgrensen (se datablad).
Alt annet er spekulasjon.

 

X10an skrev for 2 timer siden:
Sitat

Andre her er kanskje uenige i dette, og vil heller ha doble batterier. Jörg Becker, som ofte er full av kloke ord, har vel strengt tatt verken anbefalt det ene eller andre, så jeg velger å tro at han støtter meg, ettersom han raskt redigerte vekk at han ikke var helt enig :-)

 

Jeg sier først at kapasiteten bør dobles hvis kapasiteten enten bør eller må dobles.
Og det er avhengig situasjonen.
En som har 7 meter motorbåt med 800kg / stikker 50cm dyp / med baug og hekktruster
har kanskje en annen energibehov enn en med 10 tonn, 15m som stikker 1,8m og er  3m høy og må betjene både truster og ankervinsj.

Likevel har de fleste dessverre alt for lite kapasitet. Punkt.
Og ganske mange kunne løse en stor konflikt ved å plassere batteriet (også flere er et batteri) rett ved trusteren/vinsjen,
nettopp for å unngå alt spenningsfall.

Om de hjelper Toholthe ser man først nå han foretok målingene som beskrevet.
...selvfølgelig med fulle batterier, og uten motor i gang selv om de fleste dynamoer ikke forandrer virkelig mye.
 
Og ja, jeg har redigert og fjernet "Da  er jeg ikke er helt enig i".
Men hovedsakelig siden det i grunn ikke fantes noe i teksten min som forklarte uenighet,
men bare grunnlagene en skulle se på.
Og det er nok ikke helt det samme.

Ellers ser jeg ingen grunn for at jeg skal kommentere alt du skriver, hvorfor?
For min smak er noen ganger litt for pragmatisk, men du har jo også rett i det meste jeg leste

og tidligere kommentarer fra meg gikk bare ut mot

alt for alminnelige uttalelser som så evt. enten kan "forføre" de som er for late eller

sende uvitende i la oss si "for dem ubeherskbare situasjoner".

 

Et sånt viktig forum bør jo også ha en god og pedagogisk effekt.
Og den burde være at man taster seg fram til grensene, mens man lærer, men ikke hopper over rett i første omgang.
I noen av slike tilfelle finnes det jo verken reserver eller noen vei tilbake, og da går det galt.
Må vi vi vise veien til å provosere slik?
Jeg regner med at vi alle er ganske så enige i akkurat det. :smiley:

Og nåååå da:   Weitermachen !  :thumbsup:

:seeya:

Jørg
 

Joerg Becker

Joerg Becker

toholthe skrev for 1 time siden:

Har nå målt rett på thrusteren. Spenning før start av thruster var over 13v med motor på tomgang. Med en gang vi kjørte thrusteren sank spenningen og etter 2-3 sek var den under 7V og da kutta thrusteren. Må vel være kablene og at det vil hjelpe om jeg setter batteriet ved thruster og bruker de to 95mm kablene som ligger der i dag til lading? Spørsmålet blir da som jeg starta med. Trenger jeg ett batt til? 

Skjønner at man vanligvis bare kjører thruster 10-15 sek, men er jo greit om den går 30-40 om man er ille ute. 

Alt som er lavere enn 10,5V er farlig for trusteren.

Motoren din blir da mye varmere enn den skal.

Effektopptak av 4,4kw blir ca 420A ved 10,5V.

Uten kapasitet går slik sjelden virkelig bra.

 

Det er for mye synsing her, for et så enkelt "problem".

Du bør nok måle begge deler, ved truster og rett på batteri.
Mål i tillegg spenningsfall mellom batteri og truster, både på pluss og minus.
Husk: Enogenhalv Volt på hver side blir nesten 3 i summen.
Guiding ang. "how to" finner man på mine egne nettsider her.

Dette er bare enklest "standard", siden man finner både alle syndere og alle svar med en gang.

 

toholthe skrev 18 minutter siden:

Batteriet er ikke defekt. 

Antakelse, men kan du ikke vite sålenge du ikke har målt ordentlig.
Batteriet er "ok" så sant den leverer påstemplet strøm uten å ramle under utladingsgrense (datablad).
Alt annet er spekulasjon.

 

X10an skrev for 1 time siden:
Sitat

Andre her er kanskje uenige i dette, og vil heller ha doble batterier. Jörg Becker, som ofte er full av kloke ord, har vel strengt tatt verken anbefalt det ene eller andre, så jeg velger å tro at han støtter meg, ettersom han raskt redigerte vekk at han ikke var helt enig :-)

 

Jeg sier først at kapasiteten bør dobles hvis kapasiteten enten bør eller må dobles.
Og det er avhengig situasjonen.
En som har 7 meter motorbåt med 800kg / stikker 50cm dyp / med baug og hekktruster
har kanskje en annen energibehov enn en med 10 tonn, 15m som stikker 1,8m og er  3m høy og må betjene både truster og ankervinsj.

Likevel har de fleste dessverre alt for lite kapasitet. Punkt.
Og ganske mange kunne løse en stor konflikt ved å plassere batteriet (også flere er et batteri) rett ved trusteren/vinsjen,
nettopp for å unngå alt spenningsfall.

Om de hjelper Toholthe ser man først nå han foretok målingene som beskrevet.
...selvfølgelig med fulle batterier, og uten motor i gang selv om de fleste dynamoer ikke forandrer virkelig mye.
 
Og ja, jeg har redigert og fjernet "Da  er jeg ikke er helt enig i".
Men hovedsakelig siden det i grunn ikke fantes noe i teksten min som forklarte uenighet,
men bare grunnlagene en skulle se på.
Og det er nok ikke helt det samme.

Ellers ser jeg ingen grunn for at jeg skal kommentere alt du skriver, hvorfor?
For min smak er noen ganger litt for pragmatisk, men du har jo også rett i det meste jeg leste

og tidligere kommentarer fra meg gikk bare ut mot

alt for alminnelige uttalelser som så evt. enten kan "forføre" de som er for late eller

sende uvitende i la oss si "for dem ubeherskbare situasjoner".

 

Et sånt viktig forum bør jo også ha en god og pedagogisk effekt.
Og den burde være at man taster seg fram til grensene, mens man lærer, men ikke hopper over rett i første omgang.
I noen av slike tilfelle finnes det jo verken reserver eller noen vei tilbake, og da går det galt.
Må vi vi vise veien til å provosere slik?
Jeg regner med at vi alle er ganske så enige i akkurat det. :smiley:

Og nåååå da:   Weitermachen !  :thumbsup:

:seeya:

Jørg
 



×
×
  • Create New...